آیا حضرت زهرا (س) از ازدواج با حضرت علی ع ناراضی بود و گریه نمود؟
برخی که خود را مسلمان می خوانند به جای اطاعت از دستور الهی برای دوست داشتن اهل بیت (علیهم السلام) در مسیر دشمنی با آنها تلاش فراوان می کنند! و با استناد به چند متن تاریخی تلاش کرده اند، حضرت زهرا (سلام الله علیها) از ازدواج با حضرت علی (ع) ناراضی نشان دهند.
فارغ از شیطنت هایی که در ترجمه به کار برده اند و برخی کلماتی که در متن اصلی وجود ندارد را از خود اضافه کرده اند، نقل آنها شامل دو مطلب است.
۱.حضرت زهرا (س) از دلیل تعیین مهریه کم می پرسند (بدون آنکه در متن اصلی خبری از گریه حضرت در این هنگام وجود داشته باشد) که پیامبر ص جواب می دهند این ازدواج از آسمان و از جانب خدای متعال بوده است.
« عن أبي عبد الله قال: إن فاطمة قالت لرسول الله: زوجتني بالمهر الخسيس ، فقال لها رسول الله ما أنا زوجتک ولکن الله زوجک من السماء »
۲. گریه حضرت زهرا (س) در هنگام شنیدن خبر ازداج که پیامبر ص در این هنگام به فضل حضرت علی (ع) اشاره می کنند که عالم ترین، حلیم ترین و اولین مسلمان می باشند.
« فزوجه رسول الله ص فاطمة فلما بلغ ذلک فاطمة بکت ، قال : فدخل عليها رسول الله ص فقال : مايبکيک يافاطمة؟ فوالله لقد أنکحت أکثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.»
حال با توجه به این متن باید این سوال را پرسید که بناست از این دو نقل تاریخی چه نتیجه ای گرفته شود؟ چون اگر به دنبال طعنه بر حضرت علی (ع) باشند که در هر دو روایت تجلیل و تعظیم حضرت علی (ع) دیده می شود. کسی که خدای متعال همسرش را معین می کند و ازدواجش در آسمان ها منعقد می شود و عالم ترین و ... است. که بهتر از او وجود نداشته است! و اگر هم به دنبال طعنه بر حضرت زهرا (س) باشند، همین که خدای متعال ایشان را برای کسی چون حضرت علی (ع) با اوصافی که پیامبر (ص) برشمردند، انتخاب کرده اند، نشان دهنده فضل و شرف ایشان است. و اینکه پیامبر ص چقدر به حال ایشان اعتناء و اهتمام داشته است.
جدای از دو نکته ای که ذکر شد (شیطنت در ترجمه و نتیجه گیری اشتباه) نکات دیگری نیز قابل ذکر هستند:
اولا در سند نقل های بیان شده تردیدهایی وجود دارد. و می دانیم که دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) از همان صدر اسلام شروع شده است و دروغ هایی علیه ایشان جعل کرده اند.
ثانیا کسانی این سخنان را مطرح می کنند؛ توجه ندارند که در چه وضعیتی هستند. اگر نارضایتی حضرت زهرا (س) مورد اهتمام باشد، جایگاه آنان که ایشان را به شهادت رساندند و شدیدترین غضب ایشان را برانگیختند، چه خواهد بود؟
ثالثا قطعا نمی توان با یک نقل مشکوک، بدیهیات تاریخی را زیر سوال برد. حضرت زهرا (س) که برای ولایت بزرگترین فداکاری ها را نمودند و دهها نقل تاریخی نوع سلوک ایشان با حضرت علی (ع) را بیان می کند، با این چند نقل کنار زده نمی شوند.
رابعا از این روایت نارضایتی فهمیده نمی شود. گریه کردن دختری که بناست از خانواده خود جدا شود و به خانه همسر برود، در عرف امروز نیز رایج است. و این مساله برای حضرت زهرا (س) با شدت علاقه ایشان به پیامبر (ص) امری بسیار طبیعی است. کما اینکه در جواب پیامبر (ص) نیز بحث اصل ازدواج را مشاهده می کنیم که پیامبر (ص) می فرمایند بهتر از علی (ع) وجود ندارد.
نظرات