انتخاب نام خوب براي فرزند

عكس كودك

قطع نظر از بافته ها و خرافات در این موضوع، آنچه از متون معتبر اسلامی در این خصوص وارد شده این است که نام نیك در دنیا و آخرت براى انسان وسیله شرافت و سربلندى و بركت است. از سخنان معصومین علیهم‏السلام استفاده مى‏شود كه روز قیامت هر كس را با همان نام خودش صدا مى‏ زنند و اگر نام او از نام‏هاى خوب باشد براى او سودمند خواهد بود.

در دنیا نیز نام‏هاى خوب، بركاتى دارد. بهترین نام‏ها، نام‏هایى است كه حاكى و مشعر به بندگى خدا باشد؛ در فرهنگ مقدس اسلام دستور این است که پیش از تولد فرزند ( دوران تکوین جنین و دمیدن روح در کودک ) بهتر است پدر و مادر تصمیم بگیرند و براى فرزند، چه دختر و چه پسر ، نامى تعیین نمایند. امام على (ع) مى فرماید: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع سَمُّوا أَوْلَادَكُمْ قَبْلَ أَنْ یُولَدُوا فَإِنْ لَمْ تَدْرُوا أَ ذَكَرٌ أَوْ أُنْثَى فَسَمُّوهُمْ بِالْأَسْمَاءِ الَّتِی تَكُونُ لِلذَّكَرِ وَ الْأُنْثَى فَإِنَّ أَسْقَاطَكُمْ إِذَا لَقُوكُمْ فِی الْقِیَامَةِ وَ لَمْ تُسَمُّوهُمْ یَقُولُ السِّقْطُ لِأَبِیهِ أَلَّا سَمَّیْتَنِی وَ قَدْ سَمَّى رَسُولُ اللَّهِ ص مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ یُولَدَ وَ قَالَ وَ إِیَّاكُمْ وَ شُرْبَ الْمَاءِ قِیَاماً عَلَى أَرْجُلِكُم‏؛[۱] فرزند خویش را پیش از تولد نامگذارى کنید. هرگاه نمى دانید پسر است یا دختر ، آنان را به تناسب مرد و زن بودن ، نامگذارى کنید چرا که مردم در هنگامه ى قیامت به نام هاى خویش خوانده مى شوند و فرزندى که سقط شده باشد و نامى براى او تعیین نکرده باشند ، در روز قیامت از پدر مؤاخذه خواهد کرد... .

قالَ رَسول الله (ص) : اِنَّ اَوَّلَ مایَنحَلُ اَحَدُكَم وَلَدهُ الاسِمُ الحَسَن؛[۲] پیامبر اكرم (ص) فرمودند : اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیكو می باشد.

رسول اکرم (ص) نام هایى زیبا و با مسّمى همچون حسن (ع) و حسین (ع) را انتخاب فرمودند و حتى جنین حضرت زهرا ( س ) را پیش از ولادت “ محسن “ نامیدند. از نظر گاه روانى ، نامگذارى پس از تولد عمدتاً مبتنى بر احساسات ، آن هم احساسى متناسب با نوزادى لطیف و ظریف است و به همین دلیل ممکن است نامى خوش آوا، اما رقیق و کم محتوا و یا بدون اندیشه به فرداى کودک و بزرگسالى او انتخاب شود. تکیه بر زیبایى “ لفظ “ به ویژه در سال هاى اخیر رایج شده است. در یکى از مدارس در پرسش از سى مادر، تنها هفت مادر با معنى نام فرزندشان و یا شخصیتى که نامش را بر فرزند خویش نهاده بودند، آشنایى داشتند. آروین، آتوسا، پوپک، بیوک، پرمون، سالومه، سمیرا، شیده، مانا، مونا، از جمله نامهایى بوده و هستند که پدران و مادران به خوش آهنگى و روانى آنها توجه دارند، نه معنا و احیاناً معادل چهره ى تاریخى آنها.

حضرت امام خمینى (ره) نیز در دیدار و ملاقات افرادى که از حضرتش تقاضاى نامگذارى فرزندشان را داشتند، عبدالله و فاطمه و زهرا و … را پیشنهاد مى کردند . ایشان در رساله عملیه مى فرمایند: فقر و بینوایى داخل خانه اى نمى شود که در آن خانه محمد یا احمد یا على و یا حسین و یا جعفر و طالب و عبدالله و فاطمه باشد.
نامها اگر برگرفته از چهره هایى باشند که در تاریخ به بزرگ منشى و نیکى از آنان یاد مى شود، کودک بعدها در انطباق با نام خویش هویتى مطلوب و ارزشمند مى یابد. گاه یک چهره ى مقطعى ، نام یک ستاره ى سینما یا ورزشکار، عنوان و نام فرزندى مى شود که چندى بعد در ذهنها فراموش مى شود. قال علىّ علیه السّلام: و حقّ الولد على الوالد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه و یعلّمه القرآن؛[۳]حق فرزند بر پدر این است که نام او را نیکو قرار دهد و او را خوب تربیت کند و به او قرآن را فرا دهد.

[۱]. علل الشرائع، ج‏۲، ص: ۴۶۵.
[۲].
كافی ، ج ۶. وسائل ج۱۵ ، ص ۱۱۵.
[۳]. نهج البلاغه فیض، صفحه ۱۲۶۴.

دیدگاه‌ها

سلام - بعضي روايات به رابطه زناشويي بيشتر توصيه كرده اند و بعضي گفته اند زياده روي نكنيد .حالا به كدام عمل كنيم؟

تصویر soalcity

سلام
قطعا زیاده روی درست نیست. اما کثرت مباشرت حلال می تواند انسان را به گونه ای سیراب کند تا در محیط های دیگر درگیری ذهنی نسبت به این گرایشات غریزی نداشته باشد.

سلام میشه بیشتر توضیح بدید

نظرات