دین

لزوم وجود دین

شهر سوال ـ

معنای دین

شهر سوال ـ

معمولا انسان های خوب کار خوب و انسان های بد کار بد می کنند، اما دین سبب می شود برخی انسان های خوب مرتکب کار بد شوند!

دقت در معنای این جمله نشان می دهد که افراد در عمق وجودشان باور دارند که دین داری با کارهای خوب نوعی تلازم دارد و همیشه دین را مساوی نیکی و خوبی می دانند.

با توجه به اینکه اصول دین تقلیدی نیست، برای شناخت حقانیت دین باید چگونه بررسی کنیم و چه کتابهایی بخوانیم؟

کافیست سوالات بنیادین و کلیدی را بیابیم و ابتدا بدون توجه به اینکه مکاتب به آنها چه پاسخی داده اند، خودمان پاسخ منطقی به آنها بدهیم، سپس در هر گام بنگریم کدام مکتب با آنچه ما یافته ایم، همراه است.

آیا غم و اندوه زیاد در مراسم دینی ما سبب نمی شود که افرادی افسرده باشیم؟

غم به خودی خود بد نیست. همان طور که درد به خودی خود بد نیست. چرا که بدترین بیماری ها، بیماریهایی هستند که درد ندارند. و غم با افسردگی فرق می کند. ضمن آنکه دین مناسبت های شادی آفرین و تشویق به لذت و شادی دارد. البته شادی انسانی و عاقلانه و پایدار

آیا دین داری بزرگترین عامل جنایت و شکل دهنده وحشتناک ترین آنها نیست؟

ین با تبیین زندگی پس از مرگ، از زیاده طلبی ها در این دنیا می کاهد، قدرت قدرتمندان را تحت نظارت دست برتری نشان می دهد و با رویکرد اصلاحی به مقابله با جهل توده ها می پردازد. و مهم تر از همه؛ همگان را به مقابله با زیاده طلبان ترغیب می کند

چگونه با حجم عظیم مطالب ضد اسلامی مواجه شویم؟

جدای از آنکه وب گردی بیهوده و جایگزین کردن هرزه خوانی به جای مطالعه عمیق کتب، امری غلط است، بهتر است، شگردهای اصلی آنها را مورد شناسایی قرار دهیم، تا با داشتن چند فرمول، در مقابل هر باطلی بتوانیم حق را نشان دهیم.

چرا با قرار دادن اسلام در محور حکومت، سبب شویم، نارضایتی های بعضی متوجه دین شود؟

این تصور که برای حفظ احترام اسلام، باید آن را به چیزی خنثی تبدیل کنیم که هیچ کس نسبت به او موضع منفی نگیرد، به هیچ عنوان با ذات اسلام سازگار نیست. کما اینکه اگر پیامبران این گونه عافیت طلبی پیشه می کردند، اصولا نباید دشمنی می داشتند. حال آنکه پیامبران همیشه دشمن های فراوانی علیه خود داشتند.

چرا در کشور اسلامی اجازه تبلیغ به سایر ادیان داده نمی شود؟

تبلیغ مفهوم گسترده ای دارد و لزوما به شکل طرح مباحث منطقی نیست. بلکه ممکن است برای انجام آن، از انواع شیوه های فریبکارانه نیز استفاده شود. از همین رو عقلا هرگز قبول نمی کنند که هر نوع تبلیغی آزاد باشد. البته در زمان ما، عملا گستردگی رسانه ها محدودیت ها را از بین برده و ادعاهایی اینچنین برای مظلوم نمایی و فریبکاری است.