تاریخ ایران

جایگاه مردم قبل و بعد از انقلاب در اندیشه امام خمینی (ره) چه تفاوت هایی داشت؟

جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی

 در حکومت‌ها، همواره ملت‌ها فراموش شده و مدعیان دوستی و حمایت از حقوق مردم در پی تحکیم سلطه و سیطره سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خود بوده‌اند. با ظهور پدیده انقلاب اسلامی در ایران، معادله قدرت به نفع مردم و ستمدیدگان تغییر بنیادی یافت.

چرا انقلاب کردیم در حالی که قبلا مسجد و حجاب و محرم بود، اما الان بی حجابی و مسجد خالی و... داریم؟

تحقق اسلام را نباید منحصر به چند عبادت فردی دید، بلکه تحقق اسلام، به تحقق نظام های اخلاقی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی اسلام است که در هر کدام با انقلاب به تحقق نزدیک تر شده ایم یا آن نظام را به طور کامل پیاده کرده ایم.

واقعه ي اُترار که بهانه ي حمله ي چنگيز به ايران شد، چ نوع واقعه اي بود؟

شهر سوال ـمغولان ابتدا با توسعه ارضی و دستیابی به گوشه ای از راه های بازرگانی بین المللی ، خود را در محور تجارت منطقه ای شرق دور و شرق میانه وارد کردند و این آغاز ماجرا بود .

آیا شعار پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک واقعا از آموزه های زرتشت است؟

پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک

عبارت «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک» یکی از شعارهایی است که عده‌ای از زرتشتیان به تازگی آنرا به عنوان شعار مذهبی خود بکار می‌برند و گاه آنرا به زرتشت منسوب می‌دارند و یا آنرا اندرز و فرمان زرتشت می‌نامند. در حالیکه این شعار نه تنها ارتباطی با زرتشت و تعالیم او ندارد، که برخلاف شکل و معنای ظاهری آن حتی دلالتی بر زندگی این‌جهانی و رفتار نیک آدمیان با یکدیگر نیز نمی‌کند.

آیا قبل از روی کار آمدن صفویه،در ایران شهر شیعه نشین هم وجود داشته است؟

شهر سوال ـحکومت صفویه که مذهب شیعه را در ایران بعنوان مذهب رسمی انتخاب و معرفی کرده است،در سال ۹۰۷ هجری قمری یعنی اوایل قرن دهم روی کار آمده است. تصور غلطی که وجود دارد این است که قبل از صفویه در ایران شیعه نبوده یا اگر هم بوده بسیار اندک و اقلیت بودند.حال آنکه بررسی تاریخ ایران نادرست بودن این تصور را ثابت می کند.

ایرانیان چگونه اسلام آوردند؟

ایرانیان چگونه اسلام آوردند؟

اسلام آوردن ایرانیان آن گونه که بر خی نوشته­اند به زور شمشیر نیست. این گونه تاریخ‏نگارى شیوه مستشرقان است و هدف از آنان این است که اسلام را آیین شمشیر معرفى کنند. حقیقت آن است که ایرانیان به جهت حقانیتی که در اسلام مشاهده نمودند مسلمان شدند. بسیاری از آنان که به شدت تحت ستم نظام ساسانى قرار داشتند و دنبال دگرگونی وضعیت موجود بودند از سپاه اسلام استمداد نمودند و یک نظام سلطه ‏گر و تحمیلى را برانداختند و آزادى را براى مردم ایران به ارمغان آوردند.

آیا این سخن درست است که: ایرانیان به خاطر سابقه و عادت به حکومت سلطنتی و موروثی، امامت موروثی را پذیرفته‌اند؟

شهر سوال ـ برخي از مستشرقان، غافل از ريشه‌هاي تشيع، آن را زاييده فكر ايرانيان دانسته و مي‌گويند: در جامعه ايراني شاهان سلطنت مي‌كردند و سلطنت آنان موروثي بود، ايرانيان نيز پس از ورود اسلام، اصل خود را در مورد اسلام پياده كرده و علي و فرزندان او را وارث پيامبر دانستند، بر اين اساس، هر امامي، وارث امام پيشين بوده و از اين طريق اصل وراثت حكومت را محفوظ نگاه داشتند.

ابومسلم خراسانی که بود؟ آیا دوستدار اهل بیت بود؟

شهر سوال ـ با مراجعه به تاریخ، به متن دستور و وصیتى بر مى خوریم که از طرف «ابراهیم امام» خطاب به ابومسلم خراسانى در آغاز قیام صادر شده است. ابومسلم، قهرمان مشهور که ملقب به لقب «امیر آل محمد» گردید، در سفر به مکه ابراهیم امام را ملاقات نمود. ابراهیم امام وصایاى خود را با پرچمى سیاه که بعدها شعار عباسیان شد، به وى تفویض نمود و او را مامور خراسان و قیام علنى کرد.

آیا برده داری ارمغان اسلام برای ایران بوده است؟

برده داری در ایران

شهر سوال ـ برخی می پندارند قبل از اسلام در ایران برده داری نبوده و برده داری ارمغان اسلام برای ایران است.در جای جای کتاب “مادیان هزار دادستان” احکام مربوط به برده بیان شده که به روشنی حکایت از آن دارد که قبل از اسلام در ایران برده داری رواج داشته است و نبود برده داری در ایران پیش از اسلام، دروغی بیش نیست. بنابراین، برده داری در ایران ارمغان اسلام برای این کشور نیست.

آیا انقلاب کردیم تا به جای دستبوسی شاه، دست آخوندها و امام را ببوسیم؟

کار پاکان را قیاس از خود مگیر / گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر
اولا: فروکاستن اهداف انقلابی که دین را در جهان احیاء نمود، و مدل نه شرقی و نه غربی را تاسیس نمود، به رهایی از دست بوسی شاه، خود یک جفاست.
ثانیا: مقایسه شخص متکبر و مغروری چون شاه، با شخصیت عزیز و متواضعی چون امام، بسیار عجیب است.
ثالثا: آنان که دست امام را می بوسیدند با نهایت عشق و علاقه این کار را می کردند. و از این کارشان تقرب به پیامبر مکرم اسلام (ص) را می جستند که در حدیث آمده است: سر و دست كسي را نبايد بوسيد به جز رسول خدا ص, يا كسي كه با بوسيدن سر و دست او رسول خدا ـ صلّي عليه و آله ـ قصد شود. ...

صفحه‌ها