چه ربطی بین خلقت شیطان از آتش، و آتش بودن عذاب جهنم است؟
آتشی که شیطان از آن آفریده شده، همان آتشی نیست که در جهنم گناهکاران را می سوزاند:
رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى جبرئیل مرا از آتش اطلاع دهید كه خداوند آن را چگونه آفریده است، جبرئیل گفت: خداوند هزار سال آن را افروخت تا قرمز شد، و بعد هزار سال دیگر سوخت تا سفید گردید، و هزار سال دیگر سوخت تا سیاه شد. آتش جهنم چنان سیاه و تاریك گردید كه هیچ روشنائى در آن دیده نمىشود، ولى سوزش آن هم از بین نمىرود، سوگند به خدائى كه تو را براستى برانگیخت اگر به اندازه سر سوزنى از آن در دنیا ظاهر گردد همه را خواهد سوزانید. اگر مردى را وارد دوزخ كنند و بعد او را از آنجا بیرون آورند همه اهل زمین را هلاك خواهد ساخت، در آن هنگام كه او را بنگرند و حالات او را مشاهده كنند، و اگر یكى از آن زنجیرههاى آتشین را كه در قرآن ذكر آنها آمده در كوهها قرار دهند همه ذوب خواهند شد. اگر یكى از خازنان نوزدهگانه دوزخ بر روى زمین افكنده شود، همه مردم از بوى متعفن آن خواهند مرد.[۱]
در حالی که آتشی که شیطان (ابلیس) از آن آفریده شده، امری بوده که سبب فخر او شده بود:
وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ؛[۲] و جنّ را از شعلههاى مختلط و متحرّك آتش خلق كرد.
و شیطان نیز یکی از همین اجنه است:
إِبْلیسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ؛[۳] ابلیس كه از جن بود.
مارج" در اصل از" مرج" (بر وزن مرض) به معنى اختلاط و آمیزش است، و در اینجا منظور اختلاط شعلههاى مختلف آتش مىباشد، زیرا هنگامى كه آتش شعلهور مىشود گاه به رنگ سرخ، گاه به رنگ زرد، گاه به رنگ آبى، گاه به رنگ سفید درمىآید.بعضى گفتهاند كه معنى" تحرك" نیز در آن هست (از" امرجت الدابة" یعنى" حیوان را در چراگاه رها كردم" زیرا یكى از معانى" مرج" همان مرتع است).باز در اینجا دقیقا براى ما روشن نیست كه آفرینش" جن" از این آتشهاى رنگارنگ چگونه بوده است؟[۴]
یعنى از آتشهاى مختلف سرخ و سیاه و سفید. و بعضى گویند: مارج، خالص و صاف از گل و شعله آتشى كه دودى در آن نیست.[۵]
و بعد از دقت به فرق آتش جهنم، با آتشی که شیطان از آن آفریده شده، باید به این نیز دقت کنیم که آتش جهنم، تناسب کاملی با انسان دارد. چون خود اوست! و ثمره و حاصل اعمال پلید کافرانه و معاندانه اش!
فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرینَ؛[۶] بترسید از آتشى كه براى كافران مهیّا شده و هیزم آن مردمان و سنگها هستند.
[۱]. بحار الأنوار ، ج۶۷، ص: ۳۹۳.
[۲]. الرحمن آيه ۱۵.
[۳]. كهف آيه ۵۰.
[۴]. تفسیر نمونه، ج۲۳، ص: ۱۲۰.
[۵]. ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲۴، ص: ۷۶.
[۶]. بقره آيه ۲۴.
نظرات