تفسیر و علوم قرآن

آیا در تعالیم دینی راهی برای فرونشاندن خشم و عصبانیت سفارش شده است؟

درمان خشم و عصبانیت

تغيير دادن حالت يكى ديگر از طرق درمان غضب است همان گونه كه در روايات اسلامى آمده است: اگر شخص در حال نشستن عصبانى شده برخيزد و اگر ايستاده است بنشيند، و صورت از آن صحنه برگرداند يا دراز بكشد و اگر بتواند از آن محل دور شود، و خود را به كار ديگرى مشغول سازد.

دلایل عدم تحریف قرآن چیست؟

دلایل عدم تحریف قرآن

امروزه در مجموعه‏ هاى هنرى و فرهنگى و آثار باستانى قرآن هایى موجود است که نگارش آن‏ها به بیش از هزار سال مى‏رسد، و همه نسخه‏ هاى موجود قرآن از آغاز تاکنون بدون هیچ تحریف و کاستى و یا زیادتى موجود است، این مسئله نیز دلیلی دیگر بر تحریف ناپذیرى قرآن است.

چرا علما برای درمان به بیمارستان ها می روند، حال آنکه عوام به امام زاده ها متوسل می شوند؟

مومنان با دو چشم باز به عالم غیب و شهود توجه دارند. و مراجعه با طبیب را منافی توسل و شفاء و ... نمی دانند. ورهرگز در معارف دینی به دیدن یکی و انکار دیگری توصیه نشده است.

به چه علت برخی از آیات یا جریانات در قرآن کریم بارها تکرار شده اند؟

قرآن

در قرآن تکرار به معنايي که در ذهن ما است، وجود ندارد زيرا در هر موردي که مثلا داستان موسي بيان شده، گوشه اي از آن براي بيان پيامي خاص بيان شده و در جاهاي ديگر از زاويه هاي ديگر براي رساندن پيام هاي ديگر؛ و چون تکرار معهود و متعارف، در قرآن نيست و هر موردي پيام و نکته خاص خود را دارد و در هر بار با تامل خواندن هم ، تلاوت کننده به نکته هاي جديدي دست مي يابد، به همين جهت تلاوت کننده از تلاوت هاي پي در پي خسته نمي شود بلکه قرآن هميشه براي او جديد و داراي پيام هاي جديد است.

آیا در قرآن به جریان غدیر خم اشاره شده است؟

غدیر خم

برخی از مفسران اهل سنت در هنگام تفسیر آیه ۶۷ مائده «یا ایّها الرّسول بَلِّغ ما أنزل إلیک...» یادآورد شده اند که شأن نزول آن امام علی(ع) بوده و حدیث «من کنت مولاه...» در جریان غدیر بیان شده است. سیوطی در الدرالمنثور، ابوالحسن واحدی نیشابوری، حافظ حکانی، شهاب الدین آلوسی، ابن صباغ مالکی، قاضی شوکانی و ... تصریح کرده اند که این آیه و حدیث مذکور مربوط به حضرت علی(ع) است.

چرا بسیاری از احکام، داستان ها، اعتقادات و ... قرآن مثل تورات است، آیا قرآن کپی برداری از کتب قدیمی نیست؟

منبع واحد تمام کتب آسمانی وجود اختلاف بین آنها را تعجب برانگیز می کند. نه آنکه اشتراکات عجیب باشد. علاوه بر این اولا پیامبر (ص) به تورات و ... دسترسی نداشته، ثانیا خود متن قرآن اعجاز است.

چرا علیرغم آنکه قرآن علم غیب را فقط برای خدا می داند، می گویید پیامبر و ائمه (علیهم السلام) هم غیب می دانستند؟

قرآن بر علم غیب پیامبر (ص) تصریح کرده و اگر جایی خلاف آن احساس می شود، برای آن است که مسلمانان باید بیاموزند که هیچ چیزی مستقل از خدای متعال وجود ندارد. و هر چه هست، متکی به ذات لایزال الهی است. از همین رو هر جایی که کسی مستقل دیده شود، توانایی هایش انکار می شود. اما در پرتو عنایات الهی، همان انسان می تواند فرسنگ ها از دیگر انسان ها متفاوت باشد به گونه ای که درک عظمت آنها نیز برای بندگان عادی ممکن نباشد.

قرآن چگونه کتاب الهی است در حالی که می گوید شهاب سنگ ها برای زدن اجنه است؟

در کنار معنای تمثیلی موجه و دارای قرائن متعدد برای این آیات، در نظر گرفتن معنای مادی برای آن نیز عاری از اشکال است.

آیا قرآن با بیان شرط عدالت، با چند همسری مخالفت نکرده است؟

در قرآن هیچ قید زمانی برای این حکم بیان نشده است و متعلق عدالت در دو آیه مد نظر، متفاوت است. که عدالت در نفقه و اختصاص زمان کاملا ممکن و عدالت در محبت قلبی ناممکن است.

مقدس بودن چیست و چه معنایی دارد که بعضی از امور مقدس باشند؟

مقدس بودن پاک بودن و منزه بودن از هر گونه پلیدی و آلودگی است. البته پاکی از سنخ معنوی که ورای پاکی مادی است. و منشاء اصلی آن، خدای متعال است که از هر گونه عیب و نقص منزه است. که این تقدس به واسطه ارتباط با خدای متعال به امور دیگر سرایت می کند. از افراد مقدس تا مکان ها، زمان ها، عمل ها و تفکراتی که به خاطر ارتباط به خدای متعال منزه و مقدس شمرده می شوند.

صفحه‌ها