مساله ولایت فقیه در نظر فقها آنچنان روشن بوده است که صاحب جواهر درباره منکران آن می گوید: به نظر میرسد آنان چیزی از طعم فقه را نچشیدند و دانشی در گفتارشان نیست از راز این نیابت بیاطلاعند.
نظریه ولایت فقیه
چرا شخص رهبری برای حل مشکلات کشور ورود نمی کند و به مقابله با فساد و تبعیض برنمی خیزد؟
رهبر معظم انقلاب کمک میکند برای اینکه تشخیص مردم بالا رود و در این راه سخنرانی میکند. یکی از شئون ولایت، سخنوری است. امیرالمؤمنین(ع) هم زیاد سخنرانی میکرد، بهحدی که امام حسین(ع) در کربلا تا آمدند سخنرانی کنند، مخالفین ایشان گفتند این هم مثل پدرش زیاد حرف میزند، جلوی سخنرانی یعنی روشنگری او را گرفتند. پس این یک شیوه برای اداره جامعه است.
آیا نظریه ولایت فقیه با پیروزی انقلاب پدید آمد؟ یا در اصل اسلام بوده است؟
شهر سوال ـ این مسأله در دوران امامان معصوم (ع) نیز وجود داشت. لذا علاوه بر اینكه در سیره نظرى آن بزرگواران مشاهده مى كنیم كه با الهام از قرآن، به حلّ این مسأله پرداخته اند در سیره عملى خود نیز- در مواردى كه نیاز بوده با تكیه بر شرایط مهم رهبرى (قدرت و توانمندى، امانتدارى، علم و آگاهى به احكام و دستورات الهى و) اقدام به تعیین افراد واجد شرایط مى كردند مانند: حذیفه بن یمان به عنوان حاکم اول مدائن، سلمان فارسى به عنوان حاکم دوم مدائن، عمار بن یاسر به عنوان حاکم كوفه، مالك اشتر به عنوان حاكم و سرپرست مصر.
کدام احادیث نظریه ولایت فقیه را اثبات می کند؟
شهر سوال ـ علی(ع) فرمود: واجب است در حکم خدا و حکم اسلام نسبت به مسلمین، اینکه هیچ عملی را انجام ندهند و دست به سوی چیزی و یا کاری دراز نکنند و قدم در هیچ جائی ننهند، مگر آنکه قبلاً برای خود رهبری عفیف و پرهیزکار و عارف و عالم به احکام قضا و سنت رسول خدا(ص) انتخاب نمایند. تا اموال عمومی را گرد آورد و حج و جمعه مردم را بپا دارد و صدقات را جمع نماید.
روایاتی که هر قیام قبل از ظهور را طاغوت معرفی می کند، چگونه با مشروعیت حکومت اسلامی سازگار است؟
شهر سوال ـ چند روایت به این مساله اشاره می کند که هر قیامی قبل از قائم(عج) باطل است. از جمله امام صادق (ع) فرمودند: «هر پرچمی قبل از قیام قائم برافراشته شود، صاحب آن طاغوتی است که در برابر خدا پرستش می شود.»
در حالی که حق نداریم کسی را شبیه اهل بیت بدانیم، چرا به ولایت فقیه معتقدیم؟
شهر سوال ـ نکته اینجاست که در بحث ولایت فقیه، هرگز بحث تشبیه و مقایسه کسی با ائمه اهل بیت (علیهم السلام) در معنایی که نفی شده وجود ندارد. هیچ کس قابل مقایسه با اهل بیت (علیهم السلام) نیست در صورتی که منظور از این تشبیه و مقایسه، تشبیه و مقایسه در مقامات معنوی باشد. نه آنکه تشبیه در هیچ سطحی پذیرفته نباشد. چگونه می توان هر گونه تشبیهی را حرام و غیر جایز دانست در حالی که خدای متعال، پیامبر خود (ص) را شبیه همه مردم می داند؟
آیا در یک سرزمین می تواند چند ولی فقیه وجود داشته باشد؟
شهر سوال ـ اما اگر جامعه به صورت یک پارچه باشد و اعمال ولایت همه جانبه توسط یک فقیه وجود داشته باشد، و تعدد فقها در رهبری جامعه، سبب اخلال در وحدت جامعه گردد، یا نظرات متفاوت فقها، نظم و نظام جامعه را دچار آسیب کند، قطعا تعدد فقها در اعمال ولایت خلاف بوده و باید تمام امور در دست تواناترین فقیه قرار گیرد و او جامعه را با وحدت رویه، رهبری کند.
چگونه اطاعت از ولی فقیه غیر معصوم، با وجود احتمال اشتباهش، لازم است؟
شهر سوال ـ قبل از هر چیز باید در نظر داشت که دین خدا محدود به دوره خاصی نبوده و نیست. و یکی از شئون دین اسلام حکومت آن است. حکومتی که با مبانی توحیدی حق حاکمیت را در انحصار خدا می داند و تنها با اذن او می توان حکومت مشروعی داشت. و هر جا که اذن خداوند نباشد، حکومت طاغوت خواهد بود.
ضد ولایت فقیه کیست؟
شهر سوال ـ منظور از ضد ولایت فقیه کسانی که به آن اعتقاد دینی ندارند، نیست! بلکه کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام می کنند، می باشد. و روشن است که مردم یک جامعه باید به قوانین کشور احترام بگذارند و به آن پایبند باشند.
آیا می توان به ولایت فقیه اعتقاد داشت و مصداق آن را نپذیرفت؟
شهر سوال ـ قبل از هر چیز باید در متن سوال اصلاحی صورت بگیرد. شخص خاص یا مصداق ولی فقیه است و یا اینکه مصداق آن نمی باشد. اگر مصداق ولایت فقیه باشد، نپذیرفتن مصداق همان عدم اعتقاد به ولایت فقیه است.