ماجرای رفتن حضرت زهرا(س) به عروسی یک زن یهودی چیست؟
زنان یهودی مدینه درصدد بودند با دعوت دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در یک بزم عروسی به ظاهر پرشکوه حضرت زهرا(سلام الله علیها) را تحقیر نموده و ترور شخصیت کنند ولی ببینیم یاری خدا را که چگونه بنده مؤمن خود را یاری میدهد.
یهودیان مدینه میخواستند فاطمه(سلام الله علیها) دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را تحقیر کرده و خوارش سازند.به همین سبب در یک مجلس عروسی زنان خود را به بهترین زیورها آراستند و بر آنها فاخرترین لباسها را پوشاندند. آنگاه به نزد رسول خدا (صلی اله علیه و آله) آمده و با شیطنت از او اجازه خواستند تا دخترش فاطمه(سلام الله علیها) به مجلس آنان درآید. رسول خدا(صلی اله علیه و آله) فرمود: اجازه او با علی است. از او خواستند تا نزد علی «علیه السلام» شفاعت کند،آن حضرت هم شفاعت کرد و بنا شد زهرا(سلام الله علیها) به مجلس درآید.
جبرئیل در دم فرود آمد و با خود لباس و عطر و زیورهای بهشتی آورد که هیچکس نظیرش را ندیده بود. زهرا(سلام الله علیها) به مجلس آن زنان آمد. همه زنان مجلس از بهت انگشت بر دهان گرفتند و به وی خیره شدند، زیرلب میگفتند: گویا ماه این بار در خانه ما به چلّه نشسته.
آنگاه همگی همچون سحره فرعون از پا افتادند و در سجده بر زمین بوسه زدند.
جمع زیادی در آن جشن عروسی به برکت حضرت زهرا(س) جشن تشرف به اسلام گرفتند.(۱)
پی نوشت:
(۱). بحارالانوار/ ج ۴۳/ ص ۳۰؛ الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب ج۲ ص۴۴۸)
دیدگاهها
سلام
سلام
احتمالا دیگر بنده را میشناسید و مهمترین زاویه من با شما قبول نکردن دربست احادیث است. در هر حال دو نکته توجه مرا جلب کرد اول اینکه این جبرئیل همیشه حاضری که مرتب و برای کوچکترین موضوعات در رفت و آمد بین آسمان و زمین است را بنده نمیشناسم و دوم داستان زیر است(نقل به مضمون):
عمر به معاویه می نویسد که چرا قصرالخضرا برای خودت ساخته ای و این چه تشریفاتی است که دربار تو دارد. معاویه پاسخ میدهد بدلیل همسایگی ما با امپراطوری روم لازم است ما را با جلال و جبروت حکومت اسلامی بشناسند تا طمع نکنند. عمر پاسخ میدهد اگر در توجیه عملت راست می گویی سیاست عاقلانه ای است و اگر دروغ میگویی مکر زیرکانه ای است. اما معصوم اگر مرتب از ناحیه غیب تروخشک شود عصمتش چندان سودی نخواهد داشت. و دیگران هم بکنن آنچه مسیحا میکرد....
این پرسش قبلا پاسخ داده شد
این پرسش قبلا پاسخ داده شد تکراری است
پاسخ :
پاسخ :
با سلام وتشکر .
در ابتدا باید اشاره شود که نمی دانم در این مسله زوایه مخاطب تان کیست وبا چه قبلا بحث نموده وزاویه پیدا نموده اید ؟
اما باید گفت این نکته درست است که احادیث ظنی الصدرور است ودر باره سند آنها باید تحقیق لازم انجام شود ولی احادیثی که در منابع معتبر از سوی علمای بزرگ نقل شده قابل استناد است .
نکته دیگر این که شما تصور می کنید جبرئیل یک موجود مادی ونظیر پرندگان است که بر ای انجام کاری از آسمان به سوی زمین می آید بعد دو باره پرواز نموده وبر می گردد .
اگر شناخت تان را نسبت به جبرئیل کامل تر نمایید مشکل حل خواهد شد مثلا در نهج البلاغه هنگامى که سخن از عظمت فرشتگان پروردگار در میان است، مىفرماید:
و منهم الثابتة فى الارضین السفلى اقدامهم، و المارقة من السماء العلیا اعناقهم، و الخارجة من الاقطار ارکانهم، و المناسبة لقوائم العرش اکتافهم:
" بعضى از فرشتگان چنان عظمت دارند که پاهایشان در طبقات پائین زمین ثابت است . گردنشان از آسمان برین برتر، ارکان وجودشان از اقطار جهان بیرون رفته و شانههایشان براى حمل عرش پروردگار متناسب است"! (۱)
این گونه تعبیرات را بر جنبه هاى جسمانى مادى نمىتوان حمل کرد، بلکه بیانگر عظمت معنوى و ابعاد قدرت آنها است.
در باره مسله عصمت نیز باید شناخت خود را کامل نمایید برخلاف تصور شما بر این باوریم که عصمت انبیا و امامان (ع) به هیچ وجه جبرى نبوده ،برخاسته از ایمان قوى و آگاهى هاى برتر آنان است ؛ زیرا آنان نیز مانند دیگر افراد بشر داراى غرایز و علائق مادى و گرایش فطرى و الهى (هر دو) هستند . مى توانند به اختیار خود راه سعادت یا شقاوت را برگزینند.
هم چنین مقام عصمت و پاکی برای ایشان به راحتی و آسانی به دست نیامده ، بلکه بر اثر تلاش و سختی و مبارزه با هوای نفس و آزمون های الهی و علم و آگاهی از حقیقت گناه و معصیت و دروی از آن ها برای آنان حاصل شده است ؛ پیامبران و امامان (ع) به مقتضاى مسئولیتى که براى هدایت مردم دارند، از علم و عصمت موهبتى خداوند به عنوان پایه بهرهمندند ، اما افزون بر آن را با عبادت و ایثار و زهد و تقوا و.... به دست مىآورند . در هر صورت اختیار از آنان سلب نشدهاست. هرگاه کوتاهى کنند و ترک اولى از آنان سرزند ، گرفتار مشکلات و سختىها مىشوند.
در واقع بهره مند شدن هر انسانی از الطاف خداوند، به جهت شایستگی های است که در وجود او است . خداوند از آن خبر دارد. اگر چه ممکن است شایستگی هنوز به مرحله عمل و تحقق نرسیده باشد ، اما چون خداوند علم ازلی به شایستگی وجود آنان دارد ، آنان را مورد عنایت خود قرار می دهد.
بنابراین گناه نکردن معصومین و معصوم بودن آن ها هم اختیارى است و هم خدادادى ، یعنى خداوند شناختى به آن ها داد که با وجودى که قدرت بر ارتکاب گناه داشتند، ولى از روى اختیار خود گناه نکردند، البته کار خداوند نیز بدون وجود لیاقتها و شایستگىها نبوده است.
۱)" نهج البلاغه" خطبه ۱.
سلام.ببخشید آن زمان.که حضرت
سلام.ببخشید آن زمان.که حضرت زهرا به آن عروسی رفتن قطعا آواز ورقص هم بوده چطور حضرت درآن مجلس نشستن؟البته خیلی خیلی ببخشیدبعضی احادیث وروایاتکلا با عقل سلیم سازگار نیست یعنی چی جبرییل با لباس و زیورهای بهشتی آمد نعوذبالله سیندرلا بود یا شوی لباس؟
پاسخ :
پاسخ :
با سلام وتشکر .
در این باره به چند نکته دقت شود :
به فرض صحت سند این حدیث هیچ کدام از نقد های شما بر آن وارد نیست زیرا اولا :
این که گفتید قطعا رقص وآواز هم بوده ... این قطعیت از کجا برای شما ثابت شد ؟
در حالی که بر عکس یا توجه به حضور حضرت بی بی در آن مجلس امکان امور منفی در آن مجلس منتفی است چون حضرت اجازه رقص وآواز به آنها نمی داد ویا حضور پیدا نمی کرد .یا آن را ترک می نمود چون حضرت زهرا معصوم است ودر مجلس رقص و آواز حضور پیدا نمی کند .
در ثانی در فهم نکته های روایات باید دقت نمود وهیچ منع عقلی ندارد که جبرئیل به محضر حضرت با لباس های بهشتی حضور پیدا مرده باشد
بخصوص در این کار حکمتی نهفته بوده که در همان روایت اشاره شده است و آن متنبه شدن آن زنان است .
از این گذشته شما باید شناخت تان را به حضرت زهرا بشتر نمایید تا درک این گونه روایات برای تان آسان تر شود توجه نمایید :
بر اساس روایات، جبرئیل پیوسته به حضور حضرت زهرا(ع) میرسید، مثلاً امام صادق(ع) فرمود:
«إنّ فاطمه مَکَثَت بعد رسول الله(ص) خمسة و سبعین یوماً و کان دخلها حزن شدید على أبیها، وکان جبرئیل یأیتها فیحسن عزائها على أبیها ویطیّب نفسها ویخبرها بما یکون بعدها ذریّتها وکان علیّ(ع) یکتب ذلک؛(۱) فاطمه زهرا (ع) بعد از پیامبر هفتاد و پنج روز زنده بود. مرگ پدرش او را دچار اندوه شدید کرده بود، جبرئیل نزد او میآمد و او را در مرگ پدرش نیکو تعزیت میگفت. فاطمه را با بیان مقام و منزلت پیامبر شاد میساخت. از حوادث پدید آمده بر فرزندانش او را خبر میداد. علی(ع) آن ها را مینوشت».
امام باقر فرمود:
«وقتی خداوند اراده کرد که مُصحف فاطمه را به او عنایت کند، دستور داد جبرئیل، میکائیل و اسرافیل آن مصحف را بردارند و نزد فاطمه ببرند، آن ها در یکی از شبهای جمعه هنگام سحر بر حضرت فاطمه نازل شدند و دیدند که فاطمه مشغول نماز است، آن ها ایستادند تا نماز تمام شد، آن گاه دسته جمعی به حضرت فاطمه سلام کردند و گفتند، خداوند به شما سلام میرساند، بعد کتاب مصحف را در حجره آن حضرت گذاشتند، حضرت زهرا(ع) خطاب به فرشتگان فرمود: سلام از آنِ خداوند است و از خدا و رسول خدا است و بر شما فرستادگان خدا سلام و درود باید». (۲)
امام خمینی(ره) با الهام از روایات در این باب گفته :
فاطمه سلام الله علیها در مرگ پدرش حزن شدید داشت، جبرئیل میآمد ایشان را تسلیت میداد و از مسایل آینده به او میگفت. در مدت ۷۵ روز که فاطمه زنده بود، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است، آمدن جبرئیل برای کسی ساده نیست. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل میآید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است تا تناسب بین روح این کسی که جبرئیل میآید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیا(ع) بوده و در حضرت زهرا(س) نیز بوده است. (۳)
در برخی روایات تصریح شده که در شب شهادت حضرت زهرا(ع) نیز جبرئیل به حضور فاطمه(ع) رفت و آمد داشته است. مثلاً از امیر مؤمنان(ع) نقل شده که فاطمه در شب شهادت خود به من گفت:
«یابن عم قد أتانی جبرئیل مسلِّماً وقال لی: السلام یقرأ علیک السلام یا حبیبة حبیب الله؛(۴)
ای پسر عمو، اینک جبرئیل نزد من آمد و سلام کرد و گفت: خداوند که یکی از نامهای او سلام است، به تو سلام میرساند ای حبیبة حبیب خدا».
البته برخی معتقدند حضرت زهرا(ع) چون مُحدّثه بود و نه نبی، صدای فرشتگان را میشنید، ولی او را نمیدید، چون غیر از پیامبران کسی دیگر جبرئیل را نمیبیند. (۵)
پینوشتها:
۱. الکافی، ج ۲، ص ۳۵۵.
۲. دلایل الامامه، ص ۱۰۶.
۳. ر، ک: صحیفه امام، ج ۲، ص ۴ ـ ۶.
۴. بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۲۰۹.
۵. دلایل الامامه، ص ۸۱..
به نظر شما این کار درستیه که
به نظر شما این کار درستیه که با روایات تخیلی و نادرست بخواهیم برای کسی بزرگی درست کنیم؟
آیا نیاز است که دختر رسول خدا را، که اگر هیچ ویژگی خاصی هم نداشت ، فقط بخاطر دختر پیامبر بودن ، باید برایش احترام قائل بود را اینگونه با این روایات تخیلی و بی اساس بزرگ کنیم؟
سلام و تشکر از ارتباطتان با
سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.
برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:
۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"
این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir
با سلام،
با سلام،
در مورد سوالات از ناحیه شیطان تان خواستم بگویم،
مقام یک انسان از ملائک بالاتر میرود،
اگر مورد عنایت خداوند باشند،
حضرت زهرا س شخصیتی است که امام معصوم، حضرت ولی عصر روحی فداک
در باره ایشان میفرماید، او ولی من است،
بنظرتان مقامش از جبرئيل امین بالاتر نیست،
اینکه جبرئیل چندین و چند بار بر زمین هبوط کند فکر می کتید
کار دشواری است،
آنها افتخارشان این است که به محضر مقدس حضرت زهرا س تشرف پیدا کنند،
بعد شما چیزی از امدادهای غیبی نشنیده اید،
شما فکر می کتید کار حضرت زهرا س گیر لباس بوده،
عامیانه خودمان هدف سرویس کردن دهان زنان یهود و شوهرانشان بوده،
بعد اگر خواست خداوند در کار نبود برای اینکه به آنان بفهماند ثروتهای عظیم
نزد خداوند است،
والبته اولیای خدا و معصومی مانند حضرت زهرا س به آن اعتنا نمی کنند
هرگز ایشان به آن عروسی قدم نمی گذاشتند،
مواظب صحبت کردنتان باشید،
شوی لباس یعنی چه، به ایشان نسبت می دهید،
رقص و آواز چه لغت وقیحانه ای است که نسبت می دهید،
به ریحانه نبی.
شما از رویارویی با آن حضرت نمیترسید،
میدانید خشم خدا در خشم فاطمه سلام الله علیها است
و خوشنودی خدا در خوشنوذی و رضایت اوست.
به شیطان خیلی رو داده اید که افسارتان را این چنین
محکم در دست گرفته است.
نظرات