نسبت قرآن با اهل بیت(ع) چگونه است؟
قرآن كریم و عترت طاهره دو یادگار گرانبهاى رسول خاتم(ص) است، كه انفكاك ناپذیرى این دو كراراً در بیانات آن حضرت مورد تأكید قرار گرفته است:
«إنّى تارك فیكم الثّقلین كتاب الله و عترتى أهل بیتى فإنّهما لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض؛[۱] در میان شما دو چیز گرانبهائى خواهم گذاشت كه اگر از آنها دست بر ندارید گمراه نخواهید شد. یكى از آن دو كتاب خداوند است و دوم عترت و اهل بیت من میباشند این دو از هم جدا نمیشوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند،»
این دو گوهر گرانسنگ معادل و مساوى یكدیگرند و در هیچ مرحله اى از یكدیگر جدا نمى شوند، نه تمسّك به قرآنِ تنها و دل خوش داشتن به شعار «حسبنا كتاب الله» مایه نجات است و نه تولّى ائمه طاهرین(ع) و امیدوارى به شفاعت آنان بدون تمسك به قرآن راهگشاست. امام، قرآن ناطق است و قرآن، امام صامت در خصوصیات و ویژگىها نیز مانند یكدیگرند.
خداى سبحان در وصف كتاب خویش مى فرماید:
« لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ؛[حشر/ ۲۱] اگر این قرآن را بر كوهى نازل مى كردیم، مى دیدى كه در برابر آن خاشع مى شود و از خوف خدا مى شكافد!»
امیرالمؤمنین على (ع) نیز در وصف خویش مى فرماید: «لو أَحَبَّني جَبَل لتهافت؛[۲] اگر كوهى متحمل دوستى من میشد، درهم مى ریخت.»
هر یك از این دو ریسمانِ آویخته الهى كه یك طرف آن به دست خداست و طرف دیگر آن به دست مردم. این ها عهده دار تعلیم، تربیت و تزكیه همه انسانها هستند و براى همه افراد بشر برنامه هدایتى دارند. آیات قرآن كریم، كه خود را هدایتگر براى مردم مى داند «هدى للنّاس»[بقره/۱۸۵] طورى تنظیم شده است كه هر كس مى تواند به مقدار سطح فكر خود از خرمن معارف و مآثر آن خوشه اى برگیرد.
هم براى عارفان، حكیمان، متكلمان و سایر اندیشوران برنامه هدایتى دارد، هم براى توده مردم و اعراب بیابانگرد چادرنشینى كه جز چند رأس شتر و گوسفند و اشیاى ساده دیگر چیزى نمى شناسند. عمیقترین مسایل اعتقادى، هم به زبان علمى ارائه شد تا عقده فكرى دانش پیشگان را بگشاید و هم به شكل ساده و در زبان مَثَل تبیین شد تا محرومان از دانش و بینش گسترده را منفعت بخشد. هر چند آیاتى در قرآن وجود دارد كه جز خواص، آن را نمىفهمند، لیكن مطلبى وجود ندارد كه كسى آن را نفهمد.
همان طور كه قرآن كریم براى اقشار مختلف جامعه برنامه دارد، روایات و سنّت عترت طاهره(ع) نیز این گونه است احادیث ائمه اطهار(ع) با آن كه صعب و مستصعب است و فهمیدن بعضى از آنها اختصاص به قشر خاصى دارد و هر كسى توان فهمیدن و درك كردن آن معارف عمیق را ندارد، در عین حال «مطلب غیر قابل فهم» در آنها وجود ندارد و مطالب و معارف هدایتى آن اختصاص به قشر خاصى ندارد.
(آیة الله جوادى آملى، حماسه و عرفان - به نقل از تبیان)
[۱]. بحار ۲۳/ ۱۳۳.
[۲]. نهجالبلاغه، حكمت ۱۱۱ و ۱۱۲.
نظرات