منظور از قرائنی که می تواند اثبات کننده پیامبری کسی باشد، چیست؟
این قرائن درباره پیامبران میتواند امور زیر باشد:
الف- بررسی خصوصیات روحی و اخلاقی شخص مدعی و پژوهش و تحقیق در باب میزان علاقه او به مال و جاه و سوابق زندگی وی در میان مردم.
ب- محیطی كه از آنجا برخاسته است مثلا به طور مسلم هر گاه از میان یك ملت درس نخوانده و نیمه وحشی شخصی برخیزد كه با وجود نداشتن هیچ گونه تحصیلات عادی، مردم را به پاكی و نظام صحیح زندگی دعوت كند و نهضتی جهان شمول و ابدی پیافكند، یك چنین نهضت از میان آن ملت، گواه برانگیختگی وی از ناحیه مقام ربوبی خواهد بود.
ج- محتوای آیین او از نظر معارف و احكام که هر گاه سخنان او در باب معارف علمی با موازین عقل و خرد تطبیق كند و در بیان و شناسایی معارف، از قبیل صفات خدا و آنچه مربوط به مبدأ و معاد است، از صحیحترین راه وارد شود و در حوزه مسائل اخلاقی و اجتماعی جامعه را به عالیترین نظام رهبری بنماید و با طریقی دور از افراط و تفریط فضایل انسانی و سجایای اخلاقی را در پیروان خود پرورش دهد و آنان را از سوق به ناپاكیها و صفات پست بازدارد؛ محتوای دعوت میتواند گواه بر ارتباط او با مقام بالا باشد.
د- ثبات قدم او در راه دعوت که یكی دیگر از قرائنی است كه میتواند گواه بر صدق گفتار مدعی نبوت باشد. هر گاه او در طول زندگی به تمام آنچه كه میگوید و دعوت میكند عمل نماید و تا آخرین لحظه زندگی در این راه استقامت ورزد و به اندازه سرسوزنی از دعوت خود بازنگردد، خود این عمل گواه بر صدق اوست.
و - وسایلی كه از آن برای پیشرفت آیین خود استفاده میكند. یعنی هر گاه مدعی نبوت برای پیشرفت اهداف خود از وسایل صحیح كه عقل و خرد آن را تصدیق میكند استفاده نماید و از دروغ و ستم و صحنه سازی برای پیشبرد مقاصد خود اجتناب ورزد و از منطق غلط «هدف وسیله را توجیه می کند» بیزار باشد، این كار نشانه سلامت روح و فكر اوست و بعید است كه یك چنین فردی در اصل دعوت خود دروغ بگوید.
ه - وضع پیروان وی یعنی وضع روحی و فكری و اخلاقی طبقهای كه صادقانه (ونه از سر ریا و طمع و ...) دور مدعی نبوت را میگیرند روشنگر وضع پیشوای خود میباشد. هر گاه بیش از همه، نزدیكان و بستگان شخصی كه كاملا از وضع داخلی او آگاهند به وی ایمان آوردند و یا طبقهای كه به وی میگروند گروهی باشند كه در خرد و دقت و پاكی در میان مردم نمونه باشند، در این صورت انسان به صدق دعوت مدعی اطمینان پیدا میكند.
نظرات