چرا روزه می گیریم؟

 روزه

برای روزه گرفتن دلایل زیادی می توان مطرح کرد که هر کدام در یک سطح و از یک زاویه خاص دیده می شود.

اطاعت از دستور خدای متعال:

می توان دلیل روزه داری را دستور خدای متعال دانست.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ[بقره/۱۸۳] اى افرادى كه ایمان آورده‏اید! روزه بر شما واجب شده است.»

و اطاعت از دستور الهی نیز می توان با نگاه های مختلفی انجام گیرد. برای بهشت، از ترس جهنم یا برای اینکه او لایق پرستش است:

حضرت علی (ع) می فرمایند: گروهى خدا را به امید پاداش پرستش كردند، كه این پرستش بازرگانان است،  و گروهى او را از روى ترس عبادت كردند كه این عبادت بردگان است، و گروهى خدا را از روى سپاسگزارى پرستیدند و این پرستش آزادگان است.[۱]

روزه گرفتن با نگاه به فواید آن:

روزه فایده ها و آثار متعددی دارد که این آثار، می تواند در کنار دستور الهی مد نظر قرار گیرد:

کسب آثار معنوی:

انسان از دو بعد جسمانی و روحانی ترکیب شده است. و فرو رفتن در هر جهت، به تضعیف جهت دیگر منجر می شود. بنابراین دوری کردن از خوراک و شهوت می تواند به تقویت جهت روحی انسان منجر شود و انسان را از توجه فراوان به مادیات باز دارد.

این دهان بستی، دهانی باز شد                                          تا خورنده ی «لقمه های راز» شد

لب فروبند از طعام و از شراب                                               سوی «خوان آسمانی» کن شتاب !

چند خوردی چرب و شیرین از طعام ؟                                     امتحان کن چند روز در «صیام»

چند شب ها خواب را گشتی اسیر؟                                      یک شبی بیدار شو دولت بگیر

همچنین پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اى جوانان، هر كه قدرت بر ازدواج دارد ازدواج كند، كه چشم را با حیا و دامن را پاك نگه میدارد، و هر كه قدرت ندارد، بسیار روزه بگیرد كه از نیروى جنسى میكاهد.[۲]

از همین سنخ است که روزه سبب تقویت همت و اراده انسان می شود. چرا که روزه دار در طی زمان روزه، با خواسته های نفس اماره خویش مخالفت می کند.

شاید بتوانیم تمام این بیانات را در یک کلمه خلاصه کنیم و آن تقوا است که قرآن بیان کرده است:
«كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ ... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/۱۸۳] روزه بر شما واجب شده ... شاید با تقوا شوید.»

علامه طباطبایی ذیل این آیه می فرمایند: « فائده داشتن تقوا مطلبى است كه احدى در آن شك ندارد، چون هر انسانى به فطرت خود این معنا را درك مى ‏كند، كه اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود، و به مقام بلند كمال و روحانیت ارتقاء یابد، اولین چیزى كه لازم است بدان ملتزم شود این است كه از افسار گسیختگى خود جلوگیرى كند، و بدون هیچ قید و شرطى سرگرم لذت‏هاى جسمى و شهوات بدنى نباشد، و خود را بزرگتر از آن بداند كه زندگى مادى را هدف بپندارد، و سخن كوتاه آنكه از هر چیزى كه او را از پروردگار تبارك و تعالى مشغول سازد بپرهیزد. و این تقوا تنها از راه روزه و خوددارى از شهوات بدست مى ‏آید،

و نزدیك‏ترین راه و مؤثرترین رژیم معنوى و عمومى ‏ترین آن بطورى كه همه مردم در همه اعصار بتوانند از آن بهره ‏مند شوند، و نیز هم اهل آخرت از آن رژیم سود ببرد، و هم شكم‏بارگان اهل دنیا، عبارت است از خوددارى از شهوتى كه همه مردم در همه اعصار مبتلاى بدانند، و آن عبارت است از شهوت شكم از خوردن و آشامیدن، و شهوت جنسى كه اگر مدتى از این سه چیز پرهیز كنند، و این ورزش را تمرین نمایند، به تدریج نیروى خویشتن‏دارى از گناهان در آنان قوت مى‏ گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط مى‏شوند، آن وقت در برابر هر گناهى عنان اختیار از كف نمى‏ دهند، و نیز در تقرب به خداى سبحان دچار سستى نمى ‏گردند، چون پر واضح است كسى كه خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسى كه امرى مباح است اجابت مى‏كند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانى ‏ها شنواتر، و مطیع‏تر خواهد بود، این است معناى آنكه فرمود: (لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ).»[۳]

کسب آثار اجتماعی:

روزه سبب می شود که همگان رنج گرسنگی و تشنگی را بچشند و این مساله می تواند زمینه ای برای توجه به حال فقرا و نیازمندان باشد.

امام صادق (ع) می‌فرماید: به راستی خداوند روزه را واجب كرده تا به وسیله او بین اغنیا و فقرا مساوات و برابری وجود آید و این برای آن است كه ثروتمندانی كه هرگز درد گرسنگی را احساس نكرده‌اند، به فقرا ترحم كنند. زیرا اغنیا هرگاه (خوردن و آشامیدنی) اراده كردند (و هوس هر نوع مأكولات و مشروبات كردند) برایشان میسر است. پس خداوند تبارك و تعالی (روزه را واجب كرد) كه بین بندگانش از فقیر و غنی، برابری به وجود آورد و اینكه سرمایه‌داران مسلمان درد گرسنگی را لمس كنند تا بر ضعفاء رقّت آورند و بر گرسنگان عالم ترحم كنند.[۴]

کسب سلامتی:

روزه در سلامت جسمانی انسان نیز بسیار موثر است. و پیامبر (ص) می فرمایند: روزه بگیرید تا تندرست بمانید.[۵]

[۱]. نهج البلاغه، قصار ۲۳۷.
[۲]. مكارم الأخلاق، حسن فرزند شیخ طبرسی، ص: ۱۹۷.
[۳]. ترجمه المیزان، ج‏۲، ص:۹.
[۴]. وسایل الشیعه، ج ۷، ص ۳.
[۵]. نهج الفصاحة، ص۵۴۷، شماره ۱۸۵۴ صوموا تصحّوا.

دیدگاه‌ها

سلام خسته نباشین
ی کم خلاصشو بگین

تصویر شهر سوال

سلام
چون خداوند گفته
و خدا گفته چون سبب تقویت جنبه روحانی ما میشه و آثار فردی و اجتماعی بسیاری هم داره.

سوالم پاسخ داده نشد!
چرا باید روزه بگیریم؟!

تصویر شهر سوال

سلام
تمام مطلب بالا در جواب به همین سوال نوشته شده است! مگر اینکه منظور شما از سوال نکته خاصی باشد که نیازمند توضیح بیشتر درباره سوال است.

chera roze ejbari ast va gonah darad?‎

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
به کار بردن واژه اجباری دقیق نیست. و واجب بودن با اجباری بودن متفاوت است.
اما اینکه چرا واجب است، در متن فوق به همین سوال پاسخ داده شده، چون بعضی از حکمت های خدای متعال در این دستور بیان شده، و خدای متعال برای کسانی که طالب راه هدایت هستند، انجام کارهای مفید را لازم می داند.
اما اینکه چرا گناه دارد، به خاطر اینکه کسی که این کار را ترک می کند، به آنچه برایش سعادت آفرین بوده، پشت کرده است. و گناه و شقاوت دو تعبیر برای فعل کسانی است که مناسب با سعادت خود پیش نمی روند.

اون زمان كه لاك نبوده چجوري ميگن وضو ميگيري نبايد لاك داشته باشينه واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تصویر شهر سوال

با سلام
تمام مراجع معظم تقلید در شرایط وضو فرموده اند: یکی از شرایط صحیح بودن وضو این است که مانعی از رسیدن آب بر عضوی که باید در وضو شسته یا مسح شود نباشد. بنا براین قبل از وضو باید هر چیزی که مانع رسیدن آب به اعضاء وضو است برطرف شود و از آن رو که لاک ناخن و رنگهایی که دارای جرم هستند مانع رسیدن آب می شوند باید از اعضاء وضو بر طرف شوند و الا وضو باطل است.[۱]

مسئله وجود مانع است. فرقی نمیکند لاک باشد، چسب باشد یا غیره.

[۱] توضیح المسائل مراجع مطابق با فتوای ۱۲ تن از مراجع، ج ۱، ص ۱۶۳ و ۱۷۳ و ۱۸۷ و ۱۸۸ و ۲۱۷، چاپ سوم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم ۱۳۷۸، ش، استفتائات مقام معظم رهبری، ص ۲۳، سؤال ۱۱۴، ترجمه فارسی، چاپ ۲۲، بهار ۱۳۸۴، ش، نشر بین الملل استفتائات فاضل لنکرانی، ص ۴۹، ج ۱، چاپ اول انتشارات مهر، سال ۱۳۷۵ قم.

سلام
ببخشید سوال من مرتبط با موضوع این صفحه نیست اما ممنون میشوم جواب بدهید
من در کلاس های انلاین شرکت میکنم
یکی از مواردی که در رابطه با شرکت در کلاس ها به ما گفته شده بود این بود که اگر به حد نصاب نرسیم کلاس برگزار نمیشود
متاسفانه من فراموش کردم در یکی از جلسات شرکت کنم و چند نفر دیگر هم مثل من فراموش کرده بودند در نتیجه کلاس به حد نصاب نرسید و کلا برگزار نشد
یعنی کلا حذف شد و تا اخر هم برگزار نخواهد شد
همه برای شرکت در این کلاس ها پول داده ایم
الان حکم منی که غیبت کردم و جز کسانی بودم که با غیبتشان کلاس به کل حذف شد چیست؟
باید پول آن یک جلسه را از عوض همه افراد کلاس بدهم؟
چون با غیبت من و چند نفر دیگر پولشان هدر رفت و از شرکت در یک جلسه کلاس محروم شدند
ممنون میشوم اگر دقیق بگویید بابت این غیبتم باید چکار کنم
من نه تنها خودم را با اختیار از کلاس محروم کردم ( البته فقط من نبودم چند نفر دیگر هم مثل من غیبت کردند) بلکه باعث محرومیت بقیه افراد و هدر رفتن پولشان هم شدم. الان باید چکار کنم؟

تصویر شهرسوال

سلام دوست گرامی و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات