آیا شیطان ما را گمراه می کند و خدا ما را به حال خودمان رها کرده است؟
در جواب به این سوال، دقت در حقیقت انسان مساله را حل می کند. خداوند انسان را مختار آفریده و او را در انتخاب خیر و شر آزاده گذاشته است.
ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به انسان نمودیم (و با تمام حجت بر او رسول فرستادیم) حالا خواهد هدایت پذیرد و شكر این نعمت گوید و خواهد آن نعمت را كفران كند.[۱]
اختیار انسان زمانی معنایش کامل می شود که واقعا بر سر دو راهی باشد. و اگر فقط شیطان به عنوان عامل گمراهی فعالیت می کرد و در مقابلش چیز دیگری نبود، ما انسان ها، حق انتخاب در درون خودمان را حس نمی کردیم. در حالی که واقعا می بینیم بین انتخاب خوبی و بدی توانا هستیم. و بعضی انسان ها نیز راه خوبی را انتخاب می کنند و و این مساله نشان دهنده اینست که تنها عامل فعال و در میدان، شیطان نیست.
در مقابل شیطان ما ندای فطرت را داریم که خدا طلب است:
پس روى خود به سوى دین حنیف كن كه مطابق فطرت خدا است فطرتى كه خدا بشر را بر آن فطرت آفرید.[۲]
همچنین نفسی داریم که خوبی و بدی را می شناسد:
و به او شر و خیر او را الهام كرد.[۳]
فرستادگان الهی را داریم که یکی بعد از دیگری می آیند و ما را به خوبی هدایت می کنند:
پس پیامبران را به میانشان بفرستاد. پیامبران از پى یكدیگر بیامدند تا از مردم بخواهند كه آن عهد را كه خلقتشان بر آن سرشته شده، به جاى آرند و نعمت او را كه از یاد بردهاند، فرا یاد آورند .و از آنان حجّت گیرند كه رسالت حق به آنان رسیده است .و خردهاشان را كه در پرده غفلت، مستور گشته، برانگیزند. و نشانههاى قدرتش را كه بر سقف بلند آسمان آشكار است به آنها بنمایانند و هم آنچه را كه بر روى زمین است و آنچه را كه سبب حیاتشان یا موجب مرگشان مىشود به آنان بشناسانند.[۴]
پس روشن می شود که در دنیا دو لشگر خیر و شر وجود دارد. همانگونه که شیاطین جن و انس و نفس اماره، انسان را به زشتی دعوت می کنند، فطرت ، انبیاء و ائمه و فرشتگان الهی انسان را در مسیر خیر مدد می کنند:
هر یك از دو گروه دنیا طلب و آخرت خواه را [در این دنیا] از عطاى پروردگارت یارى دهیم، وعطاى پروردگارت [در این دنیا از كسى] ممنوع شدنى نیست.[۵]
[۱]. انسان آيه ۳.
[۲]. روم آيه ۳۰.
[۳]. شمس آيه ۸.
[۴]. نهج البلاغه خطبه ۱.
[۵]. اسراء آيه۲۰.
نظرات