تلاش برای توبه حقیقی
پرسش:
با توجه به روایات معصومین برای توبه چه سوره یا دعایی بخوانم تا زودتر مستجاب و پذیرفته شود؟
پاسخ:
واقعیتِ توبه، بازگشت از گناه و روی آوردن به خداوند است. با توجه به اینکه انسان همیشه در معرض لغزشها و معصیت قرار دارد، باید پیوسته از خدا توفیق ترک گناهان و بازگشت به او را طلب کند. توبه واقعی، با پشیمانی حقیقی، عزم بر ترک گناه، جبران آنچه را ترک کرده و ادای حقوق خداوند و خلق میشود. (۱) ائمّه اطهار علیهمالسلام باوجود پیراسته از هر گناهی، با توجه به عظمت خداوند، خود را در پیشگاه او مقصر میدیدند و به دنبال توبه و استغفار بودند. دعاها و طلب توبه آنان برای ما سرمشق و آموزشی است و به ما راه بازگشت به خداوند و توبه را نشان میدهد.
در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
۱. نماز توبه
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله روز یکشنبه ماه ذیالقعده از منزل خارج شدند و در جمع مردم تشریففرما شدند و فرمودند: ای مردم کدام یک از شما حاضرید توبه کنید؟ همگان عرض کردند ای رسول خدا صلیالله علیه و آله همه ما میخواهیم توبه کنیم. پیامبر خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: یکشنبه این ماه غسل کنید، وضو بگیرید، دونماز دورکعتی بخوانید. در هر رکعت یکبار سوره حمد، سه بار سوره توحید، یکبار سوره فلق و یکبار سوره ناس را بخوانید. سپس بعد از تمام کردن نماز، هفتاد مرتبه ذکر «استغفرالله ربی و اتوب الیه» و یکبار «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ» بگویید سپس بگویید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ».
سپس پیامبر خدا صلیالله علیه و آله در مورد فضیلت این نماز فرمودند: «ما من عبد من أمّتی فعل هذا الّا نودی من السّماء: یا عبد اللّه استأنف العمل فإنّک مقبول التّوبه مغفور الذنب و ینادی ملک من تحت العرض: أیّها العبد بورک علیک و على أهلک و ذریتک و ینادی مناد آخر: أیّها العبد ترضى خصماؤک یوم القیامه»؛ هر کس آن را بجا آورد توبهاش مقبول و گناهانش آمرزیده شود و خصومت کنندگان او در روز قیامت از او راضی شوند ... مردم گفتند: ای رسول خدا! اگر کسی این اعمال را در زمان دیگری غیر ماه ذیالقعده بهجای آورد چه حکمی دارد؟ در پاسخ فرمودند: همان پاداش و خواص را دارد. سپس در پایان افزود: «اینها را جبرئیل در شب معراج به من آموخت». (۲)
۲. دعای امام سجاد علیهالسلام درباره توبه و طلب توفیق و بازگشت بهسوی پروردگار
دعاى سى و یکم از صحیفه سجادیه در بیان توبه و بازگشت بهسوی پروردگار؛ همچنین دعای سی و نهم در درخواست عفو و گذشت و رحمت و مهربانى از خدای تعالی و دعاى دوازدهم در اقرار به گناه و درخواست توفیق براى توبه و بازگشت از معصیت بهسوی طاعت خداى تعالى است. خواندن با توجه این دعاهای معتبر زمینه توبه واقعی را در انسان ایجاد میکند.
۳. صلوات بر محمد و آل محمد
امام رضا علیهالسلام میفرماید: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَاهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً». کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو و آمرزش گناهان او شود ندارد، پس بسیار بر محمد و آلش صلوات بفرستد، چراکه صلوات گناهان را نابود و ریشهکن میکند. (۳)
۴. یاد خدا و استغفار
﴿ وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ یُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ یَعْلَمُونَ﴾؛ (۴) و کسانی که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا میافتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش میکنند و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟ و بر گناه، اصرار نمیورزند، بااینکه میدانند.
۵. تلاوت قرآن
انسان در زندگی، گاه دچار گناه و لغزشهای کوچک و بزرگ میشود که برخی از آنان کفاره دارد، تلاوت قرآن کفاره گناهان است. از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله نقلشده که به سلمان فرمودند: قرآن بخوان که خواندن قرآن کفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است. (۵)
محمد بن بشیر از حضرت على بن الحسین علیهماالسلام نقل میکند: هر کس یک حرف از قرآن را فقط گوش کند؛ گرچه نخواند خداوند براى او یک حسنه بنویسد و یک گناه از او محو کند و یک درجه برایش بالا برد و هر کس با نگاه و بدون صوت و تلفظ آن را بخواند، برایش به حرفى حسنهای بنویسد و گناهى از او محو کند و درجه او بالا برد و هر کس یک حرف ظاهر از آن را بیاموزد خداوند برایش ده حسنه بنویسد و ده گناه از او محو کند و ده درجه برایش بالا برد، ... و هر کس یک حرف از آن در حال ایستاده در نمازش بخواند خداوند در برابر یک حرف صد حسنه برایش بنویسد و صد گناه از او محو کند و صد درجه برایش بالا برد. (۶)
امام باقر علیهالسلام: «هر کس سوره انا انزلناه… را با صدای بلند بخواند، مانند آن است که شمشیر خود را در راه خداوند عزوجل کشیده است (جنگ میکند)؛ و هر کس این سوره را آهسته قرائت نماید مانند آن است که در راه خدا در خون خود آغشته شده است؛ و هر کس این سوره را ده بار بخواند خداوند گناهان او را میزداید و محو میکند». (۷)
امام صادق علیهالسلام: «مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی فَرِیضَهٍ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ نَادَى مُنَادٍ یَا عَبْدَ اللَّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ مَا مَضَى فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ» هر که سوره قدر را در یکی از نمازهای واجب قرائت نماید منادی ندا میدهد: ای بنده خدا گناهان گذشته تو را آمرزیده است؛ پس اعمالت را از سر بگیر. (۸)
۶. ذکر استغفار
قرآن کریم در سوره نوح آیه ۱۰ میفرماید: ﴿فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا﴾؛ پس [به آنان] گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره بسیار آمرزنده است. بر اساس این آیه استغفار نیز باعث بخشش گناه هان میشود.
۷. طلب بخشش کردن از خداوند
یکی از راههای بخشش گناهان و پذیرش توبه دعا کردن و طلب بخشش از خداوند است همچنان که امیرالمؤمنین علیهالسلام در ابتدای دعای کمیل چنین میفرماید: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَهْتِکُ الْعِصَمَ؛ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ النِّقَمَ؛ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُغَیِّرُ النِّعَمَ؛ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاءَ؛ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاءَ؛ اَللّهُمَّ اغْفِرْلى کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَ کُلَّ خَطیئَهٍ اَخْطَاْتُها»؛ خدایا! بیامرز براى من آن گناهانى را که پرده حرمتم مىدرد؛ خدایا! بیامرز براى من آن گناهانى را که کیفرها را فرومیبارند؛ خدایا! بیامرز برایم گناهانى را که نعمتها را دگرگون مىسازند؛ خدایا! بیامرز برایم آن گناهانى را که دعا را بازمیدارند؛ خدایا! بیامرز برایم گناهانى که بلا را نازل مىکند؛ خدایا! بیامرز برایم همه گناهانى را که مرتکب شدم و تمام خطاهایى که به آنها آلوده گشتم.
نتیجه:
توبه با پشیمانی حقیقی، عزم بر ترک گناه، جبران آنچه را ترک کرده و ادای حقوق خداوند و خلق، محقق میشود؛ اما برای تحصیل توبه حقیقی در آموزههای روایی دستوراتی اعم از نماز، دعا، ذکر، استغفار و تلاوت قرآن وارد شده است که به برخی از آنها اشاره شد.
پینوشتها:
۱. شریف الرضى، محمد بن حسین، نهجالبلاغه (للصبحی صالح)، ص ۵۵۰، حکمت ۴۱۷، هجرت، قم، چاپ: اول، ۱۴۱۴ ق.
۲. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه فیما یعمل مره فى السنه، ج۲، ص ۲۰، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش.
۳. ابنبابویه، محمد بن على، عیون أخبار الرضا علیهالسلام، ۲ ج۱، ص ۲۹۴، نشر جهان، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۸ ق.
۴. سوره آلعمران، آیه ۱۳۵.
۵. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار (للشعیری)، ص ۳۹، مطبعه حیدریه، نجف، چاپ اول، بیتا.
۶. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، ج۲، ص ۶۱۲، دارالکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق.
۷. همان، ص ۶۲۱.
۸. ابنبابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۲۴، دارالشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۶ ق.
نظرات