پنهان کاری امام حسن عسکری (علی) درباره امام مهدی (عج) چگونه با وجوب معرفت امام سازگار است؟
پاسخ اجمالی:
امام شناسی در تفکر شیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا بدون شناخت امام، خداشناسی و پیامبر شناسی صحیح نیز امکان ندارد؛ چرا که از طریق امام و با ارشاد و راهنمایی او است که میتوان به شناخت درستی از خدا و رسول او رسید. از این رو بسیاری از کسانی که از شناخت واقعی امام بازماندهاند در دیگر اصول عقاید خویش به بیراهه رفتهاند.
شناخت امام به معنای مشاهده و شناخت فیزیکی و چهره به چهره او نیست. بسیاری از افراد بودند که امام زمان خویش را میدیدند، ولی نصیبی از شناخت امام نداشتند. همانگونه که درباره پیامبر نیز بسیاری؛ مانند ابوجهلها بودند که او را میدیدند و با وی حشر و نشر داشتند، ولی به شناخت پیامبر دست نمییافتند. در مقابل، فردی همچون اویس قرنی با اینکه در طول عمر خود یکبار هم پیامبر را مشاهده نکرد. اما از چنان شناختی نسبت به پیامبر برخوردار بود که پیامبر از او تمجید کرد. شناخت امام به معنای شناخت مقام و منزلت او پیش خدا و نقشی است که او در نظام هستی دارد. در این شناخت دیدن امام ضرورت ندارد. امام حسن عسکری (علیهالسلام) با راهنمایی ها و ارشادات خود و بیان حقایق درباره امام دوازدهم این نوع شناخت را در اختیار مردم و شیعیان قرار داده است.
پاسخ تفصیلی:
امامت در تفکر اسلامی اهمیت بسیاری دارد. از تعالیم قرآن بهدست میآید که مقام امامت برتر از مقام نبوت است؛ زیرا خداوند پس از آنکه ابراهیم (علیهالسلام) را در زمان نبوتش مورد آزمایشهای گوناگون قرار داد، به وی منصب امامت داد: "به یادآور هنگامی را که پروردگار ابراهیم او را به آزمونهایی آزمود وی آن آزمونها را به اتمام رساند، خداوند فرمود تو را پیشوای مردم قرار دادم". ۱ به خاطر همین جایگاه منبع امامت است که گزینش انتصاب امام از توان عقل بشر بیرون و یک امر الهی است. به همین جهت اختلاف شیعه و سنی در این مسئله تنها اختلاف درباره مصداق امام نیست، که بعضیها تصور میکنند. تعریف امامت در نزد دو گروه کاملاً متفاوت است. امامت از دیدگاه شیعه مسئلهای کلامی و از اصول دین است؛ زیرا اعتقاد به انتصاب امام از سوی خداوند دارد، ولی اهل تسننان را مسئلهای فقهی و از فروع دین میداند؛ چون به انتخاب امام از طرف مردم اعتقاد دارند.
در احادیث اسلامی، امامت و امام شناسی جایگاه والایی دارد. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: "کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است". ۲ از این روایت و سایر روایتهایی که به همین مضمون وارد شده است، وجوب شناخت امام و امام شناسی فهمیده میشود؛ زیرا فهم عمیق و کامل از توحید بدون شناخت از طریق امامت (با تعریف شیعه) ممکن نیست. ۳ فهم صحیح از اصول عقاید دینی تنها از طریق امامت حاصل میشود. ازاینرو آنان که از این طریق دورافتادهاند، در فهم مسائل اساسی و اصول دین به انحراف رفتهاند.
اما مراد از این شناخت، رؤیت با چشم و چهره به چهره نیست. هم چنانکه مراد از پیامبر شناسی، دیدن و مشاهده صورت ظاهری پیامبر نیست. شاید بتوان گفت که رؤیت جسم امام کمترین نقش را در شناخت او دارد. از اینرو اویس قرنی با وجود این که در تمام عمرش حتی یک بار هم پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) را ندید، ولی از معرفت بالایی نسبت به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) برخوردار بود. پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) از وی بسیار تعریف و تمجید نمود. ۴ حدیث "اویس بهترین تابع است" را محدثین و دانشمندان شیعه و اهل سنت از پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) روایت کردهاند. ۵ چنین شخصیتی بعد از رحلت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) همواره از شیعیان و ارادتمندان امام علی (علیهالسلام) بود و در جنگ صفین در رکاب آن حضرت به شهادت رسید. در مقابل افرادی چون ابوجهل و دیگر کفار که همیشه در کوچه و بازار پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را میدیدند، از شناخت آن حضرت نصیبی نداشتند و همواره به دنبال آزار و اذیت و حتی درصدد کشتن آن حضرت بودند. همچنین بودند کسانی که امام را بسیار میدیدند، ولی شناخت حقیقی نداشتند و پیدا نکردند و حتی قاتل امام شدند.
پس مشاهده جسم و بدن امام، نقشی در شناخت امام ندارد؛ زیرا شناخت امام به معنای شناخت حقیقت امامت و مقام و منزلت او در پیشگاه خداوند، شناخت جایگاه امام در جهان هستی، شناخت وظایف و تکالیف خود در مقابل امام است. بهعبارتدیگر یعنی درک اینکه امام دارای مقام عصمت و وارث پیامبر و جانشین او است و اطاعت او، اطاعت خدا و پیامبر و برطرفکننده هرگونه شک و حیرت است. ۶ شناخت اینکه امام و پیامبر از یک نور آفریده شدهاند. چنان چه پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: "خداوند تعالی من و علی را از یک نور آفرید". ۷ شناخت اینکه امام ترجمان وحی الاهی و بیانگر حقایق قرآنی، یگانه زمان و معدن پاکی و قداست است. ۸
پس باید گفت که امام حسن عسکری (علیهالسلام) بههیچوجه مردم را از شناخت امام به معنایی که گفته شد منع نکرد. بلکه ایشان به عللی تنها درباره دیدن فرزندش محدودیت ایجاد کرده بود. ازجمله به خاطر ترس از دشمنان که مبادا او را به شهادت برسانند و همچنین به علت اینکه بهتدریج زمینه را برای غیبت امام مهدی (علیهالسلام) فراهم سازند. البته این محدودیت هم برای همه نبود و برخی از خواص شیعه، توفیق زیارت حضرت را پیدا میکردند.
پینوشتها:
۱. بقره، ۱۲۴.
۲. تفتازانی، سعد الدین، شرح المقاصد فی علم الکلام، ج ۵، ص ۲۳۹، چاپ اول، منشورات شریف رضی، قم، ۱۴۰۹ ه. ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۷۶، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ه. ق؛ حر عاملی، محمد بن الحسن، اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج ۱، ص ۱۱۲، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۵۷ ش.
۳. مفید، محمد بن محمد نعمان، الحکایات، ص ۲۲، چاپ دوم، دار المفید، بیروت، ۱۴۱۴ ه. ق؛ علم الهدی، سید مرتضی، الشافی فی الامامة، ج ۱، ص ۴۹، چاپ دوم، مؤسسة الصادق، تهران، ۱۴۱۰ ه. ق.
۴. قمی، عباس، سفینة البحار، ج ۱، ص ۱۹۹، چاپ دوم، اسوه، قم،۱۴۱۶ ه. ق.
۵. نیشابوری، مسلم بن الحجاج، صحیح مسلم، ج ۱، ح ۱۸۱، دار الفکر، بیروت، بی تا.
۶. بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۹۳
۷. قندوزی حنفی، شیخ سلیمان، ینابیع المودة، ص ۲۵۶، مؤسسة الاعلمی، بیروت، ۱۴۱۸ ه. ق.
۸. صدوق، عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۱۷۱، منشورات اعلمی، تهران، بی تا.
نظرات