فضیلت ولادت در کعبه

پرسش:
علت اینکه خداوند اجازه زایمان به حضرت مریم سلام الله علیها در بیت المقدس را نداد اما به حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها دستور به ورود به کعبه برای زایمان را داد، فضلیت حضرت علی علیه‌السلام بود یا فضلیت حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها و حضرت علی علیه‌السلام ؟ 
 
 
پاسخ:
در پاسخ به این پرسش می‌بایست به چند نکته توجه بفرمایید:
نکته اول:
همانطور که اشاره فرمودید، ولادت حضرت علی(علیه السلام) در خانه کعبه امری مسلم بوده و نیز خارج شدن حضرت مریم(علیه السلام) از مکان عبادت خود نیز در قرآن کریم تصریح شده است.
فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَکَانًا قَصِیا(۱) 
[ترجمه:] پس مریم به آن پسر بار برداشت و با آن به مکانی دور خلوت گزید.
اما در اینکه خروج حضرت مریم ( سلام الله علیها ) از خانه خدا به امر الهی صورت گرفته باشد (آنگونه که شهرت یافته) روایتی را پیدا نکردیم و ظاهرا اولین کسی که به این مطلب اشاره داشته و آن را در مقایسه با مقام ولادت امام علی(علیه السلام) مطرح نموده است، مرحوم جزائری در کتاب ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار(۲) بوده که پس از آن در میان عالمان شیعه شهرت یافته است. مرحوم جزائری در آنجا سخن را به خود نسبت داده و اینگونه می‌گوید:
«به نظر من: حضرت مریم(سلام الله علیها) در بیت المقدّس بود و هنگامی که درد مخاض او را فراگرفت از مسجد خارج شد چرا که ملائکه او را این چنین امر نمودند که: این خانه عبادت است و نه خانه ولادت... اما ولادت مولای ما امیرالمؤمنین(علیه السلام) به گونه‌ای دیگر بود. مادرش حول خانه خدا طواف می‌فرمود و هنگامی که درد مخاض او را گرفت، دیوار کعبه شکافته شده و چنین ندا آمد: داخل شو و فرزند خود را به دنیا بیاور. پس چنین کرد و این فضیلتی ویژه برای امام علی(علیه السلام) است.»(۳) 
در نتیجه دلیل روشنی برای اخراج حضرت مریم(سلام الله علیها) از مکان عبادتش و عدم جواز برای زایمان در خانه خدا نیافتیم. هر چند خروج وی به تصریح قرآن کریم مسلم است.
 
نکته دوم:
بی شک، نحوه ولادت علی بن ابیطالب(علیه السلام) یکی از فضائل مهم ایشان به حساب آمده و خصوصیتی است که در هیچ انسانی چه پیش و چه پس از حضرتش وجود نداشته است. به گونه‌ای خود نیز بدان افتخار فرموده و می‌فرماید: «مادرم به کعبه در آمد و مرا در میان خانه خدا بزاد. این افتخار و فضیلت ویژه‌ای است که نه پیش از من درباره کسی شنیده شده و نه پس از من برای کسی اتفاق خواهد افتاد.»(۴) 
از سوی دیگر طهارت و پا کدامنی حضرت فاطمه بنت اسد (سلام  الله علیها ) با توجه به روایات فراوانی که در این باب وجود دارد، محرز است. چه اینکه وی از اولین زنان بیعت کننده با رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله) به حساب آمده و به تعبیر امام صادق(علیه السلام) « از نیکوکارترین مردم به رسول خدا(صلی الله علیه و اله) بود.»(۵) 
اما چه بسا فضیلت اجازه زایمان در خانه خدا، که پیش از این به احدی داده نشده بود، علاوه بر طهارت مادر، به مقام و جایگاه مولود نیز وابسته است و این امر می‌تواند توأمان فضیلتی برای امام علی(علیه السلام) و مادر مطهرشان باشد.
 
نتیجه آنکه
اولا: مسئله عدم جواز زایمان حضرت مریم(سلام الله علیها) در بیت المقدس روشن نیست، هرچند به فرموده قرآن کریم قطعا این زایمان در آنجا صورت نگرفته است.
ثانیا: ویژگی خاص ولادت حضرت علی(علیه السلام) در خانه کعبه که منحصر به فرد می‌باشد، هم نشان از فضیلت و جایگاه ویژه مادر دارد و هم مولود.
 
 
 
پی نوشت‌ها:
۱.مریم، آیه ۲۲.
۲. جزائری، ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار، ج‌۲، ص۱۳۷.
۳.همان.
۴.دانشنامه امام علی علیه‌السلام، جمعی از نویسندگان، ج۱، ص۴۵۷.
۵.کلینی، کافی، ۱۳۷۵ش، ج۲، ص۳۰۲.
 

نظرات