ازدواج حضرت قاسم علیه السلام
پرسش:
گاهی در ایام مختلف مانند محرم یا سایر اوقات برای حضرت قاسم ابن الحسن (علیهالسلام) حجله عروسی درست میکنند، ولی سؤال بنده این است که آیا سن ایشان در سال ۶۱ هجری قمری به ازدواج میخورده یا خیر؟
گاهی در ایام مختلف مانند محرم یا سایر اوقات برای حضرت قاسم ابن الحسن (علیهالسلام) حجله عروسی درست میکنند، ولی سؤال بنده این است که آیا سن ایشان در سال ۶۱ هجری قمری به ازدواج میخورده یا خیر؟
پاسخ:
متاسفانه موضوع عروسی حضرت قاسم در مراسمات مذهبی رنگ و لعاب خاصی به خود گرفته است که از نظر تاریخی و روایی صحت ندارد. طبق نظر برخی از مورخین حضرت قاسم به سن بلوغ نرسیده بود.(۱) اولین کسی که به موضوع عروسی حضرت قاسم با دختر امام حسین در کربلا اشاره نموده است ملا حسین کاشفی سبزواری متوفای سال ۹۱۰ قمری است. منابع بعدی هم از او ازواج را نقل کردند. علاوه بر اینکه کاشفی در آثار خود به داستان پردازی و افسانه سرایی پرداخته است و مورخین و وقایع نگاران نگاه مثبتی به آثار او ندارند درباره استناد عروسی حضرت قاسم به یک بیت از ابوالمخافر رازی از شعرای قرن پنج و شش اشاره نموده است که نمیتوان بر اساس آن واقعهای تاریخی را اثبات نمود.(۲) خصوصا که محتوایی موهوم دارد و کسی هم در منابع دست اول و متقدم به آن اشاره نکرده است. بنابراین مطلب عروسی حضرت قاسم صحت ندارد.
متاسفانه موضوع عروسی حضرت قاسم در مراسمات مذهبی رنگ و لعاب خاصی به خود گرفته است که از نظر تاریخی و روایی صحت ندارد. طبق نظر برخی از مورخین حضرت قاسم به سن بلوغ نرسیده بود.(۱) اولین کسی که به موضوع عروسی حضرت قاسم با دختر امام حسین در کربلا اشاره نموده است ملا حسین کاشفی سبزواری متوفای سال ۹۱۰ قمری است. منابع بعدی هم از او ازواج را نقل کردند. علاوه بر اینکه کاشفی در آثار خود به داستان پردازی و افسانه سرایی پرداخته است و مورخین و وقایع نگاران نگاه مثبتی به آثار او ندارند درباره استناد عروسی حضرت قاسم به یک بیت از ابوالمخافر رازی از شعرای قرن پنج و شش اشاره نموده است که نمیتوان بر اساس آن واقعهای تاریخی را اثبات نمود.(۲) خصوصا که محتوایی موهوم دارد و کسی هم در منابع دست اول و متقدم به آن اشاره نکرده است. بنابراین مطلب عروسی حضرت قاسم صحت ندارد.
شرح زندگی ایشان را از کتاب احلی من العسل نوشته مجید زجاجی مطالعه بفرمایید.
پی نوشتها:
۱. المکّی، مقتل الخوارزمی، تحقیق: شیخ محمد سماوی، ج۲، ص۳۱
۲. کاشفی روضة الشهدا، ص۳۲۲
نظرات