فایده و دلیل علمی غسل جنابت چیست؟
کثر فرمایشات خداوند در قرآن به صورت علمی نیز ثابت شده اند. مثلا گرفتن وضو به صورت علمی و پزشکی ثابت شده که چه فوایدی دارد. یا گذاشتن پیشانی به مهر هنگام سجده الکتریسیته ساکن بدن را از طریق پیشانی به خاک که همان مهر باشد انتقال میدهد. و... موارد دیگر. حال آیا بری غسل هم دلیل منطقی و علمی وجود دارد؟
سلام بر شما
چنان كه مي دانيد علت اصلي حكم نكات بهداشتي و مانند آن نيست. اما اين گونه امور مي تواند به عنوان حكمت هاي اين حكم الهي مطرح باشد.
صرف نظر از بحث بهداشت عمومي و جنبه نظافتي غسل و برطرف كردن آلودگي هايي مانند خون و مني در اكثر غسل ها، برخي از پزشكان در مورد فوايد بهداشتي غسل هاي مختلف به نكاتي اشاره مي كنند:
الف- نشاط بخشيدن به بدن و ورزيده شدن آن از طريق تحريك پايانه هاي عصبي موجود در پوست.
ب- كاهش احتقان خون در پوست و دستگاه تناسلي و دفع خون هاي جمع شده در اين قسمت ها به ساير قسمت هاي بدن به ويژه قلب و مغز.
ج- ايجاد نشاط قلب و حسن جريان خون در بدن و ورزش عضلات ارادي بدن؛ چون غسل يك فعاليت كامل و بسيار نرم عضلاني است.
د- تامين سلامتي پوست؛ غسل به سلامت پوست بسياركمك مي كند تا اين عضو فراگير بهتر به وظايف متعدد خود كه از مهمترين آنها، انتقال احساسات و تنظيم دماي بدن و حفظ سلامتي بدن است، عمل نمايد.
هـ- زدودن سلول هاي مرده، مواد چربي زائد و گرد و غبار و ساير آلودگي ها از پوست.(۱)
يكي از مفسران در مورد فلسفه غسل و اين كه لازم است تمام بدن شسته شود، مي نويسد:
«خارج شدن مني از انسان، يك عمل موضعي نيست (مانند بول و ساير زوايد) بدليل اين كه اثر آن در تمام بدن آشكار مي گردد و تمام سلول هاي تن به دنبال خروج آن، در يك حالت سستي مخصوص فرو مي روند... طبق تحقيقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتي وجود دارد كه تمام فعاليت هاي بدن را كنترل مي كند، اعصاب سمپاتيك و اعصاب پاراسمپاتيك. اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه ها و جهازات اخلي و خارجي گسترده اند.
وظيفه اعصاب سمپاتيك، تند كردن و به فعاليت وا داشتن دستگاه هاي مختلف بدن است و وظيفه اعصاب پاراسمپاتيك، كند كردن فعاليت آنهاست... و از تعادل فعاليت اين دو دسته اعصاب نباتي، دستگاه هاي بدن به طور متعادل كار مي كنند. گاهي جريان هايي در بدن رخ مي دهد كه اين تعادل را به هم مي زند. از جمله اين جريان ها، مسئله ارگاسم (اوج لذت جنسي) است كه معمولا مقارن خروج مني صورت مي گيرد. در اين موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتيك (اعصاب ترمز كننده) بر اعصاب سمپاتيك (اعصاب محرك) پيشي مي گيرد و تعادل به شكل منفي به هم مي خورد.
اين موضوع نيز ثابت شده است كه از جمله اموري كه مي تواند اعصاب سمپاتيك را به كار وا دارد و تعادل از دست رفته را تامين كند، تماس آب با بدن است. و از آنجا كه تاثير «ارگاسم» روي تمام اعضاي بدن به طور محسوس ديده مي شود، و تعادل اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم مي خورد، دستور داده شده است كه پس از آميزش جنسي يا خروج مني، تمام بدن با آب شسته شود.»(۲)
شايد بتوان گفت حديث «تحت كل شعرة جنابة»(۳) (در زير هر مويي جنابت است.) اشاره به همين نكته دارد. علاوه بر اين مساله، هنگام عمل آميزش، در اثر حركات شديد، اعصاب خسته و منقبض مي شود و غسل كردن با آب گرم، اعصاب را منبسط و آنها را به حال طبيعي و عادي بر مي گرداند و نيز جريان خون را در همه بدن تشديد و تجديد مي نمايد.»(۴)
در پايان شما را به مطالعه مقاله حكمت ها و اسرار علمي غسل، از كتاب پژوهشي در اعجاز علمي قرآن كريم، ج دوم، صفحات ۳۵۷ تا ۳۶۱، نوشته دكتر محمد علي رضايي اصفهاني، دعوت مي كنيم.
/۷۴۶۹/
پي نوشت ها:
۱. دياب، عبدالحميد، طب در قرآن، مترجمان علي چراغي و احمد قرقوز، انتشارات حفظي، تهران، ۱۳۸۳ش، ص ۱۳۰.
۲. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۷۴ش، ج ۴، ص ۲۸۴ به بعد.
۳. مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، موسسه الوفاء، بيروت، ۱۴۰۴ق، ج ۸۱، ص ۵۰، روايت ۲۱.
۴. وحيدي، محمد، فلسفه احكام، انتشارات هاجر، تهران، ۱۳۸۳ش، ص ۲۵۲-۲۵۹.
نظرات