آیا بهتر نیست پولی که برای حج خرج می شود، صرف فقرا شود؟

اولا حج به طور ریشه ای فقر را از بین می برد. چون

۱- کسی که می خواهد به حج برود، باید با مال پاک مخارج سفرش را تامین کند. پس حاجیان واقعی کسانی هستند که در طی مدت عمر، سهم فقرا از اموال خود را پرداخت کرده اند. وَ في‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ (۱۹ ذاریات) (متقین کسانی هستند که) و در اموال خود براى سائل و محروم حقى قائل بودند.

۲-حج با آداب و مناسکش انسان را از دنیا طلبی باز می دارد. و وقتی که انسان توانست خواهش های نفسانی را مهار کند، طبیعتا راحت تر می تواند اموال مازادش  را به فقرا برساند: امام رضا عليه السلام می فرمایند : (حج برای)  به رنج افكندن بدن و باز داشتن آن از خواهشها و لذّتها است. عيون أخبار الرِّضا : ٢/٩٠/١

۳- ریشه فقرها، زیاده طلبی ها و دزدی عده ای است که روزی محرومان را از چنگ شان ربوده اند! پس یک راه مقابله با فقر، از بین بردن سرکشی است. امام صادق عليه السلام می فرمایند : هيچ جايى نزد خداوند متعال محبوبتر از مسعى (محل سعی از مناسک حج)  نيست؛ زيرا كه هر گردن كش و متكبّرى در آن جا خوار و ذليل شود. بحار الأنوار : ٩٩/٤٥/٣٤

ثانیا حج با مناسکی چون قربانی و ... خود یک راه کمک به فقرا است و توجه به فقرا را بیشتر می کند.

ثالثا اسلام یک دین کاریکاتوری نیست که فقط یک جنبه داشته باشد و بخواهیم آن را منحصر در انفاق کنیم. هر چند انفاق به فقرا نیز بسیار مهم است. و قرآن مکرر توجه به مسائل مالی اجتماع را در کنار بحث عبادت خدا مطرح کرده است (نماز و زکات) ولی همین آموزه انفاق به فقرا، زمانی مطرح می شود که خود دین باقی مانده باشد که با امثال حج باقی می ماند: امام صادق عليه السلام می فرمایند : (حج واجب شد) تا آثار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شناخته شود و خبرهاى آن حضرت نقل و بازگو شود و از يادها نرود. علل الشرائع : ٤٠٥/٦ و امام على عليه السلام ـ در وصيّت خود به هنگام وفات ـ فرمود : خدا را! خدا را! در حقّ خانه پروردگارتان . تا زنده ايد آن را وا مگذاريد كه اگر رها شود، [از عذاب الهى ]مهلت داده نخواهيد شد. الخصال : ٦٢٠/١٠

رابعا کسی که به خدا ایمان دارد، عوامل هستی را در عوامل مادی منحصر نمی کند و می فهمد که از عوامل معنوی هم می توان برای حل مشکلات بهره گرفت. که خود حج تاثیر زیادی در نزول برکات و رفع مشکلات دارد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند : حجّ، فقر و تهيدستى را از بين مى برد. تحف العقول : ٧ و امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به عبد الرحمن كه عرض كرد: عده اى از اين داستان گويان مى گويند: اگر كسى يك حجّ به جا آورد و سپس [به جاى رفتن مكرر به حجّ ]صدقه بدهد و صله رحم به جا آورد كار بهترى انجام داده است ـ فرمود : دروغ مى گويند. اگر مردم اين كار را بكنند اين خانه به تعطيلى كشانده مى شود ، در حالى كه خداوند اين خانه را قوام كار مردم قرار داده است. علل الشرائع : ٤٥٢/١

خامسا باید توجه کرد که بعضی برای جنگ با حق، خودشان را زیر شعارهای زیبا مخفی کرده اند. آیا مخارجی که صرف سفر حج می شود، بیشتر است یا مخارجی که برای سفرهای تفریحی پاریس و ترکیه و تایلند و ... می شود؟ چرا این تبلیغات علیه حج درباره این طیف سفرها مطرح نمی شود؟ چرا گفته نمی شود با هزینه لوازم آرایشی یک سال، مخارج چند فقیر تامین می شود؟ چرا حساسیتی که علیه حاجیان وجود دارد، علیه کسانی که ماشین های چند صد میلیونی و بلکه میلیاردی سوار می شوند، دیده نمی شود؟ و ...

 

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

عالی بود من تا به حال اینگونه فکر نکرده بودم

عجیب است تا مراسم حج و مراسم محرم برسد بسیاری در برابر فقرا احساس مسئولیت کرده و به یاد انها می افتند ظاهرا مناسک حج و مراسم محرم جلوی دیگران را گرفته تا به فقرا کمک نکنند

با سلام وخسته نباشید،با توجه به این نکته ک گفته شده از محصولات دولت های کافر وتروریست خریداری نکنید چرا ک با این کار به تجهیز وتوسعه اقتصاد این کشور ها کمک کردهاید و آن ها میتوانند از این پول ها برای حمله ب مردم بیگناه استفاده کنند ونیز با توجه ب این که احکام الهی در طول زمانو شرایط پیش آمده تغییر میکنند سوالی ب ذهن میرسد ک خواهشمندم پاسخ آن را بدهید.آیا حکم حج در زمان کنونی ک دولت عربستان ب مردم بیگناه حمله کرده ومی تواند هزینه های مورد نیاز خودرا از پول هایی ک حاجیان برای سفر حج ویا از طریق خرید سوقات خرج میکنند ،بدست اورند،آیا هنوزهم بادر نظر گرفتن این نکاتبر مسلمین واجب است ک حج را بجاآوردند?

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
در ابتدا باید اشاره شود که حج یک واجب شرعی است و امور یاد شده در سوال مویز ترک وتعطیل آن نمی شود .
در پاسخ به این گونه سوالات باید گفت که در منطق راستین اسلام حج تمتع به عنوان یکی از واجبات الهی معرفی شده است که با فراهم بودن شرائط نافرمانی از آن گناه محسوب می شود و مسلم است که گناه نه تنها دل آدمی را پاک نمی کند، بلکه سبب تیرگی و تاریکی و ناپاکی قلب می شود.
همچنین توجه به این نکته لازم است که در کشور ما سالیانه هزاران سفر توریستی و تفریحی به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صورت می گیرد که این مسئله در سال های اخیر نیز رواج بیشتری داشته است:
«بر اساس آمار رسمی ترکیه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۱ به ترکیه سفر کرده‌اند که گردشگران ایرانی بعد از آلمان، روسیه و انگلیس بیشترین گردشگران ورودی به ترکیه محسوب می‌شوند.
ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از این گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است.»
حال سوال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفرها و صرف هزینه های کلان آن که گاها با هزینه های حج قابل مقایسه نیست، نمی شود؟

️با سلام و تشکر از پاسخ شما،شما فرمودید ک حج یک واجب شرعی است و عمل نکردن ب آن با وجود مستطیع بودن گناه محسوب میشود،آیا کمک نکردن ب کسانی ک ب اسلام و افراد بیگناه صدمه میزننددر اسلام توصیه نشده؟مگر ن این است ک در اسلام ی سری قواعد تنظیمکننده وجود دارد ک با کمک آنها میتوان بعضی احکام را در شرایط خاص تغییر داد؟مگر روزه ک از واجبات شرعی است درصورت صدمه ب سلامتی فرد حرام نمیشود،آیااینچنین قواعد تنظیم کننده ای برای واجب شرعی حج وجود ندارد؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
باسلام وتشکر .
اولا انجام مناسك حج براي افراد مستطيع جزء واجبات است . وجوب آن از احكام اولي است و نه حكم ثانوي ونمی توان آن را به آسانی تعطیل نمود .
دوم : گرچه ارزهاي فراوان سالانه براي انجام مناسك حج صرف و نفع آن به جيب وهابيان مي رود ، ولي در شرايط فعلي كه اماكن مقدسه مكه و مدينه در تصرف آنان است، راهي ديگري وجود ندارد . براي حفظ احكام و شعائر اسلامي بايد اين هزينه را پرداخت نمود . اگر اين كار صورت نگيرد، گذشته از آن كه حكم واجب شرعي تعطيل و يا به تدريج به فراموشي گذاشته خواهد شد، نظير برخی از واجبات دیگر مانند پرداخت زكات كه تا سال هاي قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسياري از مردم از آن اطلاعي كافي نداشتند و آن را پرداخت نمي كردند ، گرچه فعلا به بركت نظام اسلامي مسئله زكات تا حدودي احيا شده، حج نيز ممكن است به فراموشي گذاشته شود . همان نكته دیگر اين كه تكفير یها وهابيان نسبت به شيعه دنبال بهانه اند .
در صورت ترک حج بدلیل مطرح شده در پرسش تان آن ها بهانه برای تكفیر شيعه و عدم انجام مناسك حج تبليغات اثر گذار می نمايند كه اين خطرش از هر نظر بيش تر از هزينه هاي حج است .
بر خلاف آنچه در پرسش اشاره شده، انجام مناسك حج و پول آن به نفع وهابیان نیست . بلكه حتي به ضرر آن ها است نفع اش برای شیعه داسلام بیشتر از ضررش است ، چون مسلمان در كنگره بزرگ حج در مراسم برائت از مشركان و كنگره ها و نشست ها ي ديگر درباره ماهيت و خطر آنان با همديگر گفتگو و ديدار مي كنند و اين به ضرر آن ها است .
مقایسه حج با روزه درست نیست چون روزه یک تکلیف فردی است ولی روزه غیر از جنبه فردی یک تکلیف اجتماعی وسیاسی وجهانی است .
گذشته از این ها وهابی ها آن قدر امکانات از طریق فروش نفت و کمک های استکبارجهانی در اختیار دارند که تعطیل مناسک حج از سوی عده ی از مسلمانان بدلیل یاد شده در پرسش ، هیچ تاثیری در آنها ندارد .

نظرات