صله رحم و رفت و آمد با كسي كه نماز نمي خواند و به اعتقادات اسلامي چندان پايبند نيست و به موسيقي مبتذل گوش مي دهد، چه حكمي دارد؟

صله رحم

‌از روايات معصومين(ع) استفاده مي شود صله رحم مطلقاً واجب و قطع رحم مطلقاً‌حرام است. حتي كفرسبب سقوط حق رحم نمي شود. ابن حميد به حضرت صادق(ع) عرض كرد: بستگان من بر غير دين من هستند. آيا باز براي ايشان حقي بر عهده من است؟ حضرت فرمود:‌ بلي ،‌حق رحم به هيچ چيز ساقط نمي شود. اگر بستگانت بر دين تو بودند، دو حق بر تو داشتند: حق رحم وحق اسلام.(۱)
در قطع رحم حتي مقابله به مثل جايز نيست؛ يعني اگر كساني قطع رحم كرده اند، دليل نمي شود رابطه خويشاوندي نسبت به آن ها قطع شود.
شخصي به امام صادق(ع) عرض مي كند: پسر عمويي دارم كه هر چه با او مي پيوندم،‌ از من مي بُرَد. آيا اجازه مي دهيد با او قطع رابطه كنم؟ حضرت فرمود: اگر تو با او رابطه برقرار كني و او از تو بِبُرَد، خدا شما را به هم مي پيوندد واگر تو از او بِبُري و او از تو ببرد خدا از هر دو ببرد.(۲)
با اين تأكيدات معلوم مي شود نمي توان به دليل نماز نخواندن يا عدم رعايت موازين شرعي توسط خويشاوندان،‌قطع رابطه كرد.البته در جائی که خود انسان دچار گناه نشود مثلا ممکن است بستگان مذکور اصلا حجاب اسلامی را رعایت نکنند که باید نهی از منکر کرد ؛ حضرت امام خميني فرمود:‌قطع رحم جايز نيست و رفت و آمد اشكال ندارد و با مراعات شرائط مقرره، ‌امر به معروف و نهي از منكر نماييد.(۳)
بايد در نظر داشت در صله رحم لازم نيست با رفتن به منزل ارحام و مهمان كردن و مهمان شدن باشد. همين اندازه كه قطع رحم نشود كافي است. صله رحم متوقف بر رفت و آمد با ايشان نيست. با احوالپرسي و پيغام فرستادن و تماس تلفني يا نامه هم محقق مي شود.(۴)

پی نوشت:
۱. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، ۱۳۶۵ هجرى شمسی، ج۲، ص ۱۵۷ .
۲. همان، ص ۲۲۷.
۳. استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۶.
۴. آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، ص ۵۰۰.
 

کلمات کلیدی: 

نظرات