جایگاه زن در ایران باستان و پس از اسلام
پرسش:
جایگاه زن در ایران باستان بهتر بود یا در ایران پس از اسلام؟
پاسخ:
اسلام نسبت به ادیان و اقوام پیش از خود، جایگاه زن را ارتقاء داد. مقام زن در اسلام با ادیان و اقوام گذشته قابل مقایسه نیست. امروزه برخی در فضای مجازی، زنان شاخص ایران باستان، که به دلیل جایگاه خانوادگی به مقاماتی رسیدهاند را مطرح و وضعیت آنها را به همه زنان ایران باستان سرایت میدهند؛(۱) اما مطالعه منابع کتابهای دینی عصر ساسانیان، تصویر دیگری از زن در این جامعه ارائه میدهد. براساس دین رایج در زمان ساسانیان، زن سرشتی شیطانی دارد.(۲) خدای این دین، یعنی «اهورامزدا» میگوید: اگر مرد میتوانست نسل خود را تکثیر کند زن را نمیآفریدم؛(۳) این زن، زن نخستین بود که مرد نخستین را فریب داد و او فریب شیطان را خورد.
از نظر احکام نیز زنان در عهد ساسانی با تکالیف وحشتناک و مشمئزکنندهای روبرو بودند؛ زنی که عادت ماهیانه میشد را از اعضای خانواده دور میکردند و باید به جایی به نام «دشتانستان» میرفت.(۴) این مکان از آب، گل و گیاه، درخت و آتش دور بود، زیرا در این زمان باور بر این بود که زنی که عادت ماهیانه شده، با نگاهش آنها را آلوده میکند.(۵) گاه چنین زنی را در اصطبل و طویله زندانی میکردند تا دیگران را آلوده نکند.(۶) پس از پایان روزهای عادت نیز، زن را وادار میکردند، با ادرار، گاه خود را بشوید تا پاک شود.(۷)
جمشید گرشاسب چوکسی که خود یک زرتشتی است در کتاب ستیز و سازش اعتراف میکند که: «پس از ورود اسلام به ایران، زنان زرتشتی بیشتر دوست میداشتند با مردان مسلمان ازدواج کنند. چون در دین زرتشتی، احکام مربوط به زنان (عادت ماهیانه و...) بسیار سخت و طاقتفرسا بود. اما در اسلام، احکام ساده و به عبارتی، زنان در اسلام، آزادی بیشتری داشتند.»(۸)
بله! همانطور که چوکسی گفته آموزههای متعالی اسلام با این احکام و آموزهها قابل قیاس نیست. بنابر تعالیم دین اسلام، گناه نخستین تنها متوجه حوا نیست، بلکه هر دو با هم فریب شیطان را خوردند، قرآن میفرماید: «فَأَزَلَّهُمَا الشَّیطَانُ عَنْهَا؛(۹) شیطان هر دوی آنها را فریفت.(شیطان آن دو را فریب داد)»
طبق دستورات اسلام، هنگام ازدواج زن از احترامی برخوردار است که انسان شگفت زده میشود. حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله به حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «ای علی! زمانی که عروس را به خانه تو آوردند، وقتی که نشست کفش او را بیرون بیاور و پایش را شستشو بده و آبش را جلوی در خانهات بریز که اگر چنین کنی خدا از خانهات هفتاد هزار فقر را بیرون کند و هفتاد هزار برکت به خانهات خواهد آورد و هفتاد هزار رحمت بر تو فرو فرستد تا بالای سر عروس بچرخد و برکت آن را به هر گوشه از خانهات برساند.»(۱۰)
برخلاف برخی از ادیان تحریف شده پیشین، زن هنگام عادت ماهانه مورد مرحمت الهی است نه غضب الهی. زنی که در این حال از دنیا برود شهید به شمار میآید.(۱۱) پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «یک روز عادت ماهانه برای شما از یک سال عبادت که روزها روزه باشید و شبها تا صبح عبادت کنید، بهتر است.»(۱۲)
در اسلام نهتنها پسر بر دختر برتری ندارد، بلکه سفارش شده است: «اگر هدیهای برای بچهها خریدید، ابتدا هدیة دختر و سپس هدیة پسر را بدهید. دختران، حسنهاند و پسران نعمت و (روز قیامت) براى حسنه پاداش داده میشود و از نعمت سؤال خواهد شد.»(۱۳)
نتیجه گیری
آموزههای فوق، زمینهای فراهم کرد تا بانوان بزرگی در اسلام پرورش یابند. حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، بهعنوان سرآمد بانوان عالم، با توجه به آموزههای اسلامی در دامن پیامبر صلیاللهعلیهوآله تربیت شدند و از نظر علم، تقوا و جایگاه اجتماعی به مقاماتی عالی رسیدند. بانوان بسیاری در صدر اسلام، در پشت اردوگاه سپاه جنگی، جهت یاری رزمندگان و همچنین خدماترسانی چون آشپزی، مراقبت از اثاثیه سربازان، درمان بیماران و مداوای مجروحان حضور داشتند. شفاء بنت عبدالله عدوی معلم زنان بود و به برخی از همسران پیامبر صلیاللهعلیهوآله خواندن و نوشتن آموخت.(۱۴) در طول تاریخ اسلام نیز بانوان بسیاری از نظر اجتماعی، هنری، علمی به مقامات بالای جامعه رسیده و در تمدن اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند.
پینوشتها
۱. علوی، هدایت الله، زن در ایران باستان، تهران، نشر هیرمند، ۱۳۷۸ش، ص۱۵.
۲. دوستخواه، جلیل، اوستا، ج۱-۲، پژوهش تهران، مروارید، بینا، ۱۳۷۱ش، ج۲، ص۸۵۲.
۳. فرنبغ دادگی، بُندَهِشن، ترجمه مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس، ۱۳۸۰ش، ص۸۳.
۴. دوستخواه، جلیل، اوستا، ج۱-۲، پژوهش تهران، مروارید، بینا، ۱۳۷۱ش، ج۲، ص۸۵
۵. دوستخواه، جلیل، اوستا، ج۱-۲، پژوهش تهران، مروارید، بینا، ۱۳۷۱ش، ج۲، فرگرد ۱۶، بخش ۱، بند ۱و۲، ص۸۳۵.
۶. بویس، مری، زرتشتیان؛ باورها و آداب دینی آنها، ترجمه عسکر بهرامی، تهران، ققنوس، ۱۳۸۴ش، ص۲۱۴.
۷. رضی، هاشم، وندیداد، تهران، اساطیر، ۱۳۷۷ش، ج۱، فرگرد ۵ بند ۵۴.
۸. چوکسی، جمشید گرشاسب، ستیز و سازش (زرتشتیان مغلوب و مسلمانان غالب در جامعه ایران نخستین سدههای اسلامی) ترجمه نادر میرسعیدی، تهران، ققنوس، ۱۳۸۱ش، ص۱۵۳.
۹. سوره بقره، آیه۳۶.
۱۰. شیخ صدوق، محمد بن علی، الأمالی، ترجمه کمرهاى محمدباقر، کتابچى، تهران، ۱۳۷۶ش، چاپ ششم، ص۵۶۷.
۱۱. «مَنْ مَاتَتْ فِی حَیضِهَا مَاتَتْ شَهِیدَة»؛ قمی، عباس، سفینه البحار، قم، نشر اسوه، ۱۴۱۴ق، ج۶، ص۶۳۷.
۱۲. «حَیضُ یوْمٍ لَکُنَّ خَیرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیامٍ نَهَارُهَا وَ قِیامٍ لیلها»؛ نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسایل و مستنبط الوسائل، قم، نشر موسسه آل بیت (ع)، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۴۱،
۱۳. شیخ صدوق، محمد بن علی، الأمالی، ترجمه کمرهاى محمدباقر، کتابچى، تهران، ۱۳۷۶ش، چاپ ششم، ص۵۷۷.
۱۵. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علیاکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق، ج۶، ص۶.
۱۴. ابن عبدالبر، أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد(م ۴۶۳)، الاستیعاب فى معرفه الأصحاب، تحقیق على محمد البجاوى، بیروت، دارالجیل، ط الأولى، ۱۴۱۲ق، ج۴، ص۱۸۶۸.
نظرات