کیفیت مراسم عروسی اهل بیت (علیه السلام) چگونه بود!؟
به جز مراسم ازدواج حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضرت علی (علیه السلام)، گزارش چندانی در مورد سایر ازدواجهایی اهل بیت(علیه السلام) دیده نمی شود. مگر به صورت ندرت!!
نکاتی در این عروسی جلوه می کنند که قابل توجه است!!!
در این عروسی پیامبر(صلی الله علیه واله) به همسران خود دستور دادند تا حضرت زهرا (سلام الله علیها) را مطابق شان ایشان آرایش کنند.(۱)
بنا بر این دستور می توان گفت: اصل آرایش امر پذیرفتنی است، اما
اولا: باید در شان طرف باشد. چه از نظر مذهبی، و چه از نظر توانائی اقتصادی.
زن مسلمانان در آرایش باید حریمها را حفظ کند. نمی توان به بهانه شب اول زندگی، غلیظترین آرایشها را کرد و در انظار عمومی که نامحرم نیز وجود دارد حاضر شد
ثانیا:آنچه از این فقره به دست می آید نحوه خرج لباس و زیور آلات عروس باید در حد خود و شان اجتماعی خود باشد. متاسفانه آنچه امروزه به عنوان خرجهای کاذب در لباس و زیور آلات و عروس و عروسی ها دیده می شود با این آموزه همخوانی ندارد.
پیامبر (صلی الله علیه واله) حضرت علی (علیه السلام) را موظف نمود تا غذای خوبی تهیه کرده، هر که را مد نظر دارد دعوت نماید. گوشت و نان به عهده پدر عروس و روغن و خرما به عهده حضرت علی (علیه السلام) بود(۲)
این دستور نیز می تواند به عنوان الگویی در اختیار ما قرار گیرد. بنابراین سیره
اولا: اطعام در عروسی سنت است
ثاننا: اطعام باید مناسب توان دعوت کننده باشد
ثالثا: هزینه اطعام تقسیم و همه بر دوش یک خانواده نیفتد
به دستور پیامبر (صلی الله علیه واله) بلال مردم را برای شرکت در مراسم به مسجد فراخواند!!(۱)
چه زیباست که شروع زندگی از خانه خدا آغاز شود
به علت حریم مسجد، برخی از سنت های باطلی که مغایر با آموزهای اسلامی است خود به خود تعطیل می شود.
با چنین نگرشی مسجد تنها جای روضه خوانی و مجالس عزا نخواهد بود، از پی آمدهای نیک این سنّت، تشویق مردم به استقبال از مساجد است. برگزاری مراسم ازدواج در چنین مکان های مقدسی افزون بر این که گویای تقدس امر ازدواج می باشد، سبب جذب مردم به مکان های مقدس است. البته باید حفظ حرمت و شأن مساجد نیز مورد توجّه قرار گیرد.
اما آنچه بیشتر مد نظر کاربر محترم است به نظر، آلات موسیقی و مسائل شبیه به آن است.امروزه تصور بر این است که عروسی حتما باید با مویسقی و ساز و آواز همراه باشد و شادی در عروسی بدون موسیقی امکان پذیر نیست. این تصور اشتباه است.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این مراسم به دختران عبد المطلب و زنان مهاجرین و انصار سفارش کردند که همراه فاطمه (علیها السلام)باشند و خوشحال بوده و بخوانند و تکبیر گویند و ستایش خداوند به جای آورند و از گفتن آن چه خوشنودی خداوند در آن نیست، بپرهیزند. طبق نقل تاریخ در این جشن ام سلمه، عایشه، حفصه، معازه خدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشعاری خواندند، بنابر این جشن باشکوه و به یاد ماندنی برپا شد، و مؤمنین در شادی رسول خدا (صلی الله علیه واله) سهیم شدند.(۱)
می توان با تکبیر شادی کرد، با ستایش خدا خوشحال بود
می توان به جای موسیقی حرام، خواننده ای که شئون اسلامی را رعایت نمی کند، از مولودی خوانها استفاده کرد.
منابع:
۱.شیخ عباس قمی، بیت الاحزان فی ذکر احوالات سیده نساء العالمین فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، انتشارات سید الشهداء، قم، ۱۴۰۴ق، صص ۳۵ـ ۳۳،
۲.همان
۳.محمد مهدی اشتهاردی، ازدواج و شیوه همسرداری از دیدگاه اسلام، انتشارات کتاب یوسف، تهران،، ۱۳۷۸، ص ۵.
۴. بابایی آملی، ابراهیم، داستان ازدواج معصومین ـ علیهم السلام ـ ، بنیاد پژوهش های علمی و فرهنگی نور الأصفیاء، چ سوم، صص ۱۱۲ـ ۱۰۸.
نظرات