آیا تبلیغ و ترویج ازدواج موقت تخریب کننده نهاد خانواده نیست؟
متاسفانه نابسامانايي در خصوص ازدواج موقت در جامعه ما ريشه دار و چند جانبه است . از ابعاد مختلف معرفتي ، فكري ، فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و ... بر حقيقت و واقعيت اين حكم خداوند و حدود آن جفا روا داشته شده ، افراط و تفريط و كج فهمي و كج رفتاري در مورد اين مساله در جامعه ما بيداد مي كند.
ما معتقديم ازدواج موقت امري است اضطراري و استثنائي، ولي در عين حال مهم و حياتي كه اگر در موقعيت و جايگاه تعريف شده خود مورد استفاده قرار گيرد و در عين حال شرايط و نكات دقيق ان مورد لحاظ واقع شود ، تنها كليد حل بسياري از مشكلات خاص و جدي جامعه محسوب مي شود ؛ اما در عين حال اگر به شكلي نادرست مطرح و مورد بهره برداري واقع شود ، مضرات و پيامدهاي منفي و نامناسبي را به دنبال دارد.
البته وضعيت جامعه ما در اين زمان بيش تر متاثر از جنبه تفريطي و نگاه منفي نسبت به اين مساله مهم است تا جايي كه مي توان گفت ازدواج موقت به شكل درست آن در جامعه ما مطرود و مذموم است. اگر اين حكم به شكل درست و صحيح مورد بهره برداري قرار مي گرفت ، هزاران گناه و فحشا و آلودگي و در عين حال فشارهاي روحي و جسمي طاقت فرسا و جانكاهي كه دامان بسياري از اقشار جامعه را گرفته، از بين مي رفت ؛ اما حيف كه اين گونه نيست.
همين وضع نامناسب و نابسامان در اين حوزه است كه باعث مي شود عده اي بي دليل و بي حساب به دنبال ترويج و تبليغ آن باشند و عده اي ديگر بي منطق و دور از عقل و درك در مقام انكار و تخطئه آن برآيند و اين اصل راهگشا و حياتي را مورد تمسخر و توهين قرار دهند ، اما در هر حال به نظر مي رسد كه خطر و ضرر ناشي از تابو بودن اين مساله و دوري شديد جامعه حتي در مقام ضرورت در ورود در اين عرصه به مراتب بيش تر از ضررهاي احتمالي ترويج آن است.
مشكل جدي در اين زمينه آن است كه وقتي فردي به خود اجازه ارتباط نامشروع مي دهد و در اين عرصه وارد مي شود ،به مرور زمان خود را خارج از حيطه دين و دين داري مي داند و عملا خود را لايق حضور در جمع دينداران قلمداد نمي نمايد يا به انكار همه چيز بر مي خيزد و يا با ترك رفتارهاي ديني و لايق ندانستن خود از تظاهر به دينداري ، عملا راه بازگشت را هم براي خود مي بندد.
در واقع جامعه امروز ما نيازمند طرح درست و ترويج مثبت و منطقي ازدواج موقت اما در موقعيت و محدوده و نظام خاص خود است . اگر اين امر به درستي ترويج گردد، نه مانع ازدواج دائم خواهد شد و نه موجب از دست رفتن آينده مطلوب دختران جامعه ، بلكه در حل بسياري از مشكلات قشر بانوان به خصوص بانواني كه به هر دليل موفق به ازدواج نشده و يا همسران خود را از دست داده اند ،نقش موثري ايفا مي نمايد.
نگاه كلي اسلام در اين خصوص نگاهي خاص و در مقام اضطرار و ضرورت هاي خاص است. به همين دليل بسياري از تشويق و ترويج ها نسبت به اين امر توسط برخي افراد در جامعه ما بر اساس نظر و ديدگاه مطلوب اسلامي نيست .در روايات ، ازدواج موقت و چند همسري تشويق نشده است. اگر در مواردي نسبت به متعه تشويق شده ،به جهت مبارزه با بدعتي بود که افرادي گذاردند و حلال خدا را حرام شمردند.(۱) ازدواج موقت به خودي خود مورد تشويق نيست، بلکه در رواياتي از ازدواج موقت بدون لزوم و ضرورت نهي شده است.(۲)
« بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشيد. بر شما لازم است بر ازدواج دائم، به عنوان سنت رسول خدا؛ پس با مشغول شدن به ازدواج موقت، از همسران خود غافل نگرديد که آنان کافر شوند . از اين حلال و حکم خداوند بيزاري بجويند . اجازه دهنده آن (يعني ما امامان) را نفرين کنند و دشنام دهند».(۳)
پی نوشت:
۱. نظام حقوق زن در اسلام، ص ۸۲.
۲ . وسايل الشيعه، ج ۷، ص ۲۶۷ ـ ۲۶۸.
۳. همان،ج ۲۱ ص ۲۳.
نظرات