ترس از زمان ظهور امام زمان!

با سلام و خسته نباشید. از شما سوالی داشتم: راستش من با توجه با مقالات و احادیثی که در رابطه با آخرالزمان و آستانه ظهور خواندم، بشدت دچار رعب و وحشت شدم و حقیقتا نمی توانم برای ظهور امام زمان دعاکنم، باهاتون درد و دل کنم... راستش خیلی می ترسم... من عاشق ماه رمضون بودم اما چیزایی که درباره ماه رمضان نزدیک ظهور خوندم، بدجور می ترسونتم، خواهش می کنم کمکم کنید، مثلا اینکه وقتی ظهور نزدیک میشه دنیا پر ازخون می شه، سفیانی حکومت می کنه، من خیلی شبا از این مساله می ترسم و رنج می برم و گریه می کنم... اینکه ماه رمضان نزدیک ظهور پر از رعب و وحشته... خیلی واسه ظهور منجی دعا می کردم، خیلی امام زمان رو دوس دارم، اما وقتی یک چنین چیزهایی رو می خونم دچار رعبی می شم که دیگه نمی تونم واسه ظهورشون دعاکنم! دلم می خواد بمیرم و بعدش امام زمان ظهور کنن.. دست خودم نیست... نمی دونم از کی جواب بگیرم... وقتی می بینم تو زمانی زندگی می کنم که معصومی حضور نداره یعنی در آخر الزمان و انقد محروم و بی نصیبیم، و دنیا پراز دشمنی و کینست، آیا باید به خاک و خون کشیده بشیم تا صاحب الزمن بیان؟ از ظهور سفیانی، از تجاوز به زنان وحشت دارم... لطفا مرا راهنمایی کنید

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما

در روايات متعددى بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى(عج) شبيه ‏ترين مردم به رسول خدا(ص) چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار است.
از جمله در روايتى كه از پيامبر اكرم(ص) نقل شده مى‏ خوانيم:
نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين(ع) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدى است. او شبيه ‏ترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است.(۱)

در روايت ديگرى وقتى راوى از امام محمدباقر(ع) مى‏ پرسد: «وقتى قائم به‏پا خيزد چگونه با مردم رفتار مى‏ كند؟» آن حضرت پاسخ مى‏ دهند:
آن‏گونه كه رسول خدا ـ كه درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ رفتار مى ‏كردند ...(۲).
دوباره راوى مى ‏پرسد: «سيره رسول خدا(ص) چگونه بود؟» و امام پاسخ مى‏ دهند:
آنچه مربوط به جاهليت بود نابود ساخت و با عدالت به مردم روى نمود... .
و امام حسن عسكرى(ع) نيز فرزند خود را شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا معرفى مى‏ كنند:
خدا را سپاس مى‏ گويم كه مرا از دنيا نبرد تا اين‏كه جانشينم را به من نشان داد. او شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا ـ كه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ است...(۳).

همه ما مى ‏دانيم كه رسول خدا(ص) چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند. اين ويژگى رسول خدا(ص) در قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند مى ‏فرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اين چنين خوش خوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سخت‏دل مى‏ بودى از گرد تو پراكنده مى ‏شدند.(۴)
و در جاى ديگر نيز مى‏ فرمايد: هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏ دهد بر او گران مى ‏آيد. سخت به شما دل‏بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.(۵)

بنابراين، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيه ‏ترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمة‏للعالمين(ص) است، هرگز شايسته نيست.
هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏ دهد بر او گران مى ‏آيد. سخت به شما دل‏بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.

آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بى‏ گناهى را بر زمين نمى‏ ريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت مى‏گيرد كه: مسلمانى را دشنام ندهند؛ خون كسى را به ناحق نريزند؛ به آبروى كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى هجوم نبرند؛ كسى را به ناحق نزنند و...(۶).
به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات مى ‏خوانيم پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى(ع) خشنودند و به او عشق مى‏ ورزند.

متأسفانه در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفى با اغراض و انگيزه‏ هاى متفاوت به وارد كردن روايات ساختگى در مجموعه روايات نقل شده از پيامبر اكرم(ص) يا دستكارى در روايات ايشان پرداخته ‏اند و روايات باب مهدويت نيز از اين موضوع دور نمانده است.

با بررسى روايات متعددى كه به نوعى تصويرى خشن از حركت عدالت ‏گستر امام مهدى(ع) ارائه مى‏ دهند روشن مى‏ شود كه راوى تعداد زيادى از آنها فردى است كه علماى رجال او را بدنام و دروغگو خوانده ‏اند كه در نتيجه اين روايات از اعتبار ساقط شده و نمى ‏توان به آنها استناد كرد.
بنابراين، در بررسى روايات مربوط به حوادث پس از ظهور بايد بسيار مراقب بود و هر روايتى را به راحتى نپذيرفت.

با توجه به نكات ياد شده متوجه مى ‏شويم كه هرگز نمى‏ توان ظهور امام مهدى(ع) را كه از ابتداى آفرينش تا كنون همه عدالت‏ خواهان جهان در آرزويش بوده‏ اند، حركتى خشونت‏ بار، همچون جنگهايى كه در سراسر تاريخ در كره خاك در جريان بوده، تلقى كرد. بلكه اين حركت به دليل آن‏كه با هدف از بين بردن همه مظاهر ظلم و ستم و گسترش عدالت در سراسر جهان آغاز شده در همه مراحل خود از هرگونه شائبه ظلم و ستم به دور و كاملاً منطبق بر موازين عدالت است.

پي نوشت ها:
۱. علامة مجلسي، بحار الأنوار، بيروت – لبنان، ناشر دار إحياء التراث العربي سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م ج۵۲، ص۳۷۹.
۲. همان، ج۵۲، ص۳۸۱، ح۱۹۲.
۳. همان، ج۵۱، ص۱۶۱، ح۹.
۴. سوره آل‏عمران(۳)، آيه ۱۵۹.
۵. سوره توبه(۹)، آيه ۱۲۸.
۶. سيد ابن طاوس‏، الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر( عج)، ناشر شريف رضى‏، مكان چاپ قم‏، سال چاپ ۱۳۷۰ ش‏، نوبت چاپ اول‏، ص ۱۴۹.

 

نظرات