چرا با قمه زنی مخالفت می کنید؟

قمه زنی

روزی عالمی در میان ازدحام جمعیت مریدان بود که مریدی سخت دست ایشان را گرفته بود و می کشید. کسی گفت رها کن، دست آقا شکست. گفت به جهنم که شکست می خواهم ببوسم!! ماجرای قمه زنی نیز همین گونه است. امام حسین (ع)  جان مبارک خویش را فدا کرد تا اسلام حفظ شود و عده ای به بهانه امام حسین (ع)، اسلام را بدنام می کنند!

اما بد نیست به دلایل آنان که قمه زنی را درست می دانند، توجه کنیم تا بنگریم  آیا واقعا می توان این کار را پذیرفت:

عده ای می گویند که می خواهیم مانند امام حسین (ع) زجر بکشیم! در پاسخ این عده می توانیم دو جواب نقضی و حلی بیان کنیم. یعنی اول اندیشه آنها را صحیح فرض کنیم و طبق همان جواب دهیم و بعد اندیشه صحیح را مطرح کنیم.

در جواب نقضی می گوییم: به فرض اندیشه شما درست باشد، و شبیه شدن در این جهت مطلوب باشد، اما چرا به قمه زدن قانع می شوید و آن را انتهای کار می دانید؟ امام حسین (ع) کشته شد، چرا شما برای شباهت بیشتر خود را نمی کشید؟

و در جواب حلی می گوییم: شباهتی که مطلوب است و باید به سراغ آن رفت، شباهت در هدف و رفتار است. و الا روشن است که امام حسین (ع) به دست خویش، بر پیکیر خویش رنج و سختی وارد کردند، تا ما بخواهیم این گونه عمل کنیم؟ و در هدف و رفتار باید دقت کنیم که امام حسین (ع) هدفش، حفظ اسلام و صیانت از آن بود. و رفتارش، نیز مطابق دستورات الهی انجام می شد. پس چگونه می توانیم با قمه زنی عکس امام حسین (ع) عمل کنیم و به جای صیانت از اسلام، آن را بدنام و کریه جلوه دهیم؟ و چگونه می توانیم مرتکب فعل حرام شویم؟

 عده ای می گویند: از این طریق شجاعت را در خود تقویت می کنیم که حاضریم برای امام حسین (ع) جان بدهیم! که در پاسخ این عده باید به فرق شجاعت و حماقت اشاره کرد. شجاعت در مقابل دشمن و در موضع خود بروز پیدا می کند. و اگر همان فعل شجاعانه در غیر موضع خود بروز پیدا کند، اسم آن حماقت است.

عده ای می گویند: اگر این گونه سختی ها حرام است، پس چرا احکامی مثل روزه داریم که در آن به خود سختی وارد می کنیم؟ در جواب می گوییم اولا روزه آسیب رساندن نیست، بلکه به ارمغان آوردن صحت و سلامت است. ثانیا روزه برای آنان دردناک است که به شکم بارگی خو گرفته اند و باید از آن دور شوند. همان گونه که مریض باید درد آمپول را تحمل کند. این در حالی است که قمه زدن، هیچ مشکل اخلاقی و ... را حل نمی کند.

در انتها برخی از فتاوای مراجع درباره قمه زنی که توضیحی نیز دارد را نقل میکنیم:

۱) آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله) :قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه(علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنا بر این در هیچ حالتى (مخفی یا غیر آن) جایز نیست. (توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۲، ص: ۱۰۲۶)

۲) آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره):  با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست. (آیت الله فاضل لنکرانی ،جامع المسائل، ج ۱، ص ۶۲۲)

 

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

اگر راست میگید و از این ها مطمئنید

نظر اقای سیستانی و بهجت و مکارم را بگذارید

بعد خودتون یه بار قمه بزنید تا ۲ روز بعد خوب میشه اگه نشد(که میشه)اصن کافر یهودی و سنی شید

تصویر soalcity

با عرض سلام
آیت الله العظمی مکارم شیرازی : عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند. (آیت الله مکارم،استفتاآت جدید، ج ۱، ص ۵۵)
آیت الله بهجت: اگر قمه زنی موجب ضرر معتد به نشود ونیز موجب هتک مذهب نباشد اشکال ندارد.
آیت الله العظمی سیستانی : سـؤال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟ پاسـخ: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود. (فرهنگ عاشورا، ص ۳۵۸)
و درباره دروغ های نسبت داده شده به آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی، کمی جستجو در نت حقیقت ماجرا را هویدا می کند.
و درباره خوب شدن، اگر این گونه چیزها معیار و ملاک حقانیت است، گروههایی هستند که شیشه میخورند و مشکلی برایشان پیش نمی آید! گروههایی بر روی آتش راه می روند و ... پس شما چرا از اسلام خارج نشده اید؟

پس چرا مراجعی ان را جایز می دانند به این لینک رجوع کنید و جواب شبهه ام را لطفا بدهید

تصویر soalcity

با عرض سلام
اولا در آدرسی که شما داده اید، نگاه جهت دار نویسنده، کاملا مشهود است! چرا که فتواهای مخالف بسیار را بیان نکرده و سعی کرده که تنها نظر عده خاصی را به گونه خاصی بیان کند.
که در بین همان ها نیز قید بودن ضرر و وهن مذهب مشهود است. و یکی از افرادی که نظرش در آنجا نقل شده، اشتباه بودنش کاملا روشن است و با توجه به اینکه آن نظر درباره مساله ای عرفی است، مقلد نمی تواند در آن زمانی که مطمئن است مرجع تقلیدش در مساله ای عرفی اشتباه می کند، از او تبعیت کند! ایشان نوشته اند "با دلیل قطعى ثابت نشده که قمه زنى باعث زشت شدن وجهه تشیع است " در حالی که کافیست کمی به مستمسک تبلیغات شد تشیع دقت کنیم تا آن را روشن از روز بیابیم.

به سر و سینه زدن هم درد و سختی دارد (درست است مثل قمه نیست) ولی اگر با منطق به سختی افتادن قمه زدن را رد می کنید باید به سر و سینه زدن را هم رد کنید اگر نه پس فلسفه به سر و سینه زدن چیست؟ اگر به هیئتهای عزاداری امروزه توجه کنید شدت سینه زنی شاید کمتر از اون قمه زدن نباشد...

تصویر soalcity

با عرض سلام
اولا بعید می دانم که سینه زنی شبیه قمه زنی به بدن آسیب وارد کند. ثانیا یکی از مشکلات اصلی قمه زنی، مستمسک ساختن برای دشمنان شیعه است. که در سینه زنی وجود ندارد.

با تشکر از جوابتان
اولا خودم هم گفتم مثل قمه زدن آسیب وارد نمی کند بلکه استدلال توبیخشان مثل هم است
ثانیا نمی دانم شما در هیئت های بزرگ تهران شرکت می کنید یا خیر ولی حداقل از طریق تلویزیون یا سی دی می توانید ببینید.
بیشتر عزاداران لخت می شوند و تا توان دارند به سینه می زنند (و خود مداحان هم تحریک می کنند محکمتر بزنید) و در پایان سینه ها کاملا قرمز میشود و بعضی دیگر توان نفس کشیدن هم ندارند از شدتی که به قفسه سینه خود وارد کردند
به سر زدن هم توش شکی وجود ندارد که برای مغز مضر است. امسال در هیئتی دیدم که فردی زنجیری را محکم به صورتش می کوبد و بعد از چند ضربه از حال رفت
یه چیز دیگه هم که اخیرا مد شده لطمه زدن هست که با ناخن ظاهرا گونه های خود را زخمی میکنند

به نظرم اینها هم می توانند باعث مستمسک ساختن برای دشمنان شیعه شوند. آیا باید در هیئت اینگونه کارها منع شود؟ دوستان مخالف متاسفانه هیئتهای امروزه را نوعی پارتی اسلامی می خوانند که خیلی هم بیراه نمی گویند. این خودش نشانه منفی شدن نگاه نسبت به شیعه است شاید مثل قمه زدن نباشد ولی همان کار را می کند

تصویر soalcity

سلام ممکن است هر روز شیوه های جدیدی درست شود، اما معیار روشن است:
س ۱۴۵۹: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پا برهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى ‏شود كه علاوه بر اينكه باعث بدنام شدن مذهب شيعه اثنى عشرى در انظار علما و پيروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‏ شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به اين اشخاص وارد مى‏كند و همچنين موجب توهين به مذهب مى ‏گردد، نظر شريف حضرتعالى در اين باره چيست؟
ج: هر كارى كه براى انسان ضرر داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند و مخفى نيست كه بيشتر اين امور باعث بد نامى و وهن مذهب اهل بيت «عليهم السلام» مى‏ شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتهاست. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۲، ص: ۱۰۲۶

با سلام خدمت شما ودوستان عزیز خواننده
دوست گرامی، کتاب با ارزش غدیر نوشته علامه ی بزرگوار، آیت الله العظمی امینی را مطالعه بفرمایید وببینید این بزرگوار چه زحماتی برای نه خود، ونه دوستان، ونه شهر وکشور، بلکه برای عالم، کشیده است.
ایشان روزانه در کتابخانه ای معروف، ساعتها با زبان روزه، کتابهای قدیمی خطی، را گرفته وتا ۱۸ ساعت فقط کتاب می خواند ومی نوشت، تا اینکه این دوره بسیار زیبا (الغدیر) را به اتمام رسانید.
ایشان ایامی را در کربلا بودند، که آن روز، مصادف شد، با عزاداری امام حسین علیه السلام روز عاشورا، قمه زنی را مشاهده می کردند، که چند نفر از اهل تسنن خدمت ایشان رسیدند، وگفتند: نظرتان درمورد چنین عزاداری چیست؟ ایشان فرمودند: نه اینکه مستحب، بَل هُو واجب، بلکه آن واجب است. پرسیدند: چرا اینچنین فتوایی می دهید؟ ایشان فرمودند: بخاطر اینکه، ما در قضیه عید غدیر کوتاه امدیم، با اینکه شما خود گفتید: با روایات ما ۱۲۰ هزار نفر ولی با روایات شما ۱۸۰ هزار نفر که نقل کرده اید، وخود گفته اید: عمر گفت: بخ بخ لک یا علی وعلی مع الحق والحق مع علی، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، وانصر من نصره واخذل من خذله، خودتان گفته اید.... ولی با این حال خودتان این قضیه را منکر شده اید بخاطر اینکه، عده ی شیعیان کم بوده وشما از اکثریت بر خوردارید...
من بخاطر همین می گویم واجب است، چون اگر نگویم، شما می گویید: اصلا روز عاشورایی نبوده، حسینی در کار نبوده، قاسم واکبری سلام الله علیهم وعلی جمیع اباء واجدادهم نبوده اند.
ودیگر اینکه:
باز منع کنید: در پر تیراژه ترین روزنامه سوئد بنام (مترو پٌر) با مطسلبی ضمن تصویر شیعیانی که در روز عاشورا از غم امام حسین علیه السلام روی آتش می روند وقمه می زنند، تحسین نموده واین حرکت حسینی را باز گشایی کرده است ودر توضیح نوشته است: در چنین روزی شخصی را بنام حسین بن علی علیهما السلام را با تمام خانواده ی گرامیش، بوسیله اهل تسنن ومعاندین، کشته شده است.
ودیگر اینکه:
مگر آنها ما را مسخره نمی کنند: در رابطه با نماز، که مانند فلان وفلان خم وراست می شوند (پس فرق ما با غیر مسلمان چه می شود)
برای طواف خانه خدا، که اینها چیست که دور یک قطعه سنگ می چرخند ولبیک می گویند (پس اگر مستطیع شدیم، وواجب شد، حرف خدا را نعوذ بالله زیر پا قرار دهیم، ونرویم، وحرام مرتکب شویم)
چرا بر سینه اشان می زنند، پس هیئات را ببندیم
چرا حسین حسین می گویند، (مگر نگفته اند راه امام حسین علیه السلام (محرم وصفر) بود، که انقلاب را زنده نگه داشت)
چرا حجاب را رعایت می کنند (پس دیگر، به خانواده ها بگوییم، بی غیرت شوند با صحبت شما، چون معاندین وخارجیون می گویند، زشت است)
چرا برای حج وعمره و.. گوسفند ذبح می کنند (پس یکی از اعمال حج را انجام ندهیم، تا کاملا حج وعمره مان ناقص بماند وخرجی را که کرده ایم، مانند این باشد که تمام پولهایمان را دور ریخته باشیم)
شیطان علیه لعنه والعذاب بعد از واقعه عاشورا به شیاطین زیر دستش گفت: تنها راه رسیدن به بهشت، این کاروان است (وکاروان حضرت زینب سلام الله علیها را به ابالسه نشان داد) وگفت: بهترین راه برای باز ماندنشان از این راه ونرسیدن گناهکاران به بهشت، ایجاد تشکیک وشبهه میان آنها است.
که شما اولین شبهه را وارد کردید، پس مواظب باشید، شما جزو کسانی نباشید، که مورد لعن شوید از جانب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
مدرک روایت را می توانید رجوع کنید به کامل الزیارات ابن قولویه
نکته دیگر اینکه:
قمه زنی، قبل از اینکه برای روح خوب باشد، برای جسم نیکوست، که پیامبر اسلام صلوات الله علیه، بسیار سفارش نمودند، تا می توانید، از خود خون بدهید، ولی حضرت یک نمونه را جدا کردند که نه از هر جای بدن، (نه از بهترین خون) بلکه، خون حجامت، که بسیار فوائد داشته، وشما اگر مستطیع هستید، می توانید به مقالات ایرانی وعربی وحتی زبان خارجی، فوائد حجامت مراجعه کنید، حضرت بسیار می فرمودند: حجامت کنید، زیرا حجامت انواع امراض را از بین می برد، وبدن را نسبت به امراض مقاوم می کند.
این از زبان، کسی است که می فرماید: وما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی،(نجم ۳ و۴) هیچ چیز را از هوا وهوس نمی فرماید، که خدا فرمودند: اگر چیزی را از خود بگویی، یا به ما نسبت بدهی، (ثم ولطعنا منه الوتین) رگ گردنت را می زنیم (حاقه ۴۶)
اگر شما این صحبت را نقض کنید ومنکر شوید، پس بسیار عذر می خواهم، شما از اصل دین، مشکل دارید.
و...
و...
...
با تشکر از اینکه وقت خود را قرار دادید، وبه کلام نه چندان خلاصه ای از دریای بی کران، معرفت اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام، گوش فرا دادید...

تصویر soalcity

با عرض سلام
متاسفانه عده ای با دروغگویی و نسبت های کذب به علما در صدد اثبات قمه زنی هستند که نمونه هایی از این دروغ ها برملا شده است. مثل قضیه آیت الله بهجت که فیلم ایشان منتشر شد و ایشان بیان نمودند که ماجرا چه بوده است و چگونه تحریف کرده اند، تا عکسی که دروغگویان به آیت الله سیستانی منتسب کرده اند و ....
بنابراین به این داستان ها اعتمادی نیست!
حال اگر اصل داستان را واقعی بپنداریم، آنچه در داستان بیان شده است این است که چون قمه زنی مذهب را زنده نگاه می دارد، پس باید باشد! در حالی که اکنون می بینیم که قمه زنی، ریشه به تیشه دین می زند! و خود شما نیز متوجه این قضیه بوده اید و علیرغم که در ابتدا سعی کرده اید، با بیانی عجیب از یک روزنامه سوئدی، مثبت بودن قمه زنی را در نظر دیگران القا کنید، اما فورا این غرض خود را فراموش کرده اید و مطالب بسیاری نوشته اید که نشان می دهد شما یقین دارید که قمه زنی از منظر دیگران به هیچ عنوان مقبول نیست!!
پس حتی اگر داستان علامه را درست بدانیم، تکرار آن نوعی جمود گرایی است! نظیر آنکه بگوییم چون پیامبر (ص) با اسب و شتر سفر می کرده اند، پس ما نیز باید چنین کنیم! یعنی فهم همان کلامه علامه (مهم بودن زنده نگاه داشتن دین) نشان می دهد که قمه زنی در زمان ما باید به شدیدترین شکل ترک شود. (البته باز هم تاکید می کنیم که ما این گونه داستان ها را باور نداریم!!)
اما اینکه فرموده اید دیگران مسخره کنند، مهم نیست، بله مسخره کردن دیگران مهم نیست! چرا که مسخره کردن عمل جاهلان است! اما غیر قابل هضم بودن یک عمل در نزد عاقلان، ربطی به مسخره کردن ندارد! به عبارت دیگر، مسخره کردن، یک نوع دشمنی است. اما غیر قابل قبول بودن قمه زنی از منظر دیگران، ربطی به دشمنی آنها با ما ندارد.
و اگر خوب بنگرید، شما با این گونه اعمال و نظرات، راه امام حسین (ع) را از بین می برید و مانع جهانی شدن آن هستید! پس کلام شما حقیقتا شیطانی است.
و مطالبی که درباره حجامت و ارتباط آن با قمه زنی نوشته اید بسیار سست و بی اساس است! آیا می دانید حجامت اعضای مختلف، خود تابع قواعد خاصی است؟ ایا می دانید حجامت منوط به زمان و شرایط خاصی است؟ این سخنان شما مانند آن است که کسی بگوید: چون فلان دارو برای فلان مریض مفید بود، پس از این به بعد همه مریض ها مانند او دارو بخورند!
بگذریم از اینکه آنان که قمه زنی می کنند، مدعی این عمل برای کسب سلامتی نیستند! بلکه مدعیند حاضرند به خاطر امام، سلامتی خود را هم به خطر اندازند! بگذریم از اینکه این نوع نگاه همان دوستی خاله خرسه است.

لطفا برای آگاهی دوستان، دیدگاهم را نشر دهید، نه اینکه بترسید از حقیقتی که مخافلان پنهانش می کنند. باز هم با تشکر

تصویر soalcity

کلام شما منتشر و پاسخ داده شد. تا اگر کسی مانند شما فکر می کند، متوجه اشتباه خود بشود. و مطمئن باشید که انحراف و گمراهی، سست تر از آن است که پیروان حق از آن بترسند.

جناب آقای soalcity جالبه شما می خواهید نظرات خودتونو بر دیگران تحمیل کنید . نظر آقای بهجت و آقای وحید و آقای شیرازی ( اگر این بزرگواران را مرجع تقلید می دانید) جایز بودن قمه زنی می باشد و آقای شیرازی حکم بر استحباب داده است من باب تعظیم شعائر حسینی. چرا شما می خواهید نظرات خودتونو با زور به دیگران تحمیل کنید بله شکی نیست که برخی از مراجع هم مخالف امر قمه زنی هستند ولی علت مخالفت چیست ؟؟؟ وهن مذهب . یعنی مهمترین دلیلی که برای رد قمه زنی می آورند وهن مذهب می باشد . برای روشن تر شدن موضوع باید بدانید که حکم اولیه قمه زنی حکم جواز است و وهن مذهب در حکم ثانوی قرار می گیرد یعنی اگر کلیپ ها یا تصاویر از این مراسم به دست دشمنان تشیع قرار بگیرد باعث تمسخر و ... خواهد شد ( الحق و والانصاف هم بنده این مورد را قبول دارم که عده ای سود جو تمسخر می کنند و ....) با این حال اگر بتوان کاری کرد که مراسم قمه زنی در خفا انجام شود میتوان از وهن مذهب توسط قمه زنها جلوگیری کرد یعنی اگر تمام قمه زنها در خفا و پنهانی بدون هیچ فیلم برداری و عکسبرداری این مراسم را انجام دهند موضوع وهن هم بکلی رفع خواهد شد( حکم ثانویه هم از بین خواهد رفت) والسلام

تصویر soalcity

سلام
بنده ابزاری برای تحمیل نظرم ندارم و تنها سخنم را می گویم که هر کس نخواست می تواند قبول نکند.
اما تنها اشکال قمه زنی، وهن مذهب نیست و مراجع رساندن آسیب جدی به بدن را هم منع می کنند.
و اگر فکر می کنید امثال اقای شیرازی مرجع هستند، و ضمنا اذعان می کنید که قمه زنی، به حکم ثانوی وهن مذهب است، باید این سوال برایتان مطرح شود که چرا این شخص و دفترش، عکس هایی منتشر می کند که دیگران بفهمند در بیت شان قمه زنی کرده اند.

با تشکر از جواب شما ، انما الاعمال بالنیات ، دوست عزیز شما که از نیت این مرجع بزرگوار آگاه نیستید اگر جناب شیرازی را به عنوان مرجع قبول ندارید آقای بهجب و وحید را چه می فرمایید ، منظور شما از آسیب رساندن جدی چیست؟؟ بله اگر این آسیب جدی باعث نقص عضو یا شلل شدن شود در این امر هیچ شکی نیست که موجب حرمت این عمل می شود همانگونه که روزه هم باعث ضرر شود این از حکم وجوب به حرمت مبدل می شود . ولی نود درصد قمه زنی آسیب جدی وارد نمی کند و در این رابطه این اشکال شما قابل قبول نمی باشد.

تصویر soalcity

سلام
شاید منظور از "انما الاعمال بالنیات" را بد متوجه شده اید. ایا کسی می تواند دزدی بکند و بگوید نیت م خیر بود؟ هر عملی علاوه بر حسن فاعلی (نیت خوب) حسن فعلی (خوب بودن خود عمل) هم لازم دارد.
درباره قمه زنی نیز علاوه بر عنوان ضرر و عنوان وهن، این نیز وجود دارد که اگر حاکم (ولی فقیه) حکم کند، فتوای صریح مراجع دیگر هم کنار می رود. چون نظر حاکم در تشخیص مصالح مسلمین ارجح است.

عزیزم شما چرا قیاس مع الفارق می کنید دزدی حرام است حکم صریح قران کریم است هیچ کس در این مسئله تشکیکی نکرده است . شما مدعی شدید که قمه زنی هم ضرر دارد و هم موجبات وهن مذهب را فراهم می کند . ضرر داشتن قمه زنی زمانی صحیح است که قسمتی از بدن شلل شود یا فرد بر اثر قمه زنی دچار آسیب دیده گی جدی شود یا فوت کند که این حکم نه تنها بر قمه زنی بلکه بر روزه ماه رمضان هم صادق است یعنی اگر شخصی روزه بگیرد منجر به ضرر شود حرام است . و اما مسئله وهن مذهب ، با توجه به تبلیغاتی که بر علیه مذهب اثنی عشری می شود بهتر است این عمل در خفا و پنهانی یا دور از انظار عمومی و دوربین و ....... انجام شود . با این حساب مسئله وهن هم قابل حل است . و اما راجع به حکم حضرت آقا لطف بفرمایید حکم ایشان نه فتوای ایشان بلکه حکم حاکم را قرار دهید تا جواب آن را هم برایتان بگذارم. لطفا حکم بگذارید که قطعا چنین چیزی موجود نیست

تصویر soalcity

سلام
در این جا قیاس صورت نگرفته، یک قاعده کلی ذکر شده (نیاز به حسن فعلی در کنار حسن فاعلی) و برای قاعده مثال روشن ذکر شده است.
درباره حکم نیز تصور شما از حکم چیست که فکر می کنید وجود ندارد؟ آن هم در جایی که امثال نیروی انتظامی با این پدیده مقابله می کنند.

یعنی شما دزدی و قمه زنی را در یک ترازو قرار می دهید؟؟؟ این عمل شما قیاس نیست پس چیست؟؟ از کدام قاعده صحبت می کنید لطفا واضح تر منظورتان را بیان کنید . همانطور که گفتم در مورد دزدی نص صریح وجود دارد بر حرمت این عمل ولی در رابطه با قمه زنی فقها اختلاف نظر دارند . دوست عزیز عمل نیروی انتظامی ملاک نیست اگر دست خطی از حضرت آقا دارید که نشان دهنده حکم می باشد ارائه بفرمایید.

تصویر soalcity

سلام
قاعده این بود که علاوه بر حسن فاعلی، به حسن فعلی هم نیاز داریم. یعنی نیت خوب کافی نیست بلکه خود عمل هم باید خوب باشد.
برای اینکه قاعده برایتان روشن شود، مثال دزدی را مطرح کردم.
لطفا دقت بفرمایید.

سلام
بسیار عالی بود
جزاک الله

نظرات