تشخیص وقت اذان در زمان قدیم
پرسش:
در زمان قدیم که رادیو و تلویزیونی نبود، مؤذّنها از کجا میدانستند وقت نماز است و مردم را مطلع می کردند؟
درگذشته، با توجه به نبودن ابزارها و امکاناتی که امروزه برای تشخیص دقیق وقت اذان استفاده میشود؛ مسلمانان با نگاه به جایگاه خورشید و ستارگان در آسمان، اوقات شرعی را تشخیص میدادند
پاسخ:
اذان در لغت، به معنای آگاه کردن و رساندن خبر به گوش دیگران است.
در دین اسلام، منظور از اذان، ندایی است برای اعلام وقت نماز که با الفاظ مخصوصی بیان میشود. اذان دربردارنده آموزههای اساسی اسلام است؛ ازجمله تکبیر، شهادت به یگانگی الله، رسالت حضرت محمد صلیالله علیه و آله، دعوت به نماز و رستگاری و انجام بهترین عمل.
کسی که برای اعلام وقت نماز اذان میگوید، «مؤذن» خوانده میشود. در میان مسلمانان مرسوم است که مؤذّن برمکانی بلند بهویژه در مسجد میایستد و اذکار اذان را با صدای بلند ادا میکند تا مسلمانان را از فرا رسیدن وقت نماز آگاه سازد.
تشخیص اوقات شرعی درگذشته
امروزه با توجه به تدوین اوقات شرعی و ابزارهایی (چون ساعت، تلویزیون، نصب نرمافزارهای اذانگو در تلفن همراه و...) که خبر از وقت نماز میدهند، مؤذّن ها بهراحتی میتوانند متوجه اوقات شرعی شوند؛ ولی درگذشته میبایست خودشان وقت نماز را تشخیص دهند. این کار هرچند خیلی ساده نبود، اما غیرممکن هم نبود؛ چراکه نبودن ساعت در صدر اسلام به معنای نفی مطلق وسایل و ابزار تشخیص اوقات و زمان ها نیست.
درگذشته، انسان ها برای تشخیص زمان، از ابزارهایی گاه ساده، استفاده می کردند و اموراتشان را با آن تطبیق می دادند. از طرفی مردم نیز اطلاعات نجومی داشتند.(۱) لذا با توجه به فصول سال و جایگاه خورشید و ستارگان در آسمان، زمان تقریبی اذان را تشخیص می دادند. شایان ذکر است که درگذشته، به سبب پاکی هوا و نبودن آلودگی و نورهای اضافی، روزها از هوای صاف و شبها از تاریکی محض (به سبب نبودن چراغها و لامپ ها) بهرهمند بودند و به جهت نبودن آپارتمان ها و ساختمان های بلند، مانعی برای دید نداشتند و درنتیجه، به دست آوردن وقت اذان بهصورت طبیعی، بهمراتب راحتتر از روزگار ما بود. پس اگر کسی بر بلندی میایستاد، تشخیص وقت اذان صبح و مغرب، برای او دشوار نبود.
اساساً یکی از کارکردهای مأذنه در مساجد نیز همین بود که مؤذّن بتواند دامنه افق و محل غروب آفتاب را بهتر ببیند. برای تشخیص اذان ظهر نیز کافی بود یک میله در زمین فرو برند و یا شاخصی برای تعیین طول سایه داشته باشند.
ملاک شرعی اوقات نماز
در روایتی امام صادق علیه السلام در بیان چگونگی اوقات نماز فرمود: «جبرئیل، در وقتیکه آفتاب از میانه آسمان مایل گردید، نزد رسول خدا صلیالله علیه و آله آمد و دستور داد که نماز ظهر را بخواند. سپس در وقتیکه سایه بهاندازه قامتى زیاد شد، نزد او آمد و دستور داد که نماز عصر را بخواند. باز در وقتیکه آفتابغروب کرد، نزد او آمد و دستور داد که نماز مغرب را بخواند. سپس در وقتیکه شفق (سرخى مغرب) از بین رفت، نزد او آمد و دستور داد که نماز عشاء را بخواند. باز وقتیکه سپیده صبح دمید، نزد او آمد و دستور داد که نماز صبح را بخواند...». (۲) مسلمانان نیز بهتبعیت از رسول خدا صلیالله علیه و آله برای تشخیص اوقات نماز، به آسمان نگاه میکردند و زمان آن را تشخیص میدادند.
در اسلام، ملاک برای تشخیص اذانهای سهگانه (صبح، ظهر، مغرب) عبارت است از:
۱. ملاک برای تشخیص اذان صبح، دیدن رشته ی سفید پهنی در مشرق است. طبق روایتی، ابوالحسن بن حصین نامهاى به امام جواد علیهالسلام نوشت و در آن، درباره چگونگی تشخیص طلوع خورشید پرسیده بود. امام جواد علیهالسلام به خط مبارک خویش نوشت: «فجر همان رشته سفید پهن است نه رشته عمود بالارونده. پس در سفر و حضر، نماز مخوان تا زمانى که آن فجر صادق براى تو آشکار شود؛ زیرا خداوند تبارکوتعالی مخلوق خود را در چنین موضوعى در شک قرار نداده و فرموده است: «بخورید و بیاشامید تا روشنى سپیده بهمانند رشتهاى سپید در سراسر افق پدید آید و از رشته سیاه تاریکى باقیمانده شب جدا گردد».(۳)
۲. ملاک برای تشخیص ظهر شرعى، مایلشدن خورشید از وسط آسمان بهسوی مغرب است (۴) و بهترین راه براى پى بردن به دخول وقت ظهر، استفاده از شاخص است و آن این است که قطعه چوب صاف یا میلهای را در زمین هموار بهطور عمودى فروکند. صبح که خورشید بیرون میآید، سایه آن بهطرف مغرب میافتد و هر چه آفتاب بالا آید، این سایه کم مىشود. هنگامیکه سایه به آخرین درجه کمى رسید، موقع ظهر است. همینکه سایهرو به زیادى رفت و بهسوی مشرق برگشت، اول وقت نماز ظهر و عصر است. درگذشته نیز برای تشخیص زمان، شاخص هایی را چون نیزه در زمین قرار می دادند؛ چنانکه امیرالمؤمنین علیهالسلام از این روش استفاده میکردند. (۵) البته برای تشخیص وقت اذان، لازم به چنین دقّتی نبود و معمولاً با نگاه به سایه ی خودشان و یا نگاه به آسمان میتوانستند وقت تقریبی اذان را تشخیص دهند.
ابو مخنف مینویسد: در روز عاشورا وقتی آتش جنگ شعلهور شده بود، شخصی به نام ابو ثمامه، درحالى که زوال شمس را دید، به امام حسین علیهالسلام گفت: «جانم فدایت اى ابا عبدالله! میبینم که اینان نزدیکتر آمدهاند و به خدا قسم کشته نمىشوى تا من کشته شوم و دوست دارم خدایم را در حالى ملاقات نمایم که نماز ظهر امروز را که وقتش نزدیک است، با تو خوانده باشم». امام حسین علیهالسلام سرش را بلند کرد و گفت: «نماز را به یاد آوردى، خدا تو را از نمازگزاران و ذاکران قرار دهد. بلى دقیقاً اوّل وقت نماز است». (۶) یا اینکه وقتی در جنگ صفین آتش جنگ شعلهور بود و جنگ به اوج خود رسیده بود؛ امیرالمؤمنین علیهالسلام نگاهش به خورشید بود. ابن عباس عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین! چرا خورشید را تماشا میکنید؟». حضرت فرمود: «برای اینکه بدانم کی وقت زوال خورشید می شود تا نماز بخوانم.» ابن عباس عرض کرد: «آقا مگر اکنونکه ما سرگرم پیکاریم، وقت نماز است؟!». امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: «مگر برای چه میجنگیم؟ همانا ما برای نماز پیکار میکنیم». (۷)
۳. در مورد تشخیص وقت اذان مغرب گفتهشده که سقوط و پنهان شدن قرص خورشید براى تحقّق وقت غروب کفایت میکند؛ امّا از بین رفتن و منحرف شدن سرخى مشرق از وسط آسمان، علامتى است که با آن میتوان به تحقّق مغرب یقین پیدا کرد. هرچند احتیاط این است که سرخى مشرق زایل شود. در روایتی امام رضا علیهالسلام فرمود: «اولین وقت مغرب، غروب قرص خورشید است و علامت غروب این است که افق مشرق سیاه شود». (۸) البته طبق برخی روایات، به کمک ستارگان هم وقت نماز را تشخیص میدادند. عمر بن حنظله از امام صادق علیهالسلام پرسید: «ما زوال خورشید را در روز تشخیص میدهیم؛ امّا در شب چهکار کنیم؟». امام علیهالسلام فرمود: «شب هم مانند خورشید زوال دارد.» گفت: «زوال شب را چگونه تشخیص بدهیم؟» امام علیهالسلام فرمود: «توسط ستارهها در موقعى که بهسوی مغرب مایل شوند». (۹) در بیان حرکت ستارهها گفتهشده که مراد، رؤیت ستارههایی است که در اول شب ظاهر میشوند و در آخر شب غایب میشوند. (۱۰)
نتیجه:
درگذشته، با توجه به نبودن ابزارها و امکاناتی که امروزه برای تشخیص دقیق وقت اذان استفاده می شود؛ مسلمانان با نگاه به جایگاه خورشید و ستارگان در آسمان، اوقات شرعی را تشخیص میدادند و مؤذنان نیز از همین راه میدانستند که چه زمانی باید اذان بگویند. شایان ذکر است که درگذشته به جهت پاکی هوا و نبودن آپارتمان ها و ساختمان های بلند و نیز به خاطر تاریکی محضی که به سبب نبودن چراغها و لامپ ها وجود داشت، به دست آوردن وقت اذان از راههای طبیعی، بهمراتب راحتتر از روزگار ما بود. آنان با دیدن رشته ی سفید پهنی در آسمان، اذان صبح را میگفتند و هنگام مایلشدن خورشید از وسط آسمان بهسوی مغرب، اذان ظهر را میگفتند (که معمولاً برای تشخیص دقیق آن، شاخصی را در زمین قرار می دادند). همچنین با پنهان شدن قرص خورشید و از بین رفتن و منحرف شدن سرخى مشرق از وسط آسمان، اذان مغرب را می گفتند.
پینوشتها:
۱. چنانکه در قرآن آمده: ﴿وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ ﴾، سوره ی نحل، آیه ی ۱۶.
۲. تهذیب الأحکام، محقق، خرسان، حسن الموسوى، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج۲، ص ۲۵۴.
۳. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ دوم،۱۳۶۲ ش، ج۳، ص ۲۸۲.
۴. «إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاتَیْن»، همان، ص ۲۷۶.
۵. کان إذا أصبح عقّب حتّى تصیر الشّمس على رمح یسبّح، همان، ج۷، ص ۴۲۵.
۶. ابومخنف، لوط بن یحیى ازدى کوفى، وقعه الطف، قم، جامعه مدرسین، چاپ سوم، ۱۴۱۷ ق، ص ۲۲۹.
۷. دیلمى، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، ۱۴۱۲ ق، ج۲، ص ۲۱۷.
۸. امام رضا علیه السلام، على بن موسى، (منسوب)، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیهالسلام، مشهد، مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق، ص ۷۳.
۹. صدوق، ابنبابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، محقق غفارى، علیاکبر، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ ق، ج۱، ص ۲۲۷.
۱۰. حر عاملى، محمد بن حسن، هدایه الأمه إلى أحکام الأئمه علیهمالسلام، محقق آستان قدس رضوى، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیه، چاپ اول، ۱۴۱۴ ق، ج ۲، ص ۵۰.
نظرات