فروع دین در قرآن

نماز یا کمک به دیگران

در مقام نظریه پردازی نمی‌توان گفت؛ اگر فردی تمام اعمالش نیک باشد و تنها نماز نخواند مستحق دوزخ است یا این که ممنوع الورود به بهشت است زیرا به خاطر خیرات و نیکوکاری خودش و ضریب تأثیر و ماندگاری که کارهای نیکش دارد یا با اعمال خیر بازماندگان یا شفاعت می‌تواند نجات پیدا کند. ولی از این نکته نباید غافل شد که ترک نماز راه را برای شیطان باز می‌کند که کم کم انسان را به گناهان بزرگ‌تر دعوت کند و تضمینی نیست کسی که ترک نماز می‌کند، نیکوکار بماند. ترک عمدی نماز ممکن است کم کم انسان را به گناهان بزرگ‌تر می‌کشاند.

راه های پیشنهادی که از طریق آنها میل و علاقه انسان مؤمن به نماز بیشتر شده و احوالات معنوی وی در سایه آن ارتقا یابد، چیست؟

تلقی غالب ما از مبارزه با نفس، مبارزه با نفس در منهیات و تروک از قبیل گناهان است و حال آن که در واجبات نیز چنین مبارزه‌ای بایسته است. مبارزه با نفس در بستر نماز، بهترین روش برای ارتقاء میل انسان به نماز است. این مبارزه، در سطوح متفاوتی از قبیل نفی خطورات شیطانی و نفسانی، توجه و تمرکز انسان بر حالت حضور در پیشگاه پروردگار و مراقبت بر استمرار بخشیدن به آن در طول مدت نماز، معنا می‌یابد.

آیا شیوه نماز خواندن ما در قرآن وجود دارد؟

نماز در قرآن

بعضی مسائل به شکل اصولی و کلی بیان شده اند و باید از آن کلیت به نتیجه برسیم. ثانیا ما مسلط بر قرآن نیستیم و محتاج نظر مفسرین و معلمین راستین قرآن هستیم. هر دوی این ها ما را به سنت رسول الله و ائمه اطهار (علیهم السلام) باز می گرداند، چرا که در قرآن بیان شده که رسول الله (ص) معلّم قرآن است و ایشان نیز برای بعد از خودشان اهل بیت (علیهم السلام) را معرفی کرده اند.

آیا قرآن با بیان شرط عدالت، با چند همسری مخالفت نکرده است؟

در قرآن هیچ قید زمانی برای این حکم بیان نشده است و متعلق عدالت در دو آیه مد نظر، متفاوت است. که عدالت در نفقه و اختصاص زمان کاملا ممکن و عدالت در محبت قلبی ناممکن است.

چرا خدا به خاطر خوردن یک سیب ناقابل همه ما را از بهشت اخراج کرد؟

مساله خوردن یک سیب یا گندم و ... نیست. و این نوع تصور همان القای شیطانی است که همیشه می خواهد گناه را کوچک جلوه دهد. خوردن آن میوه ممنوعه ، سمبل حرص و طمع است. سمبل فریب خوردن و پذیرش سخن دشمن سرسخت انسان است. سمبل بی اعتنایی به نصیحت نجات بخش خداست. و ... و الا خدای متعال و بخشنده، این همه نعمت مختلف را نصیب انسان نموده که انسان از شمارش آن هم عاجز است.

چرا قرآن دستور می دهد کفار را بکشیم؟

جهاد در اسلام، شکستن شاخ گاوهای وحشی است که صلح و آزادی مومنان را به خطر می اندازند. و اگر آنها اصراری بر توطئه گری نداشته باشند، می توانند با پذیرش نظم اجتماعی جامعه، و معاهده نامه، در کنار مسلمانان زندگی کنند.

آیا شیطان می تواند ممثل شود؟

تمثیل به معنای آشکار شدن به شکل دیگری است که مطابق معارف قرآنی برای شیطان، فرشتگان و ... ممکن است. و نمونه هایی از رخ دادن آن در متون دینی دیده می شود.

آیا در آیات قرآن و دستورات الهی امکان نسخ وجود دارد؟

در زمان تعطیلات نوروز پلیس اعلام می کند که هر گونه جا به جایی لوازم منزل ممنوع می باشد و پس از اتمام تعطیلات نوروز ممنوعیت بیان شده نسخ می شود و جواز اثاث کشی جای آن را می گیرد. که این تغییر مواضع به دلیل تغییر شرایط و در نظر گرفتن مصالح است.

آیا قرآن ازدواج با زن بدکاره را حرام می داند؟

 قرآن ازدواج

شهر سوال ـ « بدون شك قانون" نوریان مر نوریان را طالبند" و" ناریان مر ناریان را جاذبند" و ضرب المثل معروف" كند همجنس با همجنس پرواز" و همچنین ضرب المثلى كه در عربى معروف است:" السنخیة علة الانضمام" همه اشاره به یك سنت تكوینى است كه" ذره ذره موجوداتى را كه در ارض و سما است در بر مى‏گیرد كه جنس خود را همچو كاه و كهرباء جذب مى ‏كنند". به هر حال همه جا همنوعان سراغ همنوعان مى‏روند و هر گروه و هر دسته‏اى با هم‏سنخان خود گرم و صمیمى ‏اند.