آیا قرآن ازدواج با زن بدکاره را حرام می داند؟

 قرآن ازدواج

«اَلْخَبِيثَتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَتِ وَالطَّيِّبَتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ‏؛[نور/۲۶) زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند! اینان از نسبتهاى ناروایى که (ناپاکان) به آنان مى‏ دهند مبرّا هستند؛ و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است!»
«الزَّانی‏ لا یَنْكِحُ إِلاَّ زانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِیَةُ لا یَنْكِحُها إِلاَّ زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ؛[نور/۳] مرد زناكار جز با زن زناكار یا مشرك ازدواج نمى ‏كند و زن زناكار را، جز مرد زناكار یا مشرك، به ازدواج خود درنمى ‏آورد و این كار بر مؤمنان حرام شده است.»

درباره خبری بودن یا انشائی بودن این مطلب اختلاف نظر وجود دارد. چون اگر حکم شرعی باشد و ازدواج با زن زناکار حرام باشد، باید جمله معنای انشائی داشته باشد، در حالی که هر دو آیه بیان خبری دارند. به همین دلیل اختلاف نظری به وجود آمده است.

« بدون شك قانون" نوریان مر نوریان را طالبند" و" ناریان مر ناریان را جاذبند" و ضرب المثل معروف" كند همجنس با همجنس پرواز" و همچنین ضرب المثلى كه در عربى معروف است:" السنخیة علة الانضمام" همه اشاره به یك سنت تكوینى است كه" ذره ذره موجوداتى را كه در ارض و سما است در بر مى‏گیرد كه جنس خود را همچو كاه و كهرباء جذب مى ‏كنند". به هر حال همه جا همنوعان سراغ همنوعان مى‏روند و هر گروه و هر دسته‏اى با هم‏سنخان خود گرم و صمیمى ‏اند.
اما این واقعیت مانع از آن نخواهد بود كه آیه بالا همانند آیه"الزَّانِیَةُ لا یَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ" اشاره به یك حكم شرعى باشد كه ازدواج با زنان آلوده حد اقل در مواردى كه مشهور و معروف به عمل منافى عفتند ممنوع است. مگر همه احكام تشریعى ریشه تكوینى ندارد؟ مگر سنتهاى الهى در تشریع و تكوین هماهنگ نیستند؟ »[۱]

« در اینكه این آیه بیان یك حكم الهى است، یا خبر از یك قضیه خارجى و طبیعى؟ در میان مفسران گفتگو است: بعضى معتقدند آیه تنها یك واقعیت عینى را بیان مى‏ كند كه آلودگان همیشه دنبال آلودگان مى‏ روند، و همجنس با همجنس پرواز مى ‏كند، اما افراد پاك و با ایمان هرگز تن به چنین آلودگیها و انتخاب همسران آلوده نمى ‏دهند، و آن را بر خویشتن تحریم مى ‏كنند، شاهد این تفسیر همان ظاهر آیه است كه به صورت" جمله خبریه" بیان شده.
ولى گروه دیگر معتقدند كه این جمله بیان یك حكم شرعى و الهى است مخصوصا مى ‏خواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناكار باز دارد، چرا كه بیماریهاى اخلاقى همچون بیماریهاى جسمى غالبا واگیردار است. و از این گذشته این كار یك نوع ننگ و عار براى افراد پاك محسوب مى ‏شود. بعلاوه فرزندانى كه در چنین دامانهاى لكه‏ دار یا مشكوكى پرورش مى ‏یابند سر نوشت مبهمى دارند.

روى این جهات اسلام این كار را منع كرده است. شاهد این تفسیر جمله و حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ است كه در آن تعبیر به تحریم شده. و شاهد دیگر روایات فراوانى است كه از پیامبر اسلام ص و سایر پیشوایان معصوم(ع) در این زمینه به ما رسیده و آن را به صورت یك حكم تفسیر كرده ‏اند. حتى بعضى از مفسران بزرگ در شان نزول آیه چنین نوشته ‏اند:" مردى از مسلمانان از پیامبر(ص) اجازه خواست كه با" ام مهزول"- زنى كه در عصر جاهلیت به آلودگى معروف بود و حتى پرچمى براى شناسایى بر در خانه خود نصب كرده بود!- ازدواج كند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت"

در حدیث دیگرى نیز از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مى‏ خوانیم:" این آیه در مورد مردان و زنانى است كه در عصر رسول خدا(ص) آلوده زنا بودند، خداوند مسلمانان را از ازدواج با آنها نهى كرد، و هم اكنون نیز مردم مشمول این حكمند هر كس مشهور به این عمل شود، و حد الهى به او جارى گردد، با او ازدواج نكنید تا توبه‏اش ثابت شود"  این نكته نیز لازم به یاد آورى است كه بسیارى از احكام به صورت" جمله خبریه" بیان شده است، و لازم نیست همیشه احكام الهى به صورت جمله" امر" و" نهى" باشد.»[۲]

[۱]. تفسیر نمونه، ج‏۱۴، ص: ۴۲۴.
[۲]. تفسیر نمونه، ج‏۱۴، ص: ۳۶۲.

دیدگاه‌ها

زن ناپاک و مرد ناپاک که اصلا به فکر ازدواج با هم نیستند. فقط به فکر این هستند که فردا با چه کسی باشم؟ علت آنهم این است که در قید و بند نیستند و تعهدی ندارند و اکثرا هم نیاز مالی دارند که اینکار را میکنند.
حال اگر مردی پاک بخواهد زنی ناپاک را بگیرد تا متعهد شود و دیگر سمت زنا نرود چه اشکالی دارد؟ وقتی مردی با بنیه جنسی قوی و وضع مالی خوب آن زن ناپاک را بگیرد و همیشه هم با او خوش برخوردی کند، برای چه آن زن دوباره به سمت زنا برود؟ دیگر سنگ هم باشد آب میشود. مخصوصا زن که لطیف و احساسی است

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

اگر ایشان از کاری که کرده پشیمان است و توبه کرده و از شرایط فعلی ایشان می‌شود فهمید که به شما وفادار خواهد ماند، دلیلی ندارد که شما ایشان را نبخشی؛ چون کسی که باید ببخشد خداست؛ که اگر بنده‌اش واقعا توبه کند، حتما می‌بخشد.

خود شما هم ممکن است در گذشته خطایی کرده باشی و الان از آن کار پشیمان باشی؛ مثل نگاه به فیلم و عکس مستهجن یا خودارضایی یا هر چیز دیگر. دلیلی ندارد که اولا در این باره چیزی به ایشان بگويی؛ ثانیا اگر ایشان فهمید، به روی شما بیاورد و سرزنشت کند و از تو تعهد بگیرد!! چون شما پیش خدا باید تعهد بدهی نه خلق خدا.

اما برای اینکه از وفاداری ایشان مطمئن شوی، اولا می‌توانی درباره وضعیت فعلی رفتار و ارتباطات ایشان از دیگران تحقیق کنی و ثانیا بعد از اینکه رسما اقدام کردید و خانواده‌ها به تفاهم رسیدند و بنا بر ازدواج شد، در صورت امکان مدتی با هم محرم شوید. در این مدت از رفتار و کردار ایشان متوجه شوید که از کارهاش گذشته‌اش واقعا پشیمان است یا نه.

به هر حال شما برای ایحاد اعتماد طرفینی باید با او شرط کنی که در زندگی هیچ وقت چیزی را از هم مخفی نکنید و همیشه شفاف عمل کنید؛ چون مهمترین چیزی که اعتماد را ایجاد می‌کند شفاف عمل کردن است و مهمترین چیزی هم که اعتماد را سلب می‌کند مخفی کاری و دروغگویی است.

بنابراین شما رسما اقدام کن. اگر به تفاهم رسیدید و خانواده‌ها هم موافقت کردند، همان کاری که گفتم را بکن و بعد هم اگر دیدی مشکلی نبود می‌توانید با هم ازدواج کنید و هیچ جای نگرانی هم نیست.

اما در مورد اینکه رابطه ایشان با فرد قبلی به ذهنتان نیاید، تنها راهش گذشت زمان است. البته به شرطی که بر فکرت غالب شوی و نگذاری آن رابطه‌ها برای شما ریکاوری شود. هیچ وقت هم نباید از رابطه ایشان با آن فرد چیزی بپرسی و یا اینکه در حین جر و بحث و... به خاطر این مسئله سرزنش کنی؛ چون جدای از اینکه ایشان نباید به گناهان خودش پیش شما اعتراف می‌کرد (چون اعتراف به گناه خودش گناه است) و باید این مسئله را بین خودش و خدای خودش حل می‌کرد، حالا هم که اشتباه کرده و گفته، شما نباید اشتباه کنی و این حرف‌ها را زنده کنی. باید از آنها فارق شوی تا زمان بگذرد و بعد از مدتی کاملا فراموش کنی.

نکته آخر اینکه اگر با ایشان ازدواج کردی، برای جلوگیری از هر گونه خیانت و انحراف در مسیر زندگی، اولا باید تا حد امکان اسباب تحریک مثل دیدن فیلم و عکس غیر اخلاقی، رابطه‌های بی حد و مرز با دوستان و مراعات نکردن حریم محرم و نامحرم و... را از بین ببری ثانیا با کسب مهارت‌های لازم برای زندگی زناشویی، سعی کنید رابطه جنسی و عاطفی خوبی داشته باشید تا عشق و علاقه شما به همدیگر نه تنها کمرنگ نشود بلکه روز به روز تشدید شده و زندگی خوبی داشته باشید.

موفق باشید.

نظرات