در مورد جن توضیح دهید؟
از آیات قرآن استفاده می شود که جن دارای ویژگیهای ذیل هست:
۱- موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده.[۱]
۲- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[۲]
۳- دارای تکلیف و مسئولیت است.[۳]
۴- گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند.[۴]
۵- دارای حشر و نشر و معادند.[۵]
۶- قدرت نفوذ در آسمانها و و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[۶]
۷- با بعضی از انسانها ارتباط برقرار میکردند و بعضی از آن ها به اغوای انسانها میپردازند.[۷]
۸- میان آنها افرادی یافت میشوند که از قدرت زیادی برخوردارند.[۸]
۹- قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند.[۹]
۱۰- خلقت آنها روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده است.[۱۰]
ارتباط با جنیان: از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوههای مختلفی از روابط بوده است. بعضی از گونههای این روابط را که در قرآن و روایات آمده است از جمله اینکه انسان ها به جن پناه می بردند. در قرآن مجید آمده «و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه میبردند، پس به سختیهای ایشان میافزودند».[۱۱]
رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی میرسیدند، به جن آن وادی پناه میبردند. در اسلام از این کار نهی شده و باید به خدا پناه برد که آفریننده جن و غیر جن است. در بعضی روایات توصیه شده که در چنین مواقعی خوب است اذان بگویید تا از شر جنیان سرکش در امان بمانید.
درباره تسخیر جن بین فقها اختلاف است که آیا جایز است جنیان را تسخیر کرد و آنها را به خدمت گرفت؟ در این باره نظر قطعی و دقیق ارائه نشده، در مجموع میتوان گفت اگر این کار نسبت به مؤمنان جن باشد و مایه آزارشان گردد، جایز نیست، ولی اگر مایه آزارشان نشود، اشکال ندارد. البته به کارگرفتن آنها برای کارهای نامشروع حرام است. درضمن جنیان موجود مادی و دارای اجسام لطیفی هستند که قدرت دارند به شکلهای مختلف در آیند. گاهی هم خداوند به حسب مصالح آنها را به صورتهای گوناگون در میآورد.[۱۲] همچنین جنیان موجودات بسیار لطیف و انعطاف پذیر هستند مانند هوا که قابل انبساط و انقباض هستند. گاهی به صورت آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهای عجیب نمودار میشوند؛ یعنی ظاهر شدن برای انسان به صورتی خاص، نه آن که از ماهیت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت دهند، بلکه به این معنا در قوه حس و ادراک انسان به صورتهای مختلفی محسوس میشوند، بدون آن که تغییر ماهیتی صورت گیرد.
[۱]. الرحمن (۵۵) آیه ۱۵.
[۲]. آیات مختلف سوره جن.
[۳]. آیات سوره جن و الرحمن.
[۴]. جن (۷۲) آیه ۱۱.
[۵]. همان، آیه ۱۵.
[۶]. همان، آیه ۹.
[۷]. همان، آیه۶.
[۸]. نمل (۲۷) ۳۹.
[۹]. سباء (۳۴) آیه ۱۲ - ۱۳.
[۱۰]. حجر (۱۵) آیه ۲۷.
[۱۱]. جن (۷۲) آیه ۶.
[۱۲]. دائرة المعارف تشیع، ج ۵، ص ۴۵۰ - ۴۵۲.
نظرات