معاد

آیا در قیامت دریاها آتش می گیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟

ر قیامت دریاها آتش

شهر سوال ـ «در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" می نویسد: سجر= افروختن آتش. پر كردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ كردن تنور و پر از آب كردن نهر و غیر آنها گفته‏اند. زمخشرى آنرا پر كردن گفته سجر التّنور یعنى آن را با آتشگیره و هیزم پر كرد.خلاصه اینها، افروختن و پر كردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است»

قرآن چگونه معاد را اثبات می کند؟

معاد

شهر سوال ـ عقل به ما مى گوید: باید بعد از این جهان، جهان دیگر باشد، تا غرضى كه خداوند متعال از به وجود آوردن ما در رساندن انسان ها به كمال نهایى و ارزش واقعى است، برآورده شود و با حساب و كتاب روز قیامت انسان هاى درست كار به سعادت و آسایش واقعى و بى پایان خودشان برسند.

از منظر قرآن زنده شدن انسان ها در قیامت چگونه است؟

 منظر قرآن

شهر سوال ـ این واقعه نشان داد که چگونه بدن های متلاشی شده و در هم آمیخته شده، تنها با یک امر، زنده می شود و به هیئت اولیه خود باز می گردند. اما شاید این داستان که با چشم خود ندیده ایم؛ برای ما درک قوی ای به وجود نیاورد. از همین رو می توانیم به نمونه های دیگری که در پیش چشم ما قرار دارد، نظر بیفکنیم و به قدرت خدای متعال در زنده کردن مردگان پی ببریم. آیات قرآن حیات مجدد زمین در بهار را برای ما توصیف می کند، تا با تامل در آنچه می بینیم، پی به قدرت خدای متعال ببریم:

چرا از نظر قرآن جهنمیان همیشه در جهنم می مانند؟

جهنمیان

شهر سوال ـ از دیدگاه شیعه، خلود در جهنم فقط برای کفّار و مشرکان و منکران خدا و قیامت و انبیاء است و مسلمان و مؤمن، گرچه مرتکب گناهان کبیره شده باشد، دائماً در جهنم نمی ماند، بلکه پس از چشیدن عذاب به مقدار لازم بالاخره نجات پیدا میکند واهل بهشت میشود. این گروه می‌تواند شامل مستضعفان فکری سایر ادیان الهی نیز باشد. امّا در مورد کفّار خالد که چگونه ممکن است آن‏ها مثلاً هشتاد سال عمر بکنند، امّا تا ابد در جهنم بسوزند؟ باید گفت: مجازات و کیفرها سه گونه است: