حوادث واقعه کربلا چگونه به ما رسیده است؟
بعد از حادثه کربلا، گروهي از افرادي که در واقعه کربلا حاضر بودند، حوادث و کارهايي که در آن مکان رخ داده بود و جنگها و شهادتهايي که در آن سرزمين اتفاق افتاده بود، را براي ديگران نقل مي کردند و آنان هم اين حوادث را براي ديگر افراد روايت ميکردند، مثل نقل ساير جنگهايي که در صدر اسلام رخ داده است. نيز به همين صورت به آگاهي ديگران ميرسيد، اين روش در نقل حوادث عاشورا، ادامه داشت تا اين که در اوائل قرن دوم هجري، ابو مخنف لوط بن يحيى بن سعيد بن مخنف بن سليم ازدي غامدي کوفي ( متوفاي ۱۵۷)مطالب مربوط به حادثه کربلا را از راويان مختلف جمعآوري کرده و کتابي به نام «مقتل الحسين (ع) » را تنظيم و تهيه کرد.
اولين کتابي که به صورت نسبتاً مفصّل درباره واقعه کربلا نگارش يافت، مقتل ابي مخنف است. بعد از ابي مخنف، شاگردش هشام بن محمد بن سائب کلبي کوفي (متوفاي ۲۰۹) مقتل ابي مخنف، درباره حادثه کربلا به اضافه روايات ديگري را که درباره حادثه کربلا، از ديگران روايت شده بود، در کتابي به نام «مقتل الحسين» گردآوري نمود.
ساير مورخان بيشتر مطالب خود، را درباره حوادث صدر اسلام از جمله حادثه کربلا، از اين دو نفر مخصوصاً ابي مخنف نقل کردهاند.
ابي مخنف، مطالب مربوط به حادثه عاشورا را از راويان مختلف نقل کرده که چند گروه ميباشند:
۱. افرادي که خود در کربلا و حوادث مربوط به آن حضور داشتند . ابي مخنف بدون واسطه و با شنيدن از خود آنان، حوادث را نقل ميکند. مانند: ثابت بن هبيره، يحيى بن هانئ بن عروه، زهير بن عبدالرحمن بن زهير خثعمي و ... .
۲. افرادي که در کربلا حضور داشتند و حوادث را مشاهده کردهاند . ابي مخنف به يک يا دو يا سه واسطه مطالب، را از آنان روايت ميکند که تعداد آنان پانزده نفر ميباشند.
۳. افرادي که در جريان کربلا نقش داشتند و حوادث قبل و بعد از حادثه کربلا، به صورت مستقيم و بدون واسطه، براي ابي مخنف نقل کردهاند که اينان پنج نفر هستند.
۴. افرادي که در جريان کربلا، داراي نقش بودند و ابو مخنف به صورت غير مستقيم و با يک يا دو واسطه حوادث قبل و بعد از حادثه کربلا، را از آنان نقل ميکند، که اينان بيست و يک نفر ميباشند.
۵. افرادي که در حادثه کربلا حضور نداشتند و مطالبي که از ديگران شنيدهاند ، براي ابي مخنف نقل ميکنند.
۶. برخي از اصحاب ائمه (ع) يا خود امامان مطالبي درباره حادثه عاشورا گفتهاند که ابي مخنف آن ها را در کتاب خود آورده است.
حميد بن مسلم ازدي از افراد مهمي است که جزء سپاهيان عبيدالله زياد است و خود شاهد و ناظر حوادث کربلا بود که مطالب زيادي درباره واقعه کربلا نقل ميکند، او کسي است که همراه خولي بن يزيد اصبحي ، سر مقدس امام حسين (ع) را از کربلا به کوفه نزد عبيد الله زياد برد. وي، حوادث مجلس عبيدالله زياد در کوفه و گفتگوي امام سجاد (ع) و حضرت زينب (س) با عبيدالله زياد را به صورت مفصل نقل ميکند. ابي مخنف به واسطه ، مطالب زيادي از او روايت ميکند. عُقبه بن سمعان که غلام رباب ، همسر امام حسين است و در کربلا حضور داشته، مطالبي را درباره حادثه عاشورا نقل ميکند که ابي مخنف آن ها را با يک واسطه در کتاب خود ميآورد.
ضحاک بن عبدالله مشرقي، که جزء ياران امام حسين است و در نبرد با سپاه يزيد به امام حسين کمک کرد و بر اساس قراري که با امام حسين داشت ، بعد از شهادت ياران امام حسين صحنه کربلا را رها ميکند، نيز مطالبي درباره حادثه کربلا نقل ميکند که ابي مخنف با يک واسطه آن ها را در کتاب خود ميآورد. (۱)
مرحوم شيخ صدوق، از بزرگان و محدثان مهم شيعه، روايات زيادي درباره جريان کربلا، در کتاب «امالي» خود ذکر ميکند.
فاطمه دختر امام حسين که در حادثه کربلا حضور داشت و همراه ساير اهل بيت (ع) به کوفه و شام برده شده نيز، برخي از حوادث کربلا را ذکر ميکند.
بنا بر اين ماجراي عاشورا و گفتگوي اهل بيت در شام توسط کساني روايت شده که خود شاهد حوادث بودهاند و آنان مطالب را براي ساير افراد نقل کردهاند، بديهي است که در نقل مطالب، بايد ناقلان حادثه و کساني که واسطه در نقل هستند، از نظر صداقت و راستگويي، مورد بررسي قرار گيرند تا بتوان به نقل آنان اعتماد کرد . نويسندگان منابع کهن چون ابي مخنف، شيخ مفيد، مرحوم صدوق و سيد بن طاووس که مطالب مربوط به حادثه کربلا را نقل کردهاند، تلاششان بر اين بود که مطالب معتبر و مستند را نقل کنند.
پينوشتها:
۱. ر،ک: وقعة الطف، ص ۱۵ ـ ۳۳ ، ابو مخنف لوط بن يحي، قم ،انتشارات جامعه مدر سين ،۱۳۶۷ ش ، تحقيق و مقدمه : شيخ محمد هادي يوسفي غروي.
نظرات