دین ساختگی بهاییت چگونه شكل گرفت؟
بهائیت انشعابی از بابیگری است و بابیت انشعابی از شیخیگری است.
در اوائل قرن نوزدهم شیخ احمد احسائی و سید كاظم رشتی، (شخصیت و اندیشههای كاشف الغطاء كتاب (الایات البینات) مؤلف آیت الله العظمی كاشفالغطاء به كوشش دكتر احمد بهشتی، كانون نشر اندیشه اسلامی) مدعی رابطه مستقیم با امام زمان(عج) شدند و خود را واسطه میان مردم مسلمان و آن حضرت معرفی كردند" از همینجا راه و رسم شیخی پدید آمد و جمعی از افراد ساده لوح و گروهی از فرصت طلبها به آن گرایش پیدا كردند.
شیخ ملاحسین بشرویه، پس از سید كاظم رشتی، رهبری فرقه را به عهده میگیرد و در سفری به شیراز با سید علی محمد شیرازی(محمد باب) ملاقات نموده و مرید و سرسپرده او میشود.
محمد باب بعد از ادعای بابیت امام زمان(عج)، ادعا میكند كه خود امام زمان است و كار را تا ادعای نبوت پیش میبرد و بعد از محاكمه و زندان در تبریز اعدام میشود. بعد از اعدام سید باب عدهای ازفریب خوردگان و به تشویق و تحریك فرصت طلبان و توطئه استعمار، عدهای به میرزا یحیی نوری (صبح ازل) و عدهای دیگر به میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله) گرویدند، بهاء خود را پیامبر نامید و از همینجا فرقه بهایی پدید آمد.
میرزا حسینعلی نوری و میرزا یحیی نوری دو فرزند میرزا عباس بودند كه در شهر نور مازندران زندگی میكرد. "بهاء" همراه با برادرش در تهران پرورش یافت و مقدمات علوم را آموخت. بهاء و برادرش در ابتدا متمایل به تصوف شدند و به مسلك درویشها درآمدند. سپس به باب گراییدند. این دو برادر ضمن ملاقات با علی محمد باب، تصمیم گرفتند كه از طریق تلاش در راه بابیت به آبو نان و مقامی برسند، لذا بهاء و صبح ازل در تهران كار تبلیغات بابیت را آغاز میكنند آنگاه به مازندران و جاهای دیگر رفتند و همهجا گرد و غبار و فتنه را بر میانگیختند و باب هم به هنگام مرگ وصیت نامهای نوشت و صبح ازل را جانشین خود كرد و بهاء را به محافظت او گماشت.
عقاید بهاییت:
به چند مورد از عقاید آنها اشاره میشود.
۱- این فرقه میگوید، سید علی محمد باب امام زمان است كه ظهور كرده و با ظهور او اسلام پایان گرفته و اینك دین جدید ظهوركرده و مردم باید همگی بهایی شوند، (شخصیت و اندیشههای كاشف الغطاء كتاب (الایات البینات) به كوشش دكتر احمد بهشتی، ص ۱۰۹، كانون نشر اندیشه اسلامی)
۲- پنهان كردن دینشان را ضروری میدانند به اصطلاح قائل به تقیه هستند.
۳- روزه نوزده روز است قبل از عید شروع و به عید نوروز ختم میشود.
۴- نماز جماعت باطل است مگر در نماز میت.
۵- قبله آنها مرقد بهاءالله است در عكا.
۶- حج برای مردان واجب است و بر زنان واجب نیست، آن هم (حج) در خانهای است كه بهاء در آن اقامت داشته، یا درخانهای كه سید علی محمد باب در شیراز در آن سكنی داشته است به جا آورده میشود.
۷- چند تا اعیاد دارند:
الف- عید ولادت باب، اول محرم.
ب- عید ولایت بهاء، دوم محرم.
ج- عید اعلان دعوت باب، پنجم جمادی.
د- عید نوروز.[۱]
۸- نماز پنج تكبیر دارد و در دو وقت خوانده میشود یكی هنگام تولد و یكی هم هنگام مرگ. و مطهرات پنج تا است: آب، هوا، آتش، خاك، بیان. همه چیز نجس است مگر آنچه آیه (الله اطهر) بر آن خوانده شود و عبادتگاهها طبق وصیت بهاء باید از نه كناره و یك گنبد تشكیل بشود و این عبادتگاهها در فرانكفورت در آلمان و سیدنی در استرالیا و كامپالا در اوگاندا، لیمیت در شیكاگو و پاناماسیتی در پاناما و دهلی نو در هندوستان است.[۲]
فرقههای بابیه و بهائیه:
بعد از اعدام سید علی محمد باب بابیت به سه فرقه تقسیم شد و بعد از مرگ بهاءالله نزاعی كه بین دو برادر عباس افندی و محمد علی به وجود آمد دو فرقه دیگر اضافه شد، مجموعا پنج فرقه شدند.
۱- ازلیه (به رهبری میرزا یحیی نوری، صبح ازل)
۲- بهائیه (به رهبری میرزا حسین علی، بهاءالله)
۳- بابیه خالص (فقط رهبری سید علی محمد را قبول دارند)
۴- بابیه بهائیه عباسیه (رهبری عبدالبهاء عباس افندی)
۵- ناقضون (اتباع میرزا محمد علی برادر عبدالبهاء).[۳]
برای آگاهی بیشتر ر.ك:
۱- شخصیت و اندیشههای كاشف الغطاء (الایات البینات) آیت الله العظمی جعفر كاشف الغطاء، دكتر احمد بهشتی، نشر اندیشههای اسلامی.
۲- بهائیت چگونه پدید آمد، نورالدین چهاردهی، انتشارات فتحی.
۳- ارمغان استعمار، محمد محمدی اشتهاردی، انتشارات نسل جوان.
منابع:
[۱]. المدخل الی دراسة الادیان والمذاهب، العمید عبدالرزاق محمد اسود، ج ۳، صص ۳۱۱ - ۳۰۸، انتشارات الدار العربیة للموسوعات.
[۲]. شخصیت و اندیشه های كاشف الغطاء، ص ۱۱۱ و ۱۳۹، دكتر احمد بهشتی.
[۳]. المدخل الی دراسة الادیان والمذاهب، ج ۳، ص ۳۱۲، العمید عبدالرزاق محمد اسود.
دیدگاهها
سلام
سلام
خواستم تذکر بدهم که بهاییت دین نیست و در عنوان مطلب بهتر است از واژه ی دیگری مثل فرقه استفاده کنید باتشکر
با سلام و تشکر از تذکر شما
با سلام و تشکر از تذکر شما
بهائیت در حقیقت یک فرقه خودساخته و انگلیس پرداخته است .
اما تیتر بالا با توجه به ادعای خودشان که بهائیت را یک دین می دانند گذاشته شده و در متن هم به نقد این تفکر پرداخته شده .
موفق باشید
بزرگان دین وسران مملکت بایستی
بزرگان دین وسران مملکت بایستی ریشه پیدایش این گونه فرقه های منحرف را در فقر مادی ومعنوی وفقر فرهنگی مردم جستجو کنند .بایستی تبعیض وبیعدالتی های گسترده ای که متاسفانه در کشور رواج یافته ومتاسفانه سیاستهای کلان مملکت هم به ان دامن میزند را از بین برد .بایستی جلوی زیاده خواهی برخی عناصر که خود را مالک کشور وحتی ملت می دانند گرفته شود .بایستی جلوی رشوه خواری ها زد وبند ها باند بازیها وهرگونه فساد رایج در مملکت گرفته شود تا کسی به اینگونه فرق منحرف گرایش پیدا نکند .با تشکر
سلام
سلام
دوست گرامی علت یابی امور، به شکل احساسی ممکن نیست. بهائیت فرقه ای است که بیش از صد سال از عمر آن می گذرد. بعد شما مسائل احساسی امروز را علت به وجود آمدن آن می شمارید.
بله باید با زیاده خواهی و ... هم مقابله کرد، اما نمی توان حقایق را ندید و در مقابل هر چیزی شعار داد که فقر علت همه چیز است! آن هم فقر در جامعه ای که ارقام هنگفتی صرف لوازم آرایشی و جراحی زیبایی و ... می کند. و اتفاقا انحرافات هم در اقشار مرفه گسترده تر است.
نظرات