روزه گرفتن بیمار قلبی

روزه گرفتن

پدر اینجانب به دلیل بیماری قلبی عمل آنژیوگرافی انجام داده است. با توجه به فرمایش دکتر گرفتن روزه برای ایشان ضرر دارد. آیا گرفتن روزه بر ایشان واجب است؟ جهت اطلاع شما عرض کنم که مرجع تقلید پدر من آیت الله صافی است.

كسی كه می‎داند روزه برای او ضرر ندارد، اگر چه دكتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و كسی كه یقین یا گمان دارد كه روزه برایش ضرر دارد، اگر چه دكتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برایش ضرر دارد، و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنان چه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.[۱]
بنا بر احکام فوق، چنانچه پدر شما از گفته پزشک، احتمال عقلایی دهد و بترسد که روزه برایش مضر است، نباید روزه بگیرد.

[۱]. توضیح المسا ئل، آیت الله صافی، مسئله ۱۷۵۲ و ۱۷۵۳.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

با سلام و خسته نباشید
بنده به عنوان یک پزشک میخواستم نظرم را بگویم
یک پزشک یا توجه به علاءم بالینی و برگه ازمایش اقدام به تشخیص و تجویز دارو و یا تعیین معافیت از بعضی امور میکند
و ممکن است بیمار مشکلی را حس نکند ولی این پزشک است که میفهمد مشکل چقدر حاد است
در مورد بیماریهای قلبی روزه باید تحت نظر پزشک باشد
مثلا در تنگی عروق کرونر که بالون زده میشود روزه توصیه نمیشود
حال اگر وضعیت بیمار در ماه رمضان بدتر شود جواب خانواده را شما میدهید یا اقای صافی؟
وضیعت بیوشمیایی و سازو کار ها را بیمار میفهمد یا پزشک؟
با تشکر

تصویر شهر سوال

با عرض سلام
آن گونه که در فتوای آقای صافی بیان شده است، کسی که می داند روزه ضرر ندارد، می تواند به سخن دکتر بی اعتنایی کند. پس در جایی که با امری تخصصی مواجه هستیم و بیمار علم و اطلاعی از آن امر تخصصی ندارد، نمی تواند نظر خود را بر نظر دکتر ترجیح دهد. و تنها در جایی که علم و اطلاعی برای او وجود دارد، می تواند به نظر دکتر بی اعتنایی کند.

و این مطلب که می توان علیرغم نظر دکتر بر دانسته خود تکیه کرده و روزه گرفت، به این دلیل است که در بعضی موارد، دکتر از جایگاه یک متخصص به اظهار نظر نمی پردازد بلکه از جایگاه کسی که نسبت به روزه بی مبالات است، به اظهار نظر می پردازد. و ضرر ناچیز را دلیل ترک روزه می گیرد. و نمونه های زیادی از این نوع اظهار نظر دکترها دیده شده است.

به هر حال ارزش و جایگاه علم مورد تردید نیست و مراجع به این نکته توجه داشته اند و با تعصبات بی مورد مذهبی مخالفت کرده اند. به همین دلیل می فرمایند اگر روزه احتمال ضرر داشته باشد ، روزه گرفتن صحیح نمی باشد.
با آرزوی موفقیت برای شما

نظرات