آیا ملکه انگلیس از نسل امام حسن مجتبی (علیه السلام) است؟ آیا شجرنامه منسوب به وی صحیح است؟
امروزه خیلی از افراد سعی می کنند خود را از نسل پیامبر(صلی الله علیه واله) بدانند و حتی این کار به ملکه انگلیس نیز سرایت کرده است و این خود به عظمت خاندان عترت و طهارت بر می گردد که همه به دنبال انتساب خود به ایشان هستند.
در فضای مجازی دو شجره نامه به وی منسوب است:
شجره نامه نخست: این شجره نامه دو اشکال دارد
اولین اشکالی که در این شجره نامه به چشم می خورد فاصله بین نفر اول و نفر آخر است. زیرا ۲۲ نفر بین نفر اول و نفر آخر دیده می شود. که این برای اقلا ۱۳۵۰ سال کم است و باید حداقل این تعداد افراد بالای ۳۰ نفر باشد
شما اگر ۱۳۵۰ سال فاصله بین نفر اول و نفر آخر را تقسیم بر ۲۲ دو نفر کنید بالای ۶۰ می شود
این یعنی نفر اول که امام حسن (علیه السلام)باشد در شصت سالگی داری فرزندی باشد که در این شجره نامه به عنوان فرزند ایشان به حساب آمده است
همین طور تا نفر ۲۲ باید در سن شصت سالگی دارای فرزندی شده باشند که در شجره نامه آمده است و این از نظر
علم انساب غیر طبیعی و غیر محتمل است.
بنابراین اولین اشکال به طبقات این شجره نامه بر می گردد
اشکال دیگر اینکه: نفر دوم شجره نامه یعنی بعد از امام حسن(علیه السلام) نام نعیم اللخمی آمده است. اما
در فرزندان امام حسن مجتبی(علیه السلام) شخصی به نام نعمی اللخمی نداریم تا ملکه از نوادگان وی باشد.
شجره نامه دوم: این شجره نامه با ۴۲ واسطه به حسین بن اثرم فرزند امام حسن مجتبی(علیه السلام) می رسد.
اشکال به این شجره نامه نیز آن است که: به گفته برخی از نسب شناسان حسین اثرم فرزندی نداشته و برخی نیز گفته اند نسل او به زودی از بین رفت ادامه پیدا نکرد.(۱)
علامه امینی نیز می فرماید: تذكره نويسان درباره اين حسين چيزى جز اين ننوشته اند كه نسل او سريعا منقرض شد و براى او فرزند، و فرزند زادهاى، ذكر نكرده اند.(۲)
برخی چند فرزند برای حسین اثرم شمرده اند اما بر فرض چنین دیدگاهی نیز اولاد ایشان ادامه پیدا نکرده و از بین رفته است.(۳)
مطلب دیگری که در شجره نامه فوق دیده می شود این است که این شجره نامه از طریق زهرا دختر حسین اثرم ادامه می یابد. در صورتیکه همان کسانی که فرزندانی برای حسین اثرم عنوان کرده اند نیز به داشتن دختری به نام زهرا اشاره نکرده اند
بلکه در لباب الانساب سه پسر به نام های علی، حسن و محمد(۴) و در منابع دیگر از دخترانی به نام های امسلمه، کلثوم و فاطمه نام برده اند(۵)
البته سیادت فقهی از طریق دختر ادامه پیدا نمی کند
بنابراین این شجره نامه از نظر علم انساب اعتباری ندارد.
منابع:
۱.ابن صوفی نسابه، المجدی فی أنساب الطالبیین، کتابخانه ایه الله مرعشی نجفی، قم، ۱۴۲۲، چاپ دوم، ص۲۰۲، ابن عنبه، عمدة الطالب: ۶۸.
۲. علامه امینی، الغدير، ترجمه جمعی از نویسندگان، بنياد بعثت، تهران،، ج۶، ص۱۰۶
۳. ابن صوفی نسابه، المجدی فی أنساب الطالبیین، کتابخانه ایه الله مرعشی نجفی، قم، ۱۴۲۲، چاپ دوم، ص۲۰۲.
۴. بیهقی، علی بن زید، لباب الانساب، محقق مهدی رجائی، انتشارات کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، قم، ۱۳۸۵، ج ۱، ص ۳۸۷.
۵. الزبیری، مصعب بن عبدالله، نسب قریش، دارالتعارف، قاهره، ۱۹۹۹ق، چاپ چهارم، ۵۰ و ۵۱
دیدگاهها
سلام
سلام
دلایل محکم و قابل قبولی است. البته کاش این را هم اضافه می کردید که بفرض صحت نسب نمیتوان جنایات شخص را توجیه کرد
اشتباس تحلیلت....چون بعضی
اشتباس تحلیلت....چون بعضی خطوط گفته نوه یا نبیره و نتیجه....با این حساب فاصله بیشتر از ۲۲ نسله
نظرات