در مورد جن توضیح دهید؟

جن

از آیات قرآن استفاده می شود که جن دارای ویژگی‏های ذیل هست:

۱- موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده.[۱]
۲- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[۲]
۳- دارای تکلیف و مسئولیت است.[۳]
۴- گروهی از آن‏ها مؤمن صالح و گروهی کافرند.[۴]
۵- دارای حشر و نشر و معادند.[۵]
۶- قدرت نفوذ در آسمان‏ها و و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[۶]
۷- با بعضی از انسان‏ها ارتباط برقرار می‌کردند و بعضی از آن ها به اغوای انسان‏ها می­پردازند.[۷]
۸- میان آن‏ها افرادی یافت می­شوند که از قدرت زیادی برخوردارند.[۸]
۹- قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند.[۹]
۱۰- خلقت آن‏ها روی زمین قبل از خلقت انسان‏ها بوده است.[۱۰]

ارتباط با جنیان: از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوه‏های مختلفی از روابط بوده است. بعضی از گونه‏های این روابط را که در قرآن و روایات آمده است از جمله اینکه انسان ها به جن پناه می بردند. در قرآن مجید آمده «و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می­بردند، پس به سختی‏های ایشان می­افزودند».[۱۱]

رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می­رسیدند، به جن آن وادی پناه می­بردند. در اسلام از این کار نهی شده و باید به خدا پناه برد که آفریننده جن و غیر جن است. در بعضی روایات توصیه شده که در چنین مواقعی خوب است اذان بگویید تا از شر جنیان سرکش در امان بمانید.

درباره تسخیر جن بین فقها اختلاف است که آیا جایز است جنیان را تسخیر کرد و آن‏ها را به خدمت گرفت؟ در این باره نظر قطعی و دقیق ارائه نشده، در مجموع می­توان گفت اگر این کار نسبت به مؤمنان جن باشد و مایه آزارشان گردد، جایز نیست، ولی اگر مایه آزارشان نشود، اشکال ندارد. البته به کارگرفتن آن‏ها برای کارهای نامشروع حرام است. درضمن جنیان موجود مادی و دارای اجسام لطیفی هستند که قدرت دارند به شکل‏های مختلف در آیند. گاهی هم خداوند به حسب مصالح آن‏ها را به صورت‏های گوناگون در می­آورد.[۱۲] همچنین جنیان موجودات بسیار لطیف و انعطاف پذیر هستند مانند هوا که قابل انبساط و انقباض هستند. گاهی به صورت آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدن‏ها و چشم‏ها و موهای عجیب نمودار می­شوند؛ یعنی ظاهر شدن برای انسان به صورتی خاص، نه آن که از ماهیت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت دهند، بلکه به این معنا در قوه حس و ادراک انسان به صورت‏های مختلفی محسوس می­شوند، بدون آن که تغییر ماهیتی صورت گیرد.

[۱]. الرحمن (۵۵) آیه ۱۵.
[۲]. آیات مختلف سوره جن.
[۳]. آیات سوره جن و الرحمن.
[۴]. جن (۷۲) آیه ۱۱.
[۵]. همان، آیه ۱۵.
[۶]. همان، آیه ۹.
[۷]. همان، آیه۶.
[۸]. نمل (۲۷) ۳۹.
[۹]. سباء (۳۴) آیه ۱۲ - ۱۳.
[۱۰]. حجر (۱۵) آیه ۲۷.
[۱۱]. جن (۷۲) آیه ۶.
[۱۲]. دائرة المعارف تشیع، ج ۵، ص ۴۵۰ - ۴۵۲.

نظرات