چه نیازی به زیارت مرقد امامان معصوم (ع)هست؟

تجلیل از خدمت گزاران و رهبران و هدایت گران و نخبگان جامعه و مجاهدان راه فضیلت پس از مرگشان یك روش و سنّت در تمام ملل است، تا بدین وسیله یاد و خاطره آنان برای همیشه زنده بماند و آیندگان راه آنان را سرمشق خود قرار دهند.

رفتن به زیارت قبور كسانی كه خدمت چشم‏گیری انجام داده ‏اند، قدردانی از آنان است. رؤسای جمهور و مقامات عالی رتبه كشورها با حضور بر مزار سربازن گمنام راه آنان را ستوده خاطره شان را گرامی می دارند، و عموم مردم با زیارت تربت پاك شهیدان راه حق و آزادی، پیروزی راه حق و عدالت و شكست راه ظلم و ستم را اعلام می دارند.

انسان با زیارت مرقد منوّر امامان معصوم(ع) اوّلاً كار عقلایی انجام داده است، ثانیا پیوند و عشق و علاقه و وابستگی خود را به ایشان اعلام می دارد، ثالثاً برائت و بیزاری خویش از مخالفان و قاتلان آن‏ها نشان می دهد. و از ستارگان تابناك و هادیان امت، قدردانی می كند  و با درکی عمیق تر می فهد که  برای دفاع از دین خدا تا باختن جان و نیل به شهادت باید پیش رفت.

این ها همه فواید و نتایجی است که بدون در نظر گرفتن معنویات و معاد قابل ذکر است. و اگر بخواهیم معاد و زندگی معنوی خود را در پاسخ به این سوال در نظر بگیریم، با فواید و برکات بسیار زیادی مواجه می شویم. که برای نمونه تنها چند روایت خدمتتان تقدیم می کنم:
در حدیثی از پیامبر (ص) وارد شده است که " اى ابا الحسن علیه السّلام خداوند قبر تو و قبور فرزندان تو را بقعه‏اى از بقعه ‏هاى بهشت مى ‏گرداند، و قلوب بندگان را به شما متمایل مى ‏سازد و در راه زیارت شما و آبادى قبرتان، سختى‏ ها مى ‏بینند، و مى ‏خواهند با این كار به خدا نزدیك شوند و به پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم او محبّت كنند، اى على علیه السّلام آنان مورد شفاعت من قرار مى ‏گیرند و در كنار حوض بر من وارد مى ‏شوند و در بهشت زائران من خواهند بود، اى على علیه السّلام هر كس شما را زیارت كند، ثواب هفتاد حجّ مى ‏برد و هنگام بازگشت، چون كودكى كه از مادر متولد مى ‏شود، از گناهان پاك مى ‏گردد،  پس مژده باد تو و دوستان تو به نعمتها و روشنایى چشمى كه كسى آن را ندیده و گوشى نشنیده و به دل كسى خطور نكرده، و كسانى از مردم، بر زائران شما خورده مى ‏گیرند، شوند آنچنان كه زن زناكار را بزنایش سرزنش مینمایند اینان بدترین امّت منند و شفاعت مرا نخواهند دید و بر من در كنار حوض وارد نمیشوند. "[۱]
أبو الحسن على بن موسى الرضا «ع» فرمود براستى در خراسان بقعه ایست كه در زمان آینده محل رفت و آمد فرشتگان شود پیاپى فوجى از آسمان فرود آیند و فوجى بالا روند تا در صور بدمند باو عرض شد یا ابن رسول اللَّه آن كدام بقعه است؟ فرمود زمین طوس است و آن بخدا باغى است از باغ‏هاى بهشت هر كه مرا در آن بقعه زیارت كند چون كسى باشد كه رسول خدا «ص» را زیارت كرده و بنویسد خداى تبارك تعالى برایش بدان ثواب هزار حج مبروره و هزار عمره مقبوله و من و پدرانم شفیعان او باشیم در روز قیامت.[۲]

 


[۱]. ارشاد القلوب ج ۲ ص ۴۴۱.
[۲]. امالى شیخ صدوق ص ۶۳.

دیدگاه‌ها

سایت بسیار پر محتوایی دارید
از مدیریت سایت هم تشکر میکنم بخاطر مطالب داغ
سایت شما در آینده یکی از مطرح ترین سایت های کشور خواهد بود
خوشحالیم که با گروه شما آشناشدیم.
طراحی سایت هم خیلی عالیه

نظرات