سیره و روش پیامبر و امامان (ع) در برخورد با نامحرمان چگونه بوده؟

برخورد با نامحرم

می خواستم بدونم حضرت محمد (ص) و بقیه امامان (ع) دقیقا چطور با نامحرم برخورد می کردند؟ مثلا نحوه سلام و احوال پرسی شون با نامحرم چطور بود؟ آیا یک سلام خشک و خالی بود یا گرم و صمیمی؟ لطفا با جزییات بفرمایید.

 

در سیره معصومین(علیهم السلام) این گونه نبود که بطور مطلق بین زن و مرد نامحرم هیچ گونه ارتباط کلامی برقرار نباشد.بلکه آنچه مورد توجه و حساسیت خاصی داشت تعیین حریم روابط و رعایت جدی در رعایت این حریم بوده است.
 به سيره معصومين - عليهم السلام - توجه كنيد:

در حديثي آمده حضرت علي ـ عليه السّلام ـ كراهت داشت تا به زنان جوان آغاز به سلام كند.  ایشان درباره  حكمت آن فرمود: «ترس از آن دارم كه تحت تأثير صداي او واقع شوم و ضرر آن از ثوابي كه از سلام مي‌برم بيشتر شود».[۱]

* از شوخي با نامحرم بپرهيزيد:

در حديثي پيرامون شوخي و مزه‌پراني زن و مرد نامحرم آمده است: «ابوبصير مي‌گويد: به زني در روخواني قرآن مي‌دادم كمي با او شوخي كردم؛ وقتي خدمت امام باقر ـ عليه السّلام ـ رسيدم به من فرمود: چه چيزي به زن گفتي. رنگم پريد و خجالت كشيدم. بعد فرمود: ديگر به طرف آن زن مرو و درس مده».[۲]

همچنين احاديثي درباره عذاب كساني آمده كه با زنان نامحرم شوخي و خوش طبعي مي‌كنند.[۳]

 رهنمود رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت علی و فاطمه زهرا(سلام الله علیها)در مورد تقسیم کار، یکی دیگر از مواردی است که از اهتمام آن حضرت به حفظ حریم زنان مسلمان حکایت می کند. هنگامی که آن دو بزرگوار از محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تقاضای تقسیم کار کردند، پیامبر کارهای داخل منزل را به فاطمه و کارهای بیرون منزل را نیز به علی سپرد. پس از این داوری واقع بینانه، حضرت زهرا فرمود:

«فلا یعلم ما داخلنی من السّرور الاّالله با کفائی رسول الله تحمل رقاب الرجال؛ خدا می داند که چقدر از این تقسیم کار خوشحال شدم؛ چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است، معاف نمود و مرا وادار نکرد که دوشادوش مردان نامحرم به کار بپردازم».[۴]

پی نوشتها:
[۱] . ري‌شهري، محمد، ميزان‌الحمة، (چاپ اول، دفتر تبليغات اسلامي قم، ۱۳۶۲) ج ۴، ص ۵۴۰.

[۲] . حر عاملي، محمد ن حسن، وسائل الشيعه (چاپ ۶، دارالكتب اسلاميه، تهران ۱۴۰۳ ه‍) ج ۱۴، ص ۱۴۴، ب ۱۰۶، مقدمات نكاح، حديث ۵.

[۳] . همان، ج ۱۴، ص ۱۴۳، ب ۱۰۶، مقدمات نكاح.

[۴]. مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۴۸.
 

نظرات