گفته می شود حضرت عباس (علیه السلام) خیلی قامت بلند و رشیدی داشت. حالا سوال این که چطور شده قبر مطهر حضرت این قدر کوچک است (چون فقط دستهای وی جدا شده)؟ و آیا جای دیگری از بدن آن حضرت نیز قطع گردیده است؟

سؤال:

گفته می شود حضرت عباس (علیه السلام) خیلی قامت بلند و رشیدی داشت. حالا سوال این که چطور شده قبر مطهر حضرت این قدر کوچک است (چون فقط دستهای وی جدا شده)؟ و آیا جای دیگری از بدن آن حضرت نیز قطع گردیده است؟

پاسخ؟
برخی از مدّاحان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین در این رابطه غلوّ می‌کنند، این طور نبود که حضرت عباس (سلام الله علیه) از جهت وضعیت بدنی غیر عادی باشد! بله بدنی تنومند و رشید داشت اما نه اینکه حضرت از حالت اعتدال خارج شود در روایتی آمده است:
«کانَ العَبَّاسُ رَجُلاً وَسِیماً جَسِیماً جَمِیلاً وَ یَرْکَبُ الفَرَسَ المُطَّهَمَ وَ رِجْلاهُ تَخُطَّانِ فِى الأرِض» عباس

(علیه السلام) مردى زیبا، تنومند و آراسته بود که هر گاه بر اسب تناورى سوار مى‏‌شد پاهایش به زمین مى‏‌رسید. (۱)

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «ارزش ابا الفضل(ع) در قد رشیدش نیست که خیلى در دنیا این چنین هستند؛ ورزش کاران زیبایى اندام که خیلى در این دنیا هستند. این‌ها که در معیار معنوى ارزش نیست. گاهى روى این تعبیرها تکیه هم مى‏‌شود. (۲)
اما اینکه چرا قبر مطهر حضرت باب الحوائج (سلام الله علیه) علی رغم قامت رشیدش کوچک است؛ دلیلش این است که دشمن بعد از شهادت حضرت، بدن مطهر را قطعه قطعه کردند چنانکه این جسارت را نسبت به علی اکبر (سلام الله علیه) و سایر یاران امام حسین (علیه السلام) نیز مرتکب شدند؛ حضرت سجّاد (علیه السلام) بعد از واقعه عاشورا قطعات مطهّر امام حسین و حضرت ابالفضل (علیهما السلام) و سایر یاران بزرگوارش را جمع آوری کرده و هر یک را جداگانه دفن کردند. (۳) آیا بدن قطعه قطعه شده نیاز به قبر بزرگ دارد؟
از علامه بحر العلوم نقل شده است «آن قدر به بدن عباس شمشیر و نیزه اصابت کرده بود که بدن وی بر اثر قطعه قطعه شدن به صورت گوشت کوبیده در آمده بود و امام سجاد (علیه السلام) آن بدن قطعه قطعه شده را جمع کردند و در این قبر کوچک نهادند. (۴)

منابع:
۱. مجلسى، محمدباقر، جلاء العیون، قم، انتشارات سرور، چاپ اول، ۱۳۷۳، ص ۶۷۸؛ مقاتل الطالبیین، ص ۵۶؛ بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۳۹؛ اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۴۳۰.
۲. سخنرانى مقام معظم رهبرى در دیدار با شاعران و مداحان اهل‏بیت، ۵ مرداد ۱۳۸۴.
۳. قمی، عباس، منتهي الآمال، ج۱، ص ۳۸۵.
۴. میرخلف‌زاده، علی، كرامات العباسيّه «معجزات حضرت ابالفضل العباس بعد از شهادت» ص ۷۸.

نظرات