مضمون حدیثی كه بهشتیان هم اكنون در بهشت اند و جهنمیان نیز هم اكنون در جهنم هستند ، چیست؟

جهنمیان

قبل از هر چیز باید دانست که بهشت و جهنم هم اکنون وجود دارند:

کسی از امام رضا(ع) سوال می کند که : اى پسر رسول خدا پس خبر ده مرا از بهشت و جهنم آیا آن دو اكنون آفریده شده و موجودند؟ فرمود: آرى، همانا رسول خدا (ص) داخل بهشت شد و جهنم را دید زمانى كه (شب معراج) بسوى آسمان، بالا برده شد، (راوى) گفت پس عرض كردم همانا طایفه‌‏اى می‌گویند بهشت و جهنم اكنون در تقدیر خدایند و خلق نشده‌‏اند، حضرت فرمود: ایشان از ما نیستند، و ما از ایشان نیستیم، كسى كه خلقت بهشت و جهنم را انكار كند بتحقیق پیغمبر اكرم (ص) را تكذیب نموده و ما را دروغگو پنداشته و از دوستى ما بهره‌‏اى ندارد و در آتش جهنم همیشه خواهد بود، خداوند با عزت و جلال فرموده: هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی یُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ،  یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ، و پیغمبر اكرم (ص) فرمود: هنگامى كه بالا برده شدم بآسمان‏ جبرئیل (ع) دست مرا گرفت و مرا داخل بهشت نمود و از خرماى تازه آن بمن داد و خوردم و آن خرما مبدل بنطفه شد در پشت من، پس چون بزمین فرود آمدم با خدیجه همبستر شدم و او بفاطمه حامله شد پس فاطمه حوراء انسیه (حور العین بشرى) است كه هر وقت مشتاق بوى بهشت میشوم بوى دخترم فاطمه را مى‌‏بویم.[۱]

در روایت دیگرى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: مَکْتُوبٌ عَلى بابِ الْجَنَّةِ، لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ، عَلىٌّ اَخُو رَسُولِ اللّهِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَ اللّهُ السَّموتِ وَ الاَرْضَ بِاَلْفَىْ عام؛ بر در بهشت، دو هزار سال قبل از این که خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده، لااله الاّ اللّه محمد رسول اللّه، علىّ اخو رسول اللّه.[۲]

اما اینکه انسان ها هم اکنون در بهشت و جهنم باشند، در صورتی که منظور مردگان باشد، باید گفت که قبل از برپایی قیامت، هر کس مقداری از نتایج اعمال خویش را می بیند. برای نیکوکاران تنعم و نعمت برقرار است و کفار و آلودگان نیز دچار عذاب ها و سختی هایی می شوند. که این بهشت و جهنم، بهشت و جهنم برزخی است:
وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛[مومنون/۱۰۰] پیش رویشان برزخى است تا روزى كه برانگیخته مى‌‏شوند.

و شروع بهشت و جهنم برزخی، با مرگ و ورود به قبر است:
قال رسول الله (ص): الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛‏[۳] پیامبر (ص) فرمودند: قبر باغی از باغ های بهشت است یا گودال از گودال های آتش.

اما اگر منظور از حضور در بهشت و جهنم برای زندگان باشد، همچنان که در روایت ذيل دیده می شود، باید گفت منظور از این حضور، حتمی بودن و نزدیک بودن بهشت برای بهشتیان و جهنم برای جهنمیان است.
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله پس از اداء نماز صبح جوانى را از انصار در مسجد مشاهده نمود كه از بیخوابى سرش بى‏اختیار پائین مى‏آید چهره زرد و بدن لاغر و ضعیف او از شب زنده دارى حكایت میكرد و چشمانش در كاسه سرش فرو رفته و گود شده. حضرت فرمود: فلانى حالت چگونه است؟ عرض كرد (بحمد اللَّه) داراى حالت یقینم.

حضرت فرمود هر چیزى اثر و نشانه‏اى دارد اثر و حقیقت یقین تو چیست؟

عرض كرد همین یقین است كه مرا در حزن و اندوه قرار داده و شبهاى مرا بیدار و در روزهاى گرم به گرسنگى و روزه واداشته است و در نتیجه آن دنیا و تمام تعلقات دنیوى در نظر من ناچیز و بى‏ارزش شده گویا من دارم عرش پروردگار را مى‏بینم كه براى حساب و بررسى اعمال نصب شده و مردم براى حساب همگى جمع گشته و من هم در میان آنان‏هستم و گویا اهل بهشت در نعمت بهشتى مى‏بینم در حالى كه بر تختهاى بهشتى برقرار و به بالشها تكیه داده و با یك دیگر در انس و الفت هستند و از طرف دیگر گویا دوزخیان را با ضجه و فریاد در عذاب الهى مشاهده مینمایم و گویا صداى غرش شعله آتش الان در اعماق گوش من است.[۴]

[۱]. طرائف الحكم یا اندرزهاى ممتاز ،ترجمه ‏ج‏،۲ ص۱۲.
[۲]. بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۳۱.
[۳]. بحار الأنوار ، ج‏۵۸،ص ۷.
[۴]. بحار الأنوار ، ج‏۶۷، ص: ۱۷۴.

دیدگاه‌ها

سلام علیکم
در این دو مطلب که فرمودید:
اما اینکه انسان ها هم اکنون در بهشت و جهنم باشند، در صورتی که منظور مردگان باشد، باید گفت که قبل از برپایی قیامت، هر کس مقداری از نتایج اعمال خویش را می بیند. برای نیکوکاران تنعم و نعمت برقرار است و کفار و آلودگان نیز دچار عذاب ها و سختی هایی می شوند. که این بهشت و جهنم، بهشت و جهنم برزخی است:
وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛[مومنون/۱۰۰] پیش رویشان برزخى است تا روزى كه برانگیخته مى‌‏شوند.

و شروع بهشت و جهنم برزخی، با مرگ و ورود به قبر است:
قال رسول الله (ص): الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛‏[۳] پیامبر (ص) فرمودند: قبر باغی از باغ های بهشت است یا گودال از گودال های آتش.

تناقض است. چطور فرد به محض مردن وارد در جهنم و بهشت می شود و شما آن را نسبی طلقی می کنید. نه ایه و نه حدیث قید نسبی ندارند.
به محض ورود به قبر بهشت و جهنم با همه کیفیات بر پا می باشد.
والسلام علی من اتبع الهدی

تصویر soalcity

سلام علیکم
اگر در آیه ای که خودتان نیز ذکر کرده اید، دقت کنید برزخ یک مرحله است که با "یوم یبعثون" به پایان می رسد و پس از آن انسان وارد مرحله ای جدید می شود. که بهشت و جهنم حقیقی نیز در آن مرحله خواهد بود.
همچنین در حدیث نیز نگفته که وارد بهشت یا جهنم می شود. بلکه فرموده قبر می تواند یک باغی از باغ های بهشت باشد یا ...
پس حتی اگر سایر متون دینی را ننگریم تنها همین آیه و حدیث، مطلب بیان شده را تائید می کند. و نمی دانم چرا شما احساس تناقض کرده اید.

باسلام،
به نظرم شما عنصر زمان رو در نظر نمیگیرید، زمان هم مخلوق خداست و خدا محصور در زمان نیست، پس میتونیم نتیجه بگیریم هم زمان با خلق جهان بهشت و جهنم آفریده شده اند و همون زمان انسانهای بهشتی و جهنمی مشخص شده اند اگه به خواست خدا کسی بتونه از زمان خارج بشه میتونه بهشت و جهنم رو ببینه همچنان که پیامبر صلوات الله علیه و آله به اذن در معراج از نزدیک مشاهده کرد.

نظرات