صلوات ما بر رسول خدا (ص) چه فایده ای دارد؟

حضرت محمد(ص)

شکی نیست که پیامبر (ص) از مقرب ترین و بلکه مقرب ترین بنده خدا، به اوست. و جایگاهی بسیار رفیع در نزد او دارد. تا آنجا که حتی فرشته مقربی نظیر جبرئیل نیز توان و تحمل این قرب و منزلت را ندارد. و در داستان معراج بیان شده که جبرئیل در جایی توقف می کند تا پیامبر (ص) به تنهایی سیر خود را ادامه دهد و می گوید اگر ذره ای از آن مکان تجاوز کند، خواهد سوخت.(تَقَدَّمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَيْسَ لِي أَنْ أَجُوزَ هَذَا الْمَكَانَ وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ)[۱]

با این حال خدای متعال به ما دستور می دهد که بر او صلوات فرستیم:

«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً[احزاب/۵۶] خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏ فرستد اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد.»

و ما در صلوات از خدا می خواهیم خدا بر رسول خویش درود فرستد.(الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد)

ماجرای این کار نظیر آن است که مالک باغی به باغ خویش وارد شود و باغبان با دیدن مالک ، ظرفی از میوه های باغ پر کرده و آن را تقدیم مالک باغ کند. و این در حالی است که تمام میوه ها به خود مالک تعلق دارد!

این کار از جهتی نشان دهنده ادب و احترام باغبان است و از جهتی مالک را خشنود می کند و خدمتی در حق اوست.

ما با صلوات فرستادن بر رسول و آل او (علیهم السلام) ادب و احترام خویش را به درگاه آنها نشان می دهیم. و از همین رو خود هم بهره های بزرگی از این صلوات می بریم.

که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند : صلوات فرستادن شما بر من ، دعاى شما را مستجاب مى گرداند و زكات (مايه پاكيزگى) اعمال شماست.[۲]

همچنین امام رضا عليه السلام می فرمایند: هر كه نمى تواند كارى كند كه به سبب آن گناهانش زدوده شود بر محمّد و خاندان او بسيار درود فرستد ؛ زيرا صلوات گناهان را ريشه كن مى كند.[۳]

از جهت دیگر، باید در نظر داشت که فضیلت و تقرب به درگاه الهی، حد نهایی ندارد. و به دلیل آنکه خدای متعال بی نهایت است، درجات قرب به او نیز بی نهایت است. و نمی توانیم مقام و درجه ای تصور کنیم که بالاتر از آن امکان نداشته باشد. پس صلوات خدای متعال بر رسولش (ص) به دلیل دعای ما می تواند هر لحظه به منزلت رسول (ص) اضافه نماید.

همچنان که نباید فراموش کنیم که خدای متعال خواسته های خویش را به دست بندگانش محقق می نماید. او همان گونه که دشمنانش را به دست بندگان مقربش، نابود می کند؛ (آیه ۱۴ سوره توبه) برای منزلت دادن بیشتر به بندگان مقریش، دعای ما را مورد اعتناء قرار می دهد.

[۱]. بحار الأنوار ج‏۱۸، ص ۳۸۲.
[۲]. بحار الأنوار: ٩٤/٥٤/٢٢.
[۳]. الأمالي للصدوق: ١٣١/١٢٣.

دیدگاه‌ها

چرا نظرات جواب داده نمی شود

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام؛
در حال حاضر به سوالات مشاوره ای و خانوادگی پاسخ داده نمی‌شود. البته اگر سوال شما مشاوره ای یا خانوادگی نبوده باشد در اسرع وقت پاسخ ارسال خواهد گردید. با تشکر

سلام منظور از این عبارت چیست؟همچنين جواني كه هميشه درحال نماز وعبادت است نيز نمي تواند راه اعتدال ودرستي را درزندگي پيش بگيرد! عبادت افراطي، شخص را شبيه راهبهاي ديرمي كند، در حالي كه «لارهبانية في الاسلام» يعني در دين اسلام رهبانيت وگوشه نشيني نيست!

تصویر soalcity

سلام علیکم
نفی رهبانیت در اسلام به این معناست که از دنیا دور نشویم و از اموری مثل ازدواج و ... فرار نکنیم کما اینکه این مطلب در احادیث مشهود است: روایت شده که همسر عثمان بن­ مظعون نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت: ای رسول خدا(ص)، عثمان کارش این شده که روزها را روزه می­گیرد و شب­ها را به عبادت می­گذراند، رسول­ خدا(ص) با شنیدن این خبر پای افزار به دست، خشمناک بیرون شد تا نزد عثمان آمد. او را مشغول نماز خواندن یافت، عثمان با دیدن پیامبر(ص) نمازش را سلام داد. پیامبر(ص) به او فرمود، ای عثمان خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاده، بلکه با آیین مستقیم و ساده و آسان­گیر فرستاده است. من هم نماز می­خوانم. هم روزه می­گیرم و هم نزد همسرم می­روم. پس هر که آیین مرا دوست دارد، باید از سنت من پیروی کند و از سنت من نزد همسران رفتن است.
اما اینکه به کسی که عبادت می کند، تهمت خروج از اعتدال و افراط ورزی را بزنند، باید با مبنا قرار دادن ملاکی برای کشف افراط باشد. بعضی خودشان را ملاک قرار می دهند و به اندک عبادتی دیگران را به افراط متهم می کنند. در حالی که قطعا حق ندارند خودشان را ملاک قرار دهند. و همینکه کسی به امور عادی دنیوی خود برسد خروج از افراط است. و هر چقدر بیشتر عبادت کند، پسندیده تر است. آیا عبادت ما آن قدر هست که قرآن گفته یا آنکه چیزی را زیاد می دانیم که بسیار کم است؟
قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلاً * نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَليلاً (۳ و ۲ مزمل) پاره ‏اى از شب به جز اندكى از آن را بر خيز و زنده بدار يا نصف آن را و يا كمى كمتر از نصف را

دقیقا سوال مطرح شده هم همسن است که شما به اشتباه به آن استناد کرده اید اگر فردی ظرفی از میوه پر کند و به مالک خود باغ بدهد چه فایده ای دارد ؟؟؟ این میوه ها که مال خود اوست

تصویر soalcity

سلام
از جهت مالک شدن میوه ها بی فایده است. اما از جهت عرض ارادات باغبان آیا واقعا بی معناست؟

این حرف شما منطقیست میپذیرم میگویند صلوات نوری بر دل میتاباند من به پیامبری حضرت محمد ایمان ندارم اما اگر این باعث پیدا کردن راه میشود اللهم صل علی محمد وآل محمد

تصویر لبیک یا علی النقی

اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اللهم عجل لولیک الفرج

نظرات