آیا مشکلات و مصیبت هایی که برای ما پیش می آید، به دلیل گناهانی است که مرتکب شده ایم؟
جوانی هستم ۲۷ ساله ام به سوی گناه هم رفتم و رفتن به سوی گناه هفت سال طول کشید ولی حدود دوماه پیش به خودم اومدم که چرا باید اینکارا بکنم و چرا باید زندگی من اینجوری باشد و این جور سوالات تا حدی که تا پای افسردگی شدید پیش رفتم ولی در اون تاریکی که تمام زندگی ام را گرفته بود خدا را حس کردم و با گریه اولین بار نماز خواندم.
عالمي كه ما در آن زندگي مي كنيم، عالم مادي است كه ساختار آن بر اساس نظام عليت و معلوليت است، يعني هر چيز بر اساس علتهاي شناخته شده يا ناشناخته تحقق مي يابد. محال است معلولي بدون علت پديد آيد؛ آتش ميسوزاند، آب سرد مي كند، ابر به بارش در ميآيد، ويروس بيماري ميآفريند و دارو درمان ميكند؛ همه اين حوادث بر اساس ضابطه معيني نظام عالم را تشكيل ميدهند. بنابراين معلولات عالم بر اساس نظام علت و معلول است كه بر تمام عالم هستي و از جمله زندگي انسان ها حكمفرما است.
با توجه به اين نكته مي گوييم:
هر چند در يك نگاه كلي مي توان گفت ريشه و اساس بيشتر مصيبت ها و گرفتاري هاي انسان، «عملكردهاي خود او» است. قرآن كريم مي فرمايد: « وَ ما اصابكم من مصيبه، فبما كسبت ايديكم(۱) هر مصيبت و ناملايمتي (فردي يا اجتماعي) كه به شما مي رسد به خاطر اعمالي است كه با دست خود ( فرد يا جامعه ) انجام داده ايد».
اما گاهي نظام زندگي انسان در جهان هستي وگاهي آثار وضعي اعمال انسان و گاهي امتحان ها الهي سبب بروز مشكلات و گرفتاري ها در زندگي انسان مي شود.
بهترين راه براي اين كه انسان بتواند تشخيص دهد كه مشكلش از ناحيه كوتاهي خودش در وظايف مادي يا معنوي هست يا امتحان الهي و ... ، اين است كه با هرگونه مشكلات و گرفتاري كه مواجه مي شود، ابتدا نامه عمل خود را بازبيني كند كه آيا وظايف خود را انجام داده يا كوتاهي كرده؟ در صورتي كه از طرف او كوتاهي صورت گرفته، براي جبران آن اقدام كند تا خداوند عنايت خود را به او بيشتر نمايد.
در صورتي كه كوتاهي در انجام وظايف از او سر نزده، انسان در مقابل سختي و گرفتاري در به هر صورت كه باشد، صبر نموده و خدا را شاكر باشد تا خداوند سفره نعمت هايش براي او بگشايد.
امير مؤمنان(ع) مي فرمايد:
«الدَّهْرُ يَوْمَانِ فَيَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلَا تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَلَا تَحْزَنْ فَبِكِلَيْهِمَا سَتُخْتَبَرُ؛ (۲)
دنيا دو روز است: روزى به زيان توست و روزى به سود توست. روزى كه به سود توست، سرمست مشو و روزى كه به زيان توست، غم مخور؛ زيرا تو در هر دوى آن ها آزمايش مى شوى».
مشكلاتي كه ما در زندگي پيدا مي كنيم از سه حالت خارج نيست:
۱- يا در اثر قصور و تقصير خود ما است و خودمان به خودمان ظلم كرده ايم.
۲- يا در اثر قصور و تقصير ديگران است و ناشي از ظلم ايشان است.
۳- يا در حالت سوم مشكلي است كه خداوند ما را در آن گرفتار کرده است.
حالت اول و دوم كه ربطي به خدا ندارد و بايد خودمان براي رفع آن تلاش كنيم و البته از خدا هم كمك بگيريم ولي بالاخره خداوند در آن نقشی ندارد.
در مورد حالت سوم گفتني است به دليل اينكه خداي متعال خير مطلق است و هرگز براي بنده اش شر نمي خواهد، به اين نتيجه مي رسيم كه مشكلات ناشي از اراده خدا تماما خير است، يعني :
يا براي امتحان انسان است كه باعث رشد او مي شود ؛
و يا باعث مي شود گناهان شخص كم شود ؛
يا باعث ترفيع درجات مومن است در صورتي كه گناه كار نباشد.
درهر صورت ما يقين داريم كه آنچه از ناحيه خداوند به ما مي رسد خير و باعث شكوفايي ما است و حتي اگر ظاهرش مورد پسند ما نباشد باطنش خير و به صلاح ما است.
به همین دیلی معنا ندارد كه اصرار كنيم كه خداي متعال اين مشكلات را رفع كند. انسان دعا مي كند و اصرار در دعا كردن هم خوب است ولي اينكه توقع داشته باشيم كه نتيجه حتما عوض شود توقع به جايي نيست زيرا چه بسا خير ما در آن است و اصولا نتيجه ها دست خدا است و انسان مومن با توكل به خداوند نتيجه را به خداوند واگذار مي كند و به خاطر همين هم آرام است. يعني در اوج مشكلات چون به خدا ايمان دارد و به او توكل مي كند و معتقد است كه خداوند جز خير براي بنده اش نمي خواهد، آرامش دارد و جزع و فزع نمي كند و صبور است و اجازه نمي دهد مشكلات دنيوي بر قدرت ايمان و اراده او فايق شود.
توصیه روانشناس:
در نگاه ابتدایی و تشخیص اولیه، اضطراب شما مشهود است، ضمن اینکه به نظر می رسد شما در آستانه گرفتار شدن به وسواس نیز هستید. لازم است مشخص شود که آیا این اضطراب ژنتیکی است یا خیر؟ به همین دلیل و به منظور تعیین دقیق وضعیت روانی جنابعالی اطلاعات جامعتر و بررسی پیشینه فردی و خانوادگی بیشتری نیاز است که لازمه آن مراجعه حضوری به یک روانشناس و یا مشاوره تلفنی با کارشناسان این مرکز با شماره ۰۹۶۴۰۰ است.
نظرات