بهترین راه برای فراموش کردن یک مقطع زمانی از زندگی با همه خاطرات خوب و بد چیست؟

فراموش کردن خاطرات

ابتدا بهتر بود علت و دلیل فراموش کردن یک مقطع زمانی از زندگی خود را مطرح می کردید و اثراتی که در خاطر و ذهن و بطور کلی سیستم روانی شما داشته را توضیح می دادید. به طور کلی خاطراتی که در ذهن ثبت شده است چه شیرین و تلخ منشأ بسیاری رفتارهای آینده می شود در بعضی مواقع این خاطرات بسیار مفید و سبب حفظ جان افراد می شوند.
بسیاری از خاطرات دوران کودکی منشأ رفتارهای دوره های بعدی هستند که بصورت ناهشیار در شخصیت انسان وجود دارند. چه بسا پدر و مادر هایی که به دلیل خاطرات گذشته رفتارهای خوبی با خود و فرزندانشان ندارند و خود نیز نمی دانند که به دلیل آسیب های دوران کودکی است.

چند راه برای فراموش کردن خاطرات:

۱. دیدن نقاط مثبت آن خاطره و تقویت آن با نوشتن و یاد آوری کردن و پررنگ کردن هر خاطره ای هر چند بد می تواند نقطه مثبتی داشته باشد و یا درس عبرت و یک هشیاری و آگاهی برای آینده باشد.
۲. جایگزنی افکار منفی با افکار مثبت این کار کار ساده ای نیست به دلیل اینکه یک تمرکز بسیار قوی می خواهد:
مراحل: معمولاً انسان ها از خاطرات خوب خود در صورت (سلامت روان) لذت برده و از خاطرات منفی فرار می کنند. هر فردی خاطرات منفی خود را که باعث یاد آوری و احساس ناخوشایند می شود را می شناسد. با توجه به مقدمه مذکور افراد باید تمرین کنند که هنگام هجوم خاطرات بد و منفی گذشته یکی از کارهای زیر را انجام دهند و هرروز آن را تمرین کنند:
الف) عدم پرورش افکار منفی و تغییر موقعیت فیزیکی و قطع سریع افکار
ب) فریاد زدن واژه بس کن بصورت ذهنی باز خورد منفی افکار و ایجاد حالت تنبیه برای افکار که آمار ورود به ذهن را به شدت کاهش می دهند.
ج) جایگزین فکر منفی با مثبت
د) اهمیت ندادن و عدم دقت به افکار منفی
۳. از بین بردن تمام آثار بیرونی از آن خاطره و یا پنهان کردن آن حتی عدم عبور از مکانی که آن خاطره را زنده کند تا مدتی
۴. برای اینکه بتوانید قدرت تمرکز شما و اینکه بتوانید به راحتی تمرکز و توجه خود را از فکر و خاطره منفی به خاطره مثبت انتقال دهید باید این مهارت را تمرین و آموزش ببینید:
ابتدا یک تابلو نقاشی یا یک شمع روشن را در یک ساعتی که آرام هستید و سرتان خلوت هست، جلوی خود قرار دهید بعد دقیقاً آنچه را که می بینید روی دفترچه بنویسید از تمام جزییات حتی نوع درختی که بطور مثال در تابلو می بینید این کار را هر روز نیم ساعت تا یک ساعت تمرین کنید تا مهارت کنترل ذهن را یاد بگیریید و از این مهارت برای کنترل فکر هر موقع که بخواهید استفاده کنید.

facenama

دیدگاه‌ها

عالی بود خوب راهنمایی کردید

عالی بود خوب راهنمایی کردید

سلام من یه زن ۳۲ساله ام.با

سلام من یه زن ۳۲ساله ام.با خواهر شوهرم که ۳سال از من کوچکتره مشکل دارم.اوایل ازدواجم خیلی دوستش میداشتم ولی الآن اگه نبینمش خیلی راحتترم.چون وقتی باهم باشیم و با توجه با اینکه خیلی با غرور حرف میزنه و حتی رفتارش هم اینو نشون میده خیلی اذیت میشم.من زمانی خیلی باهاش خوب بودم ولی او اصلا یه تشکر هم نمیکرد.با کوچکترین دلخوری ازش عذرخواهی میکردم،ولی او در ملاقات بعدی بدون هیچ عکس العملی رفتار میکرد.حالا که اصلا به نظر میرسه براش باور شده که از طرف او اشتباهی صورت نمیگیره.الآن من خیلی غرورم له شده و احساس خوبی ندارم.دوست دارم راهنماییم.کنید تا بود و نبودش برام فرقی نداشته باشه.چون واقعا دیگه ازش خوشم نمیاد.باتشکر

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام خدمت شما خواهر گرامی،

با سلام خدمت شما خواهر گرامی، به شهر سوال خوش آمدید. حتما مستحضر هستید که انسانها خیلی اوقات از یک سو دارای تفاوتهای ریز و درشت فکری و شخصیتی و رفتاری با هم هستند و از سویی دارای مشترکات و از یکسو با هم در ارتباط و تعامل هستند. بنابراین بایستی بتوانند طوری در کنار هم زندگی کنند و با هم تعامل کنند تا تفاوتها موجب اختلافات و درگیری ها نگردد. به طور کلی خدمت شما عرض میکنم خواهر من، که باید با کسانی که ناگزیر به رابطه با آنان هستیم، مدارا کنیم. ما هیچگاه نمیتوانیم کسی را کاملا تغییر دهیم (مگر خودش بخواهد)، و باید روی خودمان کار کنیم. بنابر این اولین و ضروری ترین مسئله و راه حل ، مداراست. سعی کنید نوع شخصیت و منش ایشان (یا هر کس دیگر) را برای خود تحلیل کرده و هضم کنید. ایشان را با همین طرز تفکر و رفتار و منش در ذهن خود ثبت کنید و بپذیرید. با این کار حرفها و رفتارهای او برایتان عادی تر جلوه خواهد کرد.
اما، اگر واقعا چنین امکانی نیست (به دلیل غیر عادی بودن و شدت رفتار های ایشان یا به دلیل ضعف شما یا هر دلیل دیگر) ، بهتر است از قانون دوری و دوستی استفاده کنید. با کسانی که واقعا سازگاری ندارید، ارتباط نداشته باشید یا ارتباط خود را به حداقل برسانید. طبعا اقوام و خویشان (به ویژه نزدیکان) را نمیتوانیم کاملا قطع ارتباط کنیم ، ولی میتوانیم ارتباط خود را کم کنیم...
این کار را انجام دهید و نتیجه را ببینید.
موفق باشید.

اعاخیلی مچکرم خیلی کار ساز

اقا خیلی مچکرم خیلی کار ساز بود

سلام من دچاربدبینی نسبت به

سلام من دچاربدبینی نسبت به شوهرم هستم حالاهرکاری میکنم ازدست این فکرهای بدراحت نمیشم لطفاکمکم کنید.
ضمنا شوهر من خیلی خوبه من میخوام کاری کنم تاشوهرمو کمتر دوست داشته باشم وخدا رو تو قلبم بیشترجابدم. میخوام راهنماییم کنید
با این کارمیتونم ازدست این افکار غلط راحت بشم اخه دارم خیلی عذاب میکشم من ۵ ساله درگیرم بااین افکار

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و تشکر

با عرض سلام و تشکر
خدمت شماعرض کنم وضعیتی که شما در حال تجربه آن هستید وسواس فکری نام دارد. وسواس فکری در اشکال متفاوت و مختلفی به وجود می آید از نگرانی و فاجعه سازی نسبت به درد های سطحی بدن گرفته از احتمال سرطان زا بودن گرد و خاک هاییی که در خانه است و از احتمال نارو زدن و بی وفایی همسر. نقاط مشترک این افکار این است که همیشه همراه با اضطراب و دلشوره هستند، استدلال بردار و منطقی نیستند، ذهن و فکر را مشغول می کنند و فرد نسبت به بیمار گونه بودن نامرتبط بودن این افکار شناخت دارد، شواهد و قراین بیرونی یا مخالف این افکار است و یا بسیار ضعیف افکار را تأیید می کند و در آخر این سابقه وسواس و اضطراب در خانواده درجه یک مانند پدر و مادر ،خواهر برادر و... مشهود است. برای خلاص شدن از این افکار وسواس گونه و اضطرابی راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:

۱- اگر دچار مشکلاتی مانند تپش قلب، لرزش دست، بی حالی و بی حسی عضلات بدن، اختلال خواب مانند کابوس های شبانه، تهوع صبحگاهی و سایر مسایل پزشکی هستید باید به روان پزشک مراجعه کنید.
۲- ورزش و تحرکات بدنی در سطحی که تمام عضلات بدن درگیر آن شود.
۳- توجه گردانی و توجه یابی به موضوعی دیگر هنگام هجوم افکار وسواس گونه نسبت به وفاداری همسرتان مثلا به محض اینکه این افکار هجوم آورد به جای مشغول شدن به این افکار به موضوعی دیگر و یا برنامه دیگر زندگی تمرکز کنید.
۴- به هیچ وجه تنها نباشید و مدت تنهایی خودتان را هم با برنامه و کارها و وظایفتان پر کنید زیرا اگر ذهن را به کار نگیرید ذهن شما را به کار می گیرد.
۵- تا می توانید به محرک های وسواس گونه پاسخ ندهید مثلا هنگام تأخیر همسرتان و یا هنگام افکار مذکور به هیچ وجه به ایشان زنگ نزنید و سعی کنید آرامش بگیرید و همیشه هنگام آرامش به همسرتان زنگ بزنید.
۶- به دلیل این افکار وسواس گونه خودتان را سرزنش نکیند زیرا خود سرزنشی باعث کاهش اعتماد به نفس و ضعیف شدن شبکه ذهنی و شناختی در مقابل وسوسه های فکری می شود و آمار این گونه وسوسه ها در ذهن بیشتر می شود پس سعی کنید با خودتان بگویید من نقاط مثبت و خوبی های زیادی در زندگی دارم اما در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستم که در حال درمان هستم .
۷- سعی کنید افکار مثبت و خوبی های همسرتان را در ذهن بیشتر تقویت کنید و در عمل سعی کنید به ایشان احترام بگذارید و به هیچ وجه افکارتان را در رفتار سرایت ندهید.
۸ - اگر توانایی تغییر موقعیت فیزیکی هستید هنگام هجوم افکار اضطرابی و نگران کننده موقعیت مکانی خود را تغییر می دهید مثلا به آشپزخانه می روید و اقدام به یک کاری می کنید و یا با هدف بی توجهی به این افکار با کسی مشغول صحبت و گفت و گو می شوید.
۹- شمارش معکوس یکی از تکنیک هایی است که به منظور بی اهمیت شدن و پاسخ ندادن به افکار وسواس گونه انجام می شود هنگام ورود این افکار شما می توانید از یک عدد چهار رقمی سه تا سه تا شروع کنید به شمردن تا یک
۱۰ - سعی کنید در مواقعی که آرام هستید با اختیار و اراده این افکار اتوماتیک و غیر ارادی را وارد ذهنتان کنید و به آن بخندید و آن را مسخره کنید این کار باعث می شود اثر این افکار در زمان واقعی زندگی کمتر باشد.
سعی کنید با دقت با توجه به راهکارهای داده شده در آخر شب گزارشی از وضعیت روزانه خودتان را بنویسید و حال خودتان را از نظر آرامش فکری همراه با درجه آن ثبت کنید موفق باشید.

چگونه میتوانم بدون بی احترامی

چگونه میتوانم بدون بی احترامی، بی حرمتی ها را جواب بدهم و زیر بار ظلم نروم؟

تصویر شهر سوال

به نام خدا و با سلام و احترام

به نام خدا و با سلام و احترام؛
از آن‌جا که هدف اسلـام هدایت انسان است نه نابودی و به هلـاکت رساندن آن، تا جایی که ممکن است، دین مقدّس اسلـام برای رسیدن به این هدف، از روش‌های مسالمت آمیز بهره‌گیری نموده و از روش‌های قهرآمیز دوری می‌کند. اگر کسی به قدری از روح بلندی برخوردار باشد که بتواند در مقابل بدی دیگران صبور باشد و بدی آن‌ها را با خوبی دفع کند، نه تنها نزد پروردگارش از مقام بالـایی برخوردار خواهد شد بلکه چنین رفتاری در غالب موارد آن چنان تأثیری در افراد می‌گذارد که به تعبیر قرآن میان شخصی که بدی کرده است و شخصی که بدی را با خوبی پاسخ داده است دوستی و صمیمیت به وجود می‌آید.

اگر همه یه افکار و خاطرات

اگر همه یه افکار و خاطرات منفی باشند چی؟؟

تصویر شهر سوال

با سلام و تشکر

با سلام و تشکر
در درجه اول خدمت شما عرض کنم بر اساس نظام آفریش و حکمت باری تعالی دنیا پیچیده شده از خوبی ها و بدی ها فرزاها و نشیب ها سربالایی ها و سرپایینی ها مرگ ها و تولد ها تلخی ها وشیرینی ها خارها و تیغ ها و... ما انسان ها به صورت طبیعی چیزهایی را به دست می آوریم و چیزهایی را هم از دست می دهیم مهم این است که در هر دو اتفاق بدانیم که خداوند کارش بی حکمت نیست و سعی کنیم درهر دو شاکر باشیم مثلا در زمانی که چیزی را بدست می آوریم خیلی مغرور و سرکش نشویم و زمانی هم که چیزی را از دست دادیم خیلی مأیوس و نا امید نباشیم چون ممکن است در آینده چیزهای دیگری را به دست آوریم پس همیشه آنچه به ما می رسد را حکیمانه تلقی کنیم. اما در درجه دوم ممکن است فردی به دلیل شرایط روحی و موقعیت شخصیتی حتی خاطراتی که برای دیگران خوشایند و شیرین است را منفی تفسیر و برداشت کند و احساس ناراحتی و یأس و نا امیدی در خود ایجاد کند و یا خاطرات شیرن و شادی بخش را بی ارزش و غیر قابل اهمیت و جزئی تلقی کند در این وضعیت ظرف ذهن آلوده است و باید از طریق مشاور و روان شناس بالینی این ظرف ذهنی از آلودگی پاک شود چون اگر ظرف آلوده باشد بهترین و شیرین ترین و پر ویتامین ترین مواد هم فاسد می شوند . موفق باشید.