آیا می شود کره زمین بدون امام پا بر جا باشد؟
در روایات بسیاری به این مساله اشاره شده است. و بیان شده است که زمین بدون حجت باقی نخواهد ماند. و اگر حجت نباشد، زمین اهلش را فرو می برد:
قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع هَلْ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَالَ لَا قُلْتُ إِنَّا نُرَوَّى أَنَّهَا لَا تَبْقَى إِلَّا أَنْ یَسْخَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ قَالَ لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَت[۱] حسن وشاء گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدم آیا زمین بدون امام باقى ماند؟ فرمود: نه. گفتم چنین روایت نموده اند كه باقى نماند در حالى كه خدا بر بندگانش خشم گرفته باشد فرمود: خیر نماند در این صورت در هم فرو ریزد.
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ یُونُسَ وَ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو إِلَّا وَ فِیهَا إِمَامٌ كَیْمَا إِنْ زَادَ الْمُؤْمِنُونَ شَیْئاً رَدَّهُمْ وَ إِنْ نَقَصُوا شَیْئاً أَتَمَّهُ لَهُمْ؛[۲] راوى اسحاق بن عمّار گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم میفرمود هرگز زمین و جامعه بشرى خالى از حجّت و از ولایت كبرى و امام نخواهد بود زیرا حجّت و امام واسطه فیوضات الهى و غرض از خلقت و نظام هستى است از جمله آثار بىشمار وجود حجّت و امام آنست كه چنانچه مردم در دین اسلام و در احكام قرآن تصرّف نمایند و بطور بدعت و عمد بر احكام آن بیفزایند و یا از نظر جهل و قصور نظر تصرّف شود امام باید نقص را رفع نماید و بمردم اعلام كند و چنانچه از اجراى بعض احكام سرپیچى نمایند مردم را الزام باجراء آن نماید.
« عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع):قَالَ مَا زَالَتِ الْأَرْضُ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِیهَا الْحُجَّةُ یُعَرِّفُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى سَبِیلِ ال؛[۳] امام صادق (ع) زمین از بین نمی رود مگر اینكه حجت خداوند در زمین باقی است ، كه حلال و حرام را بر مردم بشناساند و مردم را به راه خدا دعوت كند.»
« قَالَ إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَدَعِ الْأَرْضَ بِغَیْرِ عَالِمٍ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ یُعْرَفِ الْحَقُّ مِنَ الْبَاطِلِ؛[۴] امام صادق (ع) فرمود: خداوند زمین را بدون عالم رها نمی كند ، اگر عالم در زمین نباشد حق از باطل تشخیص داده نمی شود».
[۱]. الكافی، ج۱، ص۱۷۹.
[۲]. كافی ج ۱ ص ۱۷۸.
[۳]. همان.
[۴]. همان.
دیدگاهها
سلام خدا قوت ممنون از لطف شما
سلام خدا قوت ممنون از لطف شما عزیزان سوال من در مورد مساله تناسخ هست که میگن روح بعد از زندگی های متعدد به طبقات بالاتری مثل اثیری ...اتری و.....می ره اینها رو چی باید جواب داد؟؟این طبقات همون برزخه؟؟یا در مورد تناسخ هست؟؟ممنون میشم اگه جواب بدین
سلام .
سلام .
تناسخ نادرست وباطل است اما در باره برزخ باید گفت : عالم برزخ بنا بر تعریف، عالمی است که بین دنیا و آخرت است، پس در دنیا قرار ندارد. هنگامی که روح از بدن جدا می شود، پیش از آن که بار دیگر در قیامت به بدن اصلی باز گردد، در عالَمی که میان این دو عالم است و برزخ نامیده می شود، قرار خواهد داشت.بلافاصله بعد از مرگ و جدا شدن روح، انسان وارد عالم برزخ مي شود، چه دفن شده و چه دفن نشده باشد.
قرآن در باره عالم برزخ می گوید: "هنگامی که مرگ یکی از انسان ها فرا می رسد (تقاضا می کند) پروردگارا! مرا به دنیا برگردان تا اعمال صالحی را که ترک کرده بودم، انجام دهم. (در پاسخ به وی گفته می شود) بس کن، هرگز بازگشتی برای تو نیست و این سخن بی اساسی است که او بر زبان جاری می کند، پس از زندگی دنیوی آنان،حیات برزخی است که تا قیامت ادامه دارد".(۱)
این آیه که ندامت شدید مُرده و تقاضای بازگشت دوباره وی را برای جبران گذشته خاطر نشان می کند، بر جهان برزخ که فاصله بین عالَم دنیا و قیامت است،دلالت دارد. نيز نشان مي دهد كه انسان بعد از مرگ به اين عالم منتقل
مي شود.
در روایتی از امام صادق(ع)میخوانیم: "من از برزخ درباره شما میترسم". راوی گفت: برزخ چیست؟ فرمود: "برزخ قبر است از زمانی که انسان میمیرد تا روز قیامت"(۲)
روايت هم به مطلب بالا صراحت دارد؛ هم به این نکته اشاره دارد که منظور از واژه قبر در روایاتی که بیانگر اتفاقات بعد از مرگ (مثل سوال نکیر و منکر، فشار قبر و....) هستند، عالم برزخ است، نه قبر و گودال خاکی.
پی نوشت ها:
۱. مؤمنون(۲۳) آیه ۹۹ - ۱۰۰
۲ .كليني، الکافی، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۶۵ه.ش ،ج۳ ص ۲۴۳
نظرات