جرا شمشير حضرت علي(ع)دوشاخه بود؟ايا صحت داره كه الان دست امام زمان عليه السلام است؟

«ذو الفَقار» واژه‌ای به معنای «صاحب فقرات» است. گفته ‌شده ‌است چون بر پشت این شمشیر، خراش‌های پست و هموار بوده، آن را بدین نام خوانده‌اند.
عموماً پنداشته می‌شود که ذو الفقار دارای دو تیغه یا دو زبانه بوده، اما به قول دهخدا «این گمان، بر اصلی نیست».
در برخی منابع، این شمشیر با گودی‌های کوچک تزئینی و با تیغه‌ای دارای شیاری بلند و باریک از کنار دسته تا نوک که شیارهایی باریک از آن به طرف سوی نوک شمشیر داشته، توصیف شده ‌است. همچنین در حدیثی منتسب به امام ششم، دلیل نامگذاری آن شباهت شیارهایش به مهره‌های کمر است. در حدیثی منتسب به امام پنجم، در باره دلیل نامگذاری این شمشیر آمده ‌است: «زیرا علی - علیه ‌السلام - با شمشیر ذو الفقار به هیچ کس ضربتی نزد، مگر این که او را در دنیا از خانواده و زن و فرزندانش جدا کرد و در آخرت او را از بهشت جدا ساخت». 
«ذو الفَقار» نام شمشير پيغمبر اسلام است كه گويند از آنِ منبة بن حجّاج بود كه در جنگ بدر كشته شد و حضرت، شمشير او را براى خود برگزيد.
از ابن عبّاس آمده كه: «آن شمشير را حجّاج بن علاط به حضرت هديه كرد».
از امير مؤمنان، علی (ع) رسيده كه فرمود: «جبرئيل به پيغمبر (ص) نازل شد و گفت: "اى محمّد! در يمن بتى است از سنگ كه آن را در (قاب) آهن نشانده اند. كسى بفرست آن آهن را بياورد". حضرت مرا فرستاد و آن آهن بياوردم و آن را به عمر صيقل (آهنگر) دادم. دو شمشير از آن بساخت: "ذو الفقار و مخذم". حضرت، مخذم را انتخاب نمود و ذو الفقار را به من داد و پس از رحلت آن حضرت، مخذم نيز به من منتقل گشت.
از حضرت صادق (ع) نقل است كه: «آن شمشير را از آن جهت ذو الفقار مى گفتند كه در طول آن گره هایى مانند فقرات كمر بود».
در تاريخ ابن ابى يعقوب آمده كه: «درازى ذو الفقار، هفت وجب و پهناى آن، يك وجب بوده است». ( ۱)
 
بنابر منابع شیعه ذوالفقار از پیـامبر (ص ) به امام علی (ع) رسید و از آن حضرت به امام حسن و سپس به امام حسین (ع) تا آخر امامان و اکنون ذوالفقار نزد حضرت مهدی (عج) است . شیعیان امام را به چند نشانه می شناختند که از آن جمله ذوالفقار و زره بود . آن را نزد هر کس می یافتند که با نشانه های دیگر همراه بود او را به امامت می پذیرفتند . از امام صادق (ع) و امام رضا (ع) روایاتی نقل است و در زمان ایشان نزد آنان بوده است ( ۲) 
 
پی نوشت:
(۱). سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف، ج ۵، ص ۵۵۷، قم، چاپ دوم، ۱۳۷۶ ش.
(۲). من لا یحضره الفقیه ، ج ۴ ص ۴۱۸ ـ ۴۱۹ ؛ خصال صدوق ، جزء ۲ ، ص ۸ ـ ۵۲۷ ؛ مناقب ابن شهر آشوب ، ج ۱ ، ص ۳۱۲ ؛ الثاقب فی المناقب ، ص ۴۱۶ ـ ۴۲۰ ؛ احمد بن محمد بن حنبل ، کتاب العلل و معرفه الرجال ص ۷۳ ـ ۷۴ ، … 

 

کلمات کلیدی: 

نظرات