اگر شب قدر یک شب است، پس چگونه در کشورها متفاوت است؟

شب قدر

شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه‌روز (۲۴ ساعت) است. بنابر این، هر قسمتی از کره زمین در پاره‌ای از آن قرار می‌گیرد. از این رو اگر کسی آن را شبی در ایران درک کند و سپس به کشور دوردستی سفر نماید و شب بعد در آنجا دوباره لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمی‌کند؛ زیرا از ۲۴ ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان ۲۴ ساعت می‌باشد.
به عبارت دیگر: منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد.(۱)
بنابر‌این اگر چه نزول قرآن در شبی خاص صورت گرفت، اما همه شب‌ها یا روزها همین حالت را دارند که در عرض ۲۴ ساعت به صورت تدریجی کل زمین را پوشش می‌دهند.
گاهی نیز تفاوت در کشورها ناشی از اختلاف دیدگاه در مسئله رؤیت هلال است. رؤیت یا عدم رؤیت یا اختلاف مبنایی در مسئله رؤیت هلال، موجب می‌شود که شروع ماه مبارک در بعضی کشورها زودتر صورت گیرد و به همین جهت، شب‌های قدر آنها نیز متفاوت می‌شود.

پی‌نوشت‌ها:
۱ـ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج ۳، ص ۳۰۶؛ تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۱۹۲.

کلمات کلیدی: 

facenama

دیدگاه‌ها

چند سوال:۱- همانطوری که مراجع

چند سوال: ۱- همانطوری که مراجع می گویندملاک تشخیص ماه رمضان براساس رویت ماه است چرا کشورهای عربی هم مرزما که فاصله نزدیکی با ما دارند زودتر ماه را می بینند؟ ۲- چرا ما همیشه یک روز با آنها اختلاف داریم؟ آیا به جهت مسائل سیاسی نیست؟

تصویر شهرسوال

سلام پاسخ ۱- درباره اول و آخر

سلام پاسخ ۱- درباره اول و آخر ماه‏هاى قمرى اگر براساس روايات، ملاك اول ماه را رؤيت و ديدن مردم هر منطقه با چشم غير مسلح نمى‏دانستيم، منجمان مى‏توانستند و مى‏توانند تولد ماه (خروج از محاق و وجود آن در سطح افق، گرچه ديده نشود) را دقيقاً به مردم اعلام كنند اما آنچه به عقيده فقهاى شيعه ملاك و مبنا مى‏باشد، تولد ماه نيست بلكه مبنا، رؤيت هلال است
لازم به ذکر است که تقليد و تبعيت در موضوعات الزامى نيست، مخصوصاً اگر مكلف تشخيص بدهد كه مجتهدش در آن موضوع اشتباه كرده است و بفهمد که تشخيص او صحيح نيست، مثلاً يك منجم و كارشناس علم نجوم با اين كه در مسائل شرعى از مجتهدتقليد مى‏كند، اگر مجتهدش بگويد فردا عيد است، ولى او مى‏داند از نظر علمى فردا نمى‏شود عيد باشد، نبايد از مجتهد تبعيت كند.
اصولاً اعلام اين كه فلان روز عيد است، از وظائف مرجع تقليد يا ولى فقيه نيست. مرجع تقليد در اين مسئله مانند ساير مردم است.
براى اثبات رؤيت ماه راه‏هايى در توضيح المسائل ذكر شده، مردم بايد يا خودشان ماه را رؤيت كنند يا دو نفر عادل كه ماه را ديده‏اند خبر دهند كه ماه را ديده‏ايم يا سى روز از اول ماه قبلى گذشته باشد.
با توجه به معين شدن ملاک ديدن ماه ، آيا ديدن با چشم مسلح نيز کفايت مي کند ، يا بايد حتما مشاهده مستقيم باشد. در اينجا نيز بر اساس مباني فقهي و اصولي مجتهدان ، مي تواند نظرات مختلف باشد ، اگر چه علت اختلاف فتواها در اعلام رويت اول ماه ، تنها در موضوع ديدن نيست و برخي از علل اجتهادي ديگر نيز در اين مسئله دخالت دارد.
در بعضى از كشورهاى اسلامى تولد ماه را معيار اثبات اول ماه مى‏دانند، نه رؤيت آن را. واين مبنا خودبه خود اختلاف در اثبات ماه بين کشورهاي اسلامي را به وجود مي آورد.
پاسخ ۲- علت اختلاف به جهت مسائل سياسي نيست بلکه به جهت اختلاف در مسائل فقهي است . براي توضيح بيشتر با دفتر مرجعتان تماس بگيريد .
/۳۴۴۶۴۱/

نظرات