چرا قرآن معجزه است؟

قرآن

برخی از جنبه های اعجاز قرآن عبارتند از:

۱. اعجاز ادبی:
كه برجسته ترین ادیبان عرب را سخت شگفت زده كرده و سرسخت ترین دشمنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) با شنیدن چند آیه آن به فرابشری بودن قرآن اعتراف می كردند. نقل شده ابن أبی العوجاء و أبوشاكر دیصانی و عبدالملك بصری و ابن مقفع كه همگی از ملحدان بودند، تصمیم به آوردن آیاتی مانند آیات قرآن گرفتند، تا به این وسیله با قرآن معارضه كنند و یك سال فرصت برای این كار قرار دادند. سال آینده در همان روز، كنار خانه كعبه اجتماع كردند، ابن أبی العوجاء لب به سخن گشود و گفت: از آن روز كه من از شما جدا شدم، در این آیه فكر می كردم: « فَلَمَّا اسْتَیْأَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِیًّا...»[یوسف/۸۰]، دیدم آن قدر فصیح و پر معنی است كه نمی توانم چیزی به آن بیافزایم. و پیوسته این آیه فكر مرا از غیر آن به خود مشغول داشت.
عبدالملك گفت: من نیز از آن وقت كه جدا شدم، در این آیه می اندیشم: «یا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً...»[حج/۷۳]، من خود را عاجز دیدم كه همانند آن را بیاورم.
ابوشاكر گفت: از آن زمان كه از شما جدا شدم در این آیه می اندیشیدم: « لَوْ كانَ فیهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا»[انبیاء/۲۲] و خود را قادر ندیدم كه همانند آن را بیاورم.
ابن مقفع افزود: ای قوم این قرآن از جنس كلام بشر نیست، چرا كه از آن لحظه كه از شما جدا شدم، در این آیه می اندیشیدم: « وَ قیلَ یا أَرْضُ ابْلَعی‏ ماءَكِ وَ یا سَماءُ أَقْلِعی‏ وَ غیضَ الْماءُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ ...»[هود/۴۴]، من خود را از آوردن همانند آن عاجز دیدم.
هشام بن حكم می گوید: در این موقع امام صادق(علیه السلام) از كنار آنها گذشت و این آیه را تلاوت فرمود: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً؛[اسراء/۸۸] بگو: اگر انس و جن متفق شوند كه مانند این قرآن بیاورند، هرگز نتوانند; هر چند همه پشتیبان یكدیگر باشند».

۲. اعجاز از نظر اخبار غیبی:
مثل آیه های ۱ تا ۶ سوره روم، ۲۷ سوره فتح، ۴۴و۴۵ سوره قمر، ۷و۸ سوره أنفال و... همگی خبر از غیب داده اند; به عنوان نمونه آیات اولیه سوره روم خبر از شكست رومیان می دهد.

۳. اعجاز در وضع قوانین:
اندیشمندان غیر مسلمان نیز به این نكته معترفند كه، قرآن عهده دار سعادت بشر، كلام الهی،... بهترین قوانین و نسخه پرافتخار بشری است كه قوانین سعادت بشریت، باید از روی آن نوشته شود.
از ویژگی های قانون الهی و قرآن، احیای ارزشهای معنوی و اخلاقی است كه با مقایسه بین وضعیت اسفبار آن روز جهان، كه بشریت را لب پرتگاه نابودی قرار داده بود، با قوانین حیات بخش قرآن، به خوبی می توان به معجزه بودن آن پی برد.

۴. اعجاز، از نظر علوم جدید و اكتشافات علمی:
قرآن اقیانوس بی كرانی از علوم تجربی و انسانی است كه دانشمندان را به تحقیقات زیادی وا داشته و آنها را مجبور كرده كه اعتراف كنند، قرآن ساخته و پرداخته حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) نیست، بلكه از ناحیه غیب به او وحی شده است. حركت و جاذبه زمین، حركت خورشید و منظومه شمسی، گسترش روزافزون جهان، زوجیت عمومی و دهها نمونه دیگر، همگی از جنبه های اعجاز علمی قرآن هستند.

۵. اعجاز در معارف:
وجود بسیاری از اصول كلی فلسفه الهی و اشاره به چندین برهان فلسفی، از جمله برهانهای امكان، حدوث، نظم، فطرت، تمانع و حكمت، از جمله وجوه اعجاز و شگفتی های فلسفی قرآن است، كه اگر هم اكنون نیز تمام مردم و اندیشمندان جمع شوند، محال است بتوانند كتابی جامع مثل قرآن ـ حتی سوره ای مثل یك سوره قرآن ـ بیاورند.

۶. اعجاز از نظر آهنگ و موسیقی:
سخنان ادبا یا شعر است یا نثر، ولی قرآن نه شعر است و نه یك نثر معمولی متعارف، بلكه نثری است دارای آهنگ مخصوص به خود، نثری كه هنگام تلاوت قاریان قرآن به طور كامل در قالبی آهنگین قرار می گیرد، گرچه ما نمی توانیم تعبیر موسیقی را كه در عرف ما آلوده با مفاهیم منفی است، در مورد قرآن بكار ببریم، ولی بعضی از نویسندگان معروف عرب، مانند: مصطفی رافعی در كتاب اعجاز القرآن چنین می گوید: «اسلوب و طریقه قرآن، آهنگ و لهجه هایی بوجود می آورد، كه هر شنونده ای را وادار به استماع می كند و این خود یك نوع موسیقی مخصوص است كه در كلمات موزون دیگر تا آن زمان سابقه نداشته است؛ این نظم و ترتیب در قرآن، وسیله ای بود كه طبع عرب را صفا می داد، و به طرز جدیدی از نظم و اسلوب سخن آشنا می ساخت، كه بی سابقه بود.

۷. اعجاز از جهت آورنده:
شخصیتی كه قرآن را ارائه كرده، هرگز نزد استادی درس نخوانده است.
آنچه در این مختصر اشاره شد، تنها برخی از وجوه اعجاز و شگفتی های قرآن بود كه ثابت می كند قرآن معجزه جاوید است.

دیدگاه‌ها

سلام
نظر بنده این است که با تمام تفاسیر در مورد اعجاز قرآن، ولی نمیتوان گفت که خود قرآن هم میتواند به خودی خود، معجزه آفرین باشد! بلکه این قدرت رو ندارد و نمیتواند معجزه ای داشته باشد از خود به تنهایی

تصویر p_qurani

سلام دوست عزیز. نظر شما قابل احترام هست به شرط آن که شما دلیلی هم برای ادعایتان داشته باشید و آنچه که در متن درباره ابعاد مختلف اعجاز ذکر شده را نقد کنید .

اگر معجزه یا قدرتی داشت، در هرزمان باید آشکار میبود! بلکه امروزه با خواندن سوره هایش، علنی اقدام به جنایت های وحشیانه و قتل میکنند! اگر قدرت اعجاز داشت، زمانی که کفار( داعش و مسلمانان افراطی) دارند افراد بی گناه را قتل عام میکنند، و سوره های قرآن رو قبل جنایت تلاوت میکنند، اون زمان باید معجزه ی هر آیه ی قرآن رو دید!!!! پس خودش به تنهایی معجزه ای نمیکند! بلکه کتابی است که قدرتی جز اراده ی خدا ندارد! اگر سخنان الهی باشد باید مانند وِردی ، معجزه و جادو کند! نه بی صدا و بی حرکت باقی بماند! هرآنچه که در زمانهای پیامبر هم معجزه ای از آن رخ نداده است! و فقط به روایات اکتفا میکنید!!!

تصویر p_qurani

سلام. اشکال شما در عدم فهم درست از اعجاز قرآن هست که ناشی از عدم دقت در متن بالا می باشد. اعجاز قرآن به این معناست که انسانها از اوردن مانند قرآن عاجز هستند و این نشانه الهی بودن قرآن هست. معنای اعجاز این نیست که با نزول آن فوری و بدون اختیاز همه بدیها از بین بره !! خیر. بلکه همانطور که بارها عرض شد خداوند با ارسال نبی و کتاب زمینه را برای هدایت انسانها و سعادت آنها فراهم نموده تا آنها با اختیار خودشان و نه از روی اجبار به فلاح و سعادت نائل شوند.به عبارت دیگر وجود شرور اختیار در عالم منافاتی با اعجاز قران نداره چرا که اعجاز قرآن یعنی ارسال یک برنامه الهی برای هدایت انسانها است .

سلام. متشکرم از زحمات شما.
چقدر خوب می شد شما مطالب را باز کرده و مفصل توضیح می دادید تا مرجعی جهت تحقیق باشد.
مثلا در باره اعجاز علمی قران بیشتر توضیح می دادید و موارد آن را مفصل بیان می کردید.

تصویر پاسخگو

با سلام و تشکر از پیشنهاد شما
ان شاءالله به تدریج مطالب جدیدتر و علمی تر در سایت قرار داده خواهد شد .

سلام خسته نباشید . وقتی من قرآن را میخوانم هیچ اعجازی توش نمیبینم.مگه این کتاب برای همه مردم نازل نشده برای هدایت همه پس باید همه رو در همه زمانها به وجد بیاره ولی میبینیم که اینطور نیست و در ظاهر -که در باطن خیلی کمتر هست-جمعیت مسلمان جهان یک هفتم کل آن هست.تازه همه ی اینها که راجب قرآن گفتید استلال نیست.مثال برای درک بهتر موضوعی است که از پیش پذیرفته شده

تصویر p_qurani

سلام . همانطور که در متن بارها عرض شد مراد از اعجاز این هست که بقیه مردم از آوردن مانند آن عاجز هستند . این که به وجد بیاورد یا نیاورد ضرورتا به معنای اعجاز نیست . البته شور معنوی و احساس وابستگی و معنویت فراوانی که از آیات قرآن استفاده می شود در صورتی نصیب انسان می شود که زمینه ایجاد آن شور معنوی در انسان فراهم شده باشد . نکته دیگر این که هر یک از مواردی که در متن بالا ذکر شده است می تواند به عنوان موضوعی باش که مردم از آوردن متنی که مانند قرآن دارای ویزگی های بالا باشه عاجز باشه و این یعنی اعجاز قرآن .

نظرات