تصوف چيست؟ عقايد و باورهاي صوفيان چيست؟
در اين باره به مطالب زير توجه فرماييد :صوفي عنوان عمومي هر يك از سلسله هاي اهل تصوف است. صوفي منسوب است به «صوف» به معني پشم، اهل تصوف ظاهراً به سبب پشمينه پوشي از بابت زهد و پارسايي به اين عنوان مشهور شده اند.(۱) از سوي ديگر صوفيه، داراي فرقه هاي بسياري هستند عقايد و آداب متفاوت دارند.
پيدايش فرقه صوفيه در تاريخ اسلام به طور دقيق مشخص نيست؛ زيرا تحولات فكري و سير عقايد و آرا تدريجي است؛ لكن از قرن دوم هجري گروه مخصوصي در اسلام پيدا شدند كه به خاطر لباس، روش و سكونت خاص، گوشه نشيني، سختگيري بر نفس و... از بقيه مسلمانان ممتاز مي شدند.
درباره منشأ تصوف و ميزان تأثيرپذيرياش از اديان و مذاهب، نظرهاي مختلفي وجود دارد. بعضي منشأ تصوف را به پارهاي از عقايد بودايي، ايراني، نوافلاطوني و مسيحي نسبت مي دهند. ديدگاه ديگري عناصر اسلامي را در پرورش مبادي تصوف موثر مي داند. معتقد است بدون اسلام و قرآن، تصوف قادر به ايجاد حالات معنوي عرفاني نيست. گاهي صوفي و عارف يكي دانسته مي شود. استاد مطهري مي گويد: اهل عرفان هر گاه با عنوان فرهنگي و نظري ياد شوند، با عنوان «عرفا» و هرگاه با عنوان اجتماعي شان ياد شوند، غالبا با عنوان «متصوفه» ياد ميشوند. عرفا و متصوفه هر چند يك انشعاب مذهبي در اسلام تلقي نميشوند و خود نيز مدعي چنين انشعابي نيستند، و در همه فرق و مذاهب اسلامي حضور دارند، در عين حال يك گروه وابسته و به هم پيوسته اجتماعي هستند، يك سلسله افكار و انديشهها و حتي آداب مخصوصي در معاشرتها و لباس پوشيدنها، و احيانا آرايش سر و صورت و سكونت در خانقاهها و غيره به عنوان يك فرقه مخصوص مذهبي و اجتماعي رنگ مخصوصي داده و ميدهد.(۲)
اين آداب و حالت ها و روش ها آن ها را از مسلمانان جدا كرده، حتي برخي از كارهاي آن ها بر خلاف شرع اسلام است. در برخي از روايات نيز از صوفيه مذمت شده است. زيرا آنان داراي عقايد مي باشند كه مورد تاييد اسلام و اهل بيت (ع) نيست. به روايات زير توجه شود:
۱. پيامبر (ص) فرمود: روز قيامت بر امتم بر پا نشود تا آنكه قومي از امّت من به نام (صوفيه) برخيزند. آنها از من نيستند و بهره اي از دين ندارند و آنها براي ذكر دور هم حلقه مي زنند و صداهاي خود را بلند مي كنند به گمان اينكه بر طريقت و راه من هستند؛ در حالي كه آنان از كافران نيز گمراه تر و اهل آتش اند و صدايي دارند مانند......(۳)
۲. پيامبر اكرم (ص) در روايتي از لعن ملائكه بر اين گروه خبر داده است ؛ آنجا كه در اثناي سفارش هاي خود به ابوذر فرمود: اي اباذر! در آخر الزمان قومي پيدا مي شوند كه در تابستان و زمستان لباس پشمينه مي پوشند و اين عمل را براي خود فضيلت و نشانه زهد و پارسايي ميدانند آنان را فرشتگان آسمان و زمين لعن مي كنند(۴)
در اين باره به منابع زير مراجعه فر ماييد:
-عبد الله مبلغي، تاريخ اديان ومذاهب جهان، ج ۳، ص ۱۳۹۹، انتشارات منطق ( سينا)، قم، ۱۳۷۳، چاپ سوم(بحث فرقه شيخيه)
-محمد جواد مشكور، فرهنگ فرق اسلامي، ص۳۰۳- به بعد، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، ۱۳۷۵، چاپ سوم.
پي نوشت ها:
۱. دائرة المعارف فارسي، مصاحب، ج ۱، ص ۱۵۹۷، ماده صوفي.
۲. مرتضي مطهري، آشنايي با علوم اسلامي، كلام - عرفان، ص ۸۴، قم، انتشارات صدرا .
۳. محدث قمي، سفينة البحار، انتشارات فراهاني تهران، ج۲، ص۵۸.
۴. حر عاملي، وسايل الشيعه، چاپ بيروت، ج۱۱، ص۵۰۸ .
نظرات