آینده انتخابات در ایران
پرسش:
به نظر شما انتخابات مجلس و کلاً انتخابات آینده با مشارکت بالا برگزار خواهد شد؟
پاسخ:
یکی از مسائل مهم در امر انتخابات، میزان مشارکت اجتماعی است.
گستردگی حضور مردم در انتخابات به معنای جدی گرفتن مسئله جمهوریت و مردمسالاری در ایران است. اگر مردم حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند طبیعتاً منتخبین هم با پشتوانه قویتری وارد عرصه مسئولیت خویش شده و احساس پیوستگی بیشتری با جامعه خواهند داشت. در مقابل اگر مشارکت عمومی پایین باشد، مشروعیت (۱) نظام دچار چالش خواهد شد و این امر پیامدهای سیاسی خاص خود را خواهد داشت. سؤال اینجا است که با توجه به شرایط جامعه ایران، انتخابات آتی در ایران با کاهش یا افزایش مشارکت مواجه خواهد بود؟
پاسخ:
تجربه نشان داده است که بخش قابلتوجهی از جامعه ایران، شرکت در انتخابات را یک تکلیف شرعی و رسالتی اسلامی و انقلابی در راستای استحکام پایههای نظام جمهوری اسلامی دانسته و درهرصورت در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ اما در رابطه با بخش دیگر، عوامل متعددی موجب کاهش و افزایش اقبال مردم به صندوقهای رأی بوده که هرکدام در جای خود قابل بررسی است و میتوان در برخی موارد طبق این عوامل، میزان حضور مردم در انتخابات را پیشبینی کرد و البته در سایر موارد به دلیل غیرقابلپیشبینی بودن این متغیرها، گمانهزنی بیاساس است و نمیتوان به نتیجه منطقی دستیافت. لذا باید این عوامل را
بررسی و بر شرایط فعلی و آتی تطبق داد:
۱. اعتماد بهسلامت انتخابات
اعتماد به صحت سازوکار انتخابات در کشور و اینکه منتخبین واقعاً از دل صندوقهای رأی مشخص میشوند، نقش اولیه و حیاتی در میزان اقبال عمومی به صندوقهای رأی دارد. بعد از عبور از مسائل سال ۸۸ و مشارکت گسترده مردم در انتخابات پس از آن، (۲) چالش قابلتوجهی در این رابطه دیده نمیشود و عدم اعتماد به صندوقهای رأی از سوی مردم، بعید به نظر میرسد. لذا این مورد، عامل کاهش مشارکت نخواهد بود.
۲. رقابتی بودن انتخابات
یکی از مهمترین دلایل مشارکت حداکثری مردم، وجود نمایندگان سلایق مختلف در انتخابات است. اگر نامزدهای انتخاباتی نماینده افکار بخش قابلتوجهی از جامعه باشند و جامعه احساس کنند که نمایندگان سیاسی آنان بهصورت جدی در میدان انتخابات حضور دارند، با اقبال بیشتری وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد. تحقق این امر ازیکطرف، وابسته به افراد و جریانات سیاسی و از طرف دیگر وابسته به تأیید و رد صلاحیتهای دستگاههای زیربط است. به این معنا که اگر برخی از گروهها و جریانات مؤثر و صاحب نفوذ (تعداد مهم نیست، نفوذ مهم است)، چه در نامزدی و چه در حمایت از نامزدها میلی به مشارکت در انتخابات و تشویق جامعه نداشته باشند یا اینکه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت رویکرد سختگیرانهای داشته باشد، قطعاً اقبال عمومی با کاهش جدی مواجه خواهد بود. این امر قابل پیشبینی نیست و منوط به رقم خوردن شرایط در آینده است.
۳. تأثیر داشتن انتخابات
طبیعتاً کسی به دنبال کار لغو و بیارزش نیست. اگر جامعه به انتخابات اقبال نشان میدهد میخواهد نتیجه رأی خود را ببیند. افراد یا برای حفظ شرایط موجود و یا برای تغییر آن، در انتخابات شرکت میکنند اگر جامعه به این نتیجه برسد که چه ما در انتخابات پیروز شویم و چه خیر، سیاستها تفاوت چندانی نخواهد داشت، حضور در انتخابات برای وی اهمیتی نخواهد داشت. این امر نیز بستگی به تصور جامعه از نهاد مجلس و نهاد اجرایی کشور یعنی ریاست جمهوری خواهد داشت.
۴. نشاط سیاسی
از مسائل بسیار مهم در این موضوع مسئله میزان نشاط و شادابی سیاسی در جامعه است. نشاط سیاسی ناشی از روحیه منبسط، اطمینان خاطر، امید، نظم و قانونمندی و واقعبینی است. این مسئله با عواملی مثل اعتراضات و اغتشاشات زنجیرهای و تبعات آن، بحران در روابط بینالمللی و فشار سخت اقتصادی، بمباران رسانهای و سیاه نماییهای شبانهروزی و البته نوعی کجرویها در میان سیاسیون به نشاط جامعه ضربات سختی را وارد کرده است. اگر مسئولین و فعالان سیاسی نتوانند آسیبهای واردشده به این نشاط را ترمیم کنند، قطعاً با انتخابات پرشوری مواجه نخواهیم شد.
۵. مسئله مشروعیت حاکمیت
گاهی با بمباران تبلیغاتی و وجود برخی خطاها و ناکامیها، مشروعیت و حق حاکمیت و حکمرانی از سوی جامعه زیر سؤال میرود. اگر جامعه، حاکمان را شایسته حکمرانی ندانند، وارد کارزار انتخاباتی و بازی حاکمیت نخواهند شد. علیرغم وجود اعتراضات جدی، به نظر نمیرسد حکومت فعلی ایران با بحران مشروعیت مواجه باشد.
نتیجه
کسر قابلتوجهی از جامعه از روی تکلیف سیاسی در انتخابات مشارکت خواهند داشت اما راجع به دیگران، متغیرهای گوناگونی در رابطه با کاهش یا افزایش حضور مردم در انتخابات دخیل است. ازجمله این متغیرها میتوان به مسائلی مانند اعتماد بهسلامت انتخابات، رقابتی بودن انتخابات، تأثیر داشتن انتخابات، نشاط سیاسی و مشروعیت حاکمیت اشاره کرد که با بررسی و تحلیل این عوامل به این نتیجه میرسیم از آنجا که نمیتوان راجع به تحقق یا عدم تحقق این مؤلفهها قاطعانه سخن گفت لذا نمیتوان راجع به رخداد مشارکتی آینده پیشبینی صحیحی داشت.
کلمات کلیدی
انتخابات، مشارکت حداکثری، انتخابات مجلس شورای اسلامی،
انتخابات ریاست جمهوری.
پینوشتها:
۱. مشروعیت به «حقانیت» اشاره دارد و عبارت است از توجیه عقلانی اعمال حکومت از سوی حاکم. بهعبارتدیگر، مشروعیت، یک ویژگی در نظام حکومتی است که حاکم به مدد آن، حکمرانی خویش را صحیح میداند و مردم تبعیت از حکومت را وظیفه خود میشمارند. مشروعیت پاسخی به این پرسشها است که چرا عدهای حق حکومت دارند و دیگران موظف به اطاعت از آناناند و حاکم برای نافذ بودن حکمش چه ویژگیها و صلاحیتهایی را باید داشته باشد؟ این پرسشها حاکی از آن است که در هر جامعهای، بر مبنای باورهای رایج در آن جامعه، تنها عدهای صلاحیت حکمرانی دارند و اگر قانونی را وضع و یا امرونهی میکنند، ناشی از حقی است که دارند و تبعیت ملت نیز ناشی از اعتقادشان به صلاحیت و شأنیت اعمال حکمرانی آنان است. واژه مقابل مشروعیت که ما را در فهم آن مدد میرساند، غصب (Usurpation) است.
۲. مشارکت مردم در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۰ ش بالای ۶۰ درصد، همچنین یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ خورشیدی برگزار شد ۳۶ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۶۵۱ تن (حدود ۷۳ درصد از واجدین شرایط) در آن شرکت کردند. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نیز مشارکت بیش از ۷۳ درصد اعلام گردید.
نظرات