چرا قرآن با طرح مسائل شهوانی انسان در بهشت، انسان ها را جذب می کند؟
اولا شیوه قرآن استفاده از بشارت و انذار هم زمان است. در واقع قرآن با نشان دادن راه صحیح و درست، به انسان گوشزد می کند که در صورتی که راه صحیح را انتخاب کند، مستحق بشارت هاست و خوبی ها در انتظار اوست. و در صورتی که راه غلط را انتخاب کند، مصیبت ها و آلام در انتظار اوست:
«فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ[بقره/۱۲۳] خداوند، پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت و بیم دهند و كتاب آسمانى، كه به سوى حق دعوت مى كرد.»
ثانیا قرآن در کنار پاداش ها و عذاب هایی که برای جسم انسان است، از پاداش ها و عذاب هایی سخن گفته که جنبه جسمانی ندارند. اما چون اکثر انسان ها در مادیات فرو رفته و از درک لذت ها و آلام روحی بی خبرند، تنها بخش مربوط به مسائل جسمانی را درک می کنند و آن قسمت برایشان بزرگ می شود. در حالی که قرآن بسیار از مسائل متناسب با جنبه غیر مادی انسان در بهشت و دوزخ سخن گفته است. ولی زمانی که ما رضوان الهی، یا دور بودن از سخنان بیهوده و ... برایمان چندان پرارج نیست، نمی توانیم آن ها را ببینیم:
«وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ مَساكِنَ طَیِّبَةً فی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ[توبه/۷۲] خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهایى از بهشت وعده داده كه نهرها از زیر درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكنهاى پاكیزهاى در بهشتهاى جاودان (نصیب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اینها) برتر است و پیروزى بزرگ، همین است.»
«لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْواً وَ لا تَأْثیماً[واقعه/۲۵] در آن (باغهاى بهشتى) نه لغو و بیهودهاى مى شنوند نه سخنان گناه آلود.»
همان گونه که نمی توانیم درک کنیم آتش اصلی جهنم، آتشی است که دل و قلب انسان را می سوزاند و عدم توجه و نظر الهی برایمان بسیار دردناک خواهد بود:
«الَّتی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ[همزه/۷] آتشى كه از دلها سرمى زند.»
«إِنَّ الَّذینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلیلاً أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَكِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ[آل عمران/۷۷] كسانى كه پیمان الهى و سوگندهاى خود (به نام مقدس او) را به بهاى ناچیزى مى فروشند، آنها بهره اى در آخرت نخواهند داشت و خداوند با آنها سخن نمى گوید و به آنان در قیامت نمى نگرد و آنها را (از گناه) پاك نمى سازد و عذاب دردناكى براى آنهاست.»
ثالثا لذت ها و آلام جسمانی بهشت و دوزخ سویی حقیقت هستند و متناسب با جنبه جسمانی انسان ایجاد شده اند. و انسان به دلیل ذاتیات خود به آنها علاقه دارد و جذب شان می شود. و این حکمت و لطف الهی است که از این بخش سخن گفته و ما را جذب می کند. آیا اگر کودکی به پسته علاقه زیادی داشت و ما از این میل او برای تشویقش به کارهای نیک استفاده کردیم، مرتکب امر ناروایی شده ایم؟ یا اینکه با این کار که هم نیاز جسمی کودک را مهیا کرده ایم و هم خوبی را به او آموزش داده ایم در حق او لطف کرده ایم؟
دیدگاهها
با سلام و تشکر از هدایت و
با سلام و تشکر از هدایت و راهنمایی سوال : خداوند متعال به نماز ما نیاز ندارد و نماز در واقع برای کمال ماست، پس چرا فردی که نماز نمی خواند مستوجب کیفر و عذاب است. این فرد حداکثر نباید کمال بیابد ولی عذاب به چه علتی است؟
سلام
سلام
ابهام شما از این جا ناشی می شود که بین عذاب و عدم کمال فرق می گذارید. و عذاب را امری اعتباری می دانید. در حالی که اولا عذاب، همان اعمال و رفتاری است که مجسم شده اند و ثانیا کسی که به سمت کمال نرفته، همان است که غرق در نفسانیات و پلشتی های آن شده است.
به زبان ساده تر کسی که به سراغ کمال نرفته، با دنائت ها سرخوش می شود و از لذت های حقیقی باز می ماند. اما حجاب دنیا نمی گذارد که او از دنائت رنج ببرد و از نبود لذت حقیقی معذب شود. تا اینکه با مرگ پرده ها کنار می رود و انسان با حقایق مواجه می شود. آن وقت است که حقایق سبب رنج یا لذت افراد می شود.
با عرض سلام
با عرض سلام
اقای معصومی اگرچنین باشد که شما می گویید که عذاب همان عدم کمال است پس باید تمام کسانی که به کمال کامل انبیا واولیای الهی نرسیده اند تا ابد درعذاب باقی بمانند .یعنی اصحاب یمین چون به مقام سابقون نرسیدند دائما ملتزم عذاب باشند. باتشکر
سلام
سلام
کمال مراتبی دارد و انبیاء و اولیاء همان گونه که شما اشاره کرده اید، آن را کامل کرده اند و نمی توان گفت که دیگران از آن بی بهره هستند. به همین دلیل در بهشت به غیر از انبیاء، کسان دیگری در درجات پایین تر وجود دارند. چون کمالاتشان کمتر است.
و آنان که حد نصاب لازم از کمالات را نداشته اند، در جهنم قرار می گیرند و هر چقدر از کمال دور تر باشند، در درکات جهنم نیز بیشتر فرو خواهند رفت.
پس مطلبی که شما مورد اشاره قرار داده اید، تائیدی بر مطلبی است که به آن اشکال نموده اید. که کمال و عدم کمال، با عذاب و جزای نیک کاملا متناسب است.
در حدیثی از امامان آمده است
در حدیثی از امامان آمده است شیعیان به جهنم نخواهند رفت در این مورد توضیح بدهید
با عرض سلام
با عرض سلام
این مفهوم در احادیث بسیاری بیان شده است از جمله اینکه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) خطاب می فرمایند: تو و شیعیانت رستگارید. (الإحتجاج ، ج۱، ص ۱۴۰) اما اینکه مقصود شما از توضیح چیست، شاید به این خاطر است که تصور نموده اید، به صرف ادعا می توان کسی را شیعه قلمداد کرد. در حالی که شیعه بودن، به معنای تبعیت از ائمه در عمل است. و طبیعی است که چنین کسی با توجه به ایمان و عمل صالحش، بهشتی خواهد بود.
نظرات