خداوند متعال در قرآن میفرماید: «هرگونه غُل (حسد و كینه و عداوت و خیانت) از سینه آنها برمیکنیم (و روحشان را پاك میکنیم.)»(۲)
در آیه دیگر در حالات بهشتیان میفرماید: «سپاس و ستایش خداوند را كه اندوه و ناراحتی را از ما برطرف نمود و عوامل ناامنی را از بین برد.»(۳)
بهشت و جهنم
حسرت از درجات بهشتی
آیا منکرین ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام به بهشت نمی روند؟
غیر شیعیان اگر جاهل قاصر باشند ،یعنى دسترسى به حقّانیّت شیعه و ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) نداشته باشند، امید عفو و رحمت الهی در مورد آنان می رود. اما در هر حال آنها به جهت عقیده نداشتن به مقام امامت و ولایت ائمه از الطاف بسیاری محروم می مانند و در اعمال و رفتارها نیز دچار کمبود و نقصان هستند.
آیا خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر دارد؟
از روایت استفاده می شود خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است. رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بین میبرد».
آيا در بهشت يا جهنم مردگان همدیگر را می شناسند؟
دوستان و آشنايان در قيامت (در عالم برزخ و صحراي محشر و بهشت و جهنم) اگر بخواهند ميتوانند يكديگر را ببينند و بشناسند، چيزي كه هست اين كه حال و هواي صحراي محشر و حوادث قيامت چنان هولناك است، كه اين فرصت و اجازه را به انسان نميدهد تا به فكر ديگران باشد.
آیا برای زنان هم در بهشت حورالعین وجود دارد؟
فرد بهشتی هر چه طلب کند، برایش برآورده می شود و در بهشت احساس محرومیت نسبت به امری وجود ندارد. اما درباره مساله همسر بهشتی برای زنان باید گفت که: در قرآن مجید این بشارت داده شده است كه مؤمنان در صورتى كه همسران و فرزندانشان نیز مؤمن باشند در كنار یكدیگر خواهند بود. بنابراین برقرار بودن زناشویی مختص مردان نیست و حکم همسری برای زنان نیز صدق می کند.
عذاب های آخرت بر جسم وارد می شود یا بر روح؟
از آموزههای وَحْیانی بر میآید که آتش جهنم بر خلاف آتش دنیا نه تنها تن و بدن بلکه جان و تن را با هم میسوزاند. قرآن کریم در این باره میفرماید: "تو چه میدانی حطمه چیست! آتش برافروخته الهی است! آتشی که از دلها سر میزند. این آتش بر آنها به صورت در بسته است در ستونهای کشیده و طولانی"
معنای اینکه گفته اند وادی جهنم در شرق بیت المقدس است، چیست؟
تشکیل شدن ما از دو بخش مادی و مجرد، نمونه خوبی برای تامل در این گونه امور است و با توجه به آن می توانیم درک شفاف تری از ارتباط امور عالم دیگر با همین عالم خود پیدا کنیم. و اگر هم نتوانستیم به درک دقیقی برسیم، ندانستن نمی تواند مجوز انکار باشد.