دلیل و فلسفه حرمت رقص چیست ؟

رقص

موادی که حکم به حرمت رقص شده ، دلیلش فتوای مراجع است که با استفاده از منابع دینی فتوا به حرمت آن داده اند .
 در باره فلسفه حرمت رقص ممکن است مسایلی بسیاری مطرح باشد، ولی یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسده‏اى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به یک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است . براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پاره‏اى کارها منع نموده است. آنچه كه براي ما مهم است، تعبد و عمل كردن به وظايف شرعي است ، نه اين كه دنبال علت و فلسفه احكام باشيم.
ما انسان ها با عقل خودمان نمي توانيم مصالح و مفاسدي را كه مورد نظر خداوند بوده است ، درك كنيم؛ فقط آن مقدار كه خداوند در قرآن و معصومان در روايات براي ما بيان كرده اند، مي توانيم بيان كنيم.
کسانی که با این گونه امور هنجار شکن سر و کار دارند، معمولا عمر کوتاه تری دارند. در اثر هیجانات روحی و روانی و وارد شدن فشار بر قلب ، گرفتار سکته های قلبی می گردند.(۱)
این گونه کارها ‌از نظر زیان‌های ‌فردی ‌و اجتماعی‌، باعث ‌گناهان ‌فراوان ‌می‌شود. رقص و مانندآن ‌سهم ‌بزرگی ‌در به ‌وجود آوردن‌ ناپسندی ها و پلیدی‌ها دارد. ‌اجتماع‌ را به ‌فساد و انحراف ‌می‌کشاند. ‌مخصوصاً در محافل‌ مختلط ‌، مهیّج ‌شهوت ‌و هوس ‌است‌. باعث ‌شهوت‌رانی ‌و عشق ‌بازی ‌و اعتیاد به آن ‌می‌شود . جامعه ‌را دچار گناه ‌و لغزش‌های ‌فراوان ‌می‌کند.
انسان را به لهو و لعب و عیّاشی و‌ بی بند و باری سوق می‌دهد . باعث تزلزل اعتقادات مذهبی و لاقیدی می‌شود.
جای تردید نیست که ‌سعادت، ‌یاد خدا است ‌که ‌مایه‌ حیات ‌و اطمینان ‌قلب ‌می‌شود. کارهای‌ غفلت ‌آور در اسلام ‌ناروا قلمداد شده ‌،رقص ‌و مجالس ‌لهو و لعب ‌نقش ‌مؤثری ‌در غفلت ‌از خدا دارد.
‌اسلام‌ چیزی ‌را بدون ‌جهت ‌حرام ‌نمی‌کند. رقص ‌چون ‌از جهات‌ مختلف ‌زیان ‌بخش‌است‌، در اسلام‌ تحریم شده است‌.
پیامبر (ص‌) فرمود: خدا مرا به ‌رسالت ‌بر انگیخته است ‌تا برای ‌مردم‌ جهان ‌رحمت ‌باشم ‌. آنان ‌را به‌ سوی ‌سعادت‌ راهنمایی ‌کنم‌. خدا فرمان ‌داده ‌که کارهای‌ جاهلیّت ‌را براندازم‌. (۲)
اگر انسان‌ خود را در وادی رقص ‌و پای‌کوبی ‌بیندازد، کم‌کم ‌از خوبان ‌و خوبی‌ها فاصله‌ می‌گیرد.

پی نوشت ها :
۱. رضا پاک نژاد ، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ،ج۱۵ ، ص ۱۸۲ .
۲. محمد حسین نوری، مستدرک‌الوسائل‌، ج‌۲، ص ‌۴۵۸.

دیدگاه‌ها

با سلام اكر امكان دارد ايه اي كه اشاره مستقيم به اين مسئله دارد را ذكر كنيد البته من خودم اين فعل را انجام نميدهم ولي اكر رقص در مجالسي شاد كه مرد و زن از هم جدا هستند انجام شود و فقط صرف همان زمان و مكان باشد طوريكه فقط ايجاد شادي و وشاط كند و پس از اتمام مراسم تمام شود و فعل رقص انجام نپذيرد نشان دهنده اين نيس كه دينمان شادي و نشاط را در چارچوب دور از گناه اشكال نميداند و در جذب جوانان اين دوره از زمان كمك كننده است وبنوعي كنترل كننده هيجانات روحي جوانان در يك مقطع سني اكر واقعا منبع قرآني در اين مورد نيس ميشود براي جذاب شدن دين كمي شل كرد

تصویر soalcity

سلام
اگر قرار بود با تغییر دین جذابیت ایجاد شود، زمان پیامبر (ص) نیز از این درخواست ها بسیار می شد. اما دین یعنی بندگی و بنده خدا مطیع است و چون و چرا نمی کند.
همچنین قرآن تنها منبع استخراج احکام نیست. و اگر کسی به قرآن معتقد باشد، دستورهای مکرر قرآن برای اطاعت از احادیث را می داند.

سلام
بندگی بدون چون چرا یعنی چی؟ خود قرآن کلی تأکید بر تعقل و تفکر دارند.
خب دلیلش را از منابع دینی بیان کنید
مثلا زمان پیامبر(ص) واقعا جشن عروسی بدون شادی و نشاط بوده؟
اگر مجلس رقص واقعا بدون مفسده باشه یعنی بدون اشکال شرعی است؟
مشکل اونجاست که حتی رقص شوهر برا زنش را هم میگن حرامه؟!! خب این چه مفسده ای داره؟!
حتی هلهله کشیدن هم در روایات بی اشکال بوده برای عروسی.
فقط یه مشکل بزرگی که هست زمان صدر اسلام ارگ و ... نبوده(ابزار و آلات موسیقی ساده بودن و نه پیشرفته) ولی الان اینجوریه
واقعا اگه دین اسلام اینقدر بی برنامه برا نشاط و هیجان بوده چجوری اینقدر جهان شمول بوده؟
اگه امکان داره استدلال و یا روایات مربوط به حرام بودن رقص را بیان کنید

یه سوال دیگه:
اگه پیامبر(ص) در شادی (عروسی و ...)مردم شرکت نکرده چطور اینقدر نفوذ پیدا کرده بین مردم؟

تصویر soalcity

سلام علیکم
تفکر و تعقل را با آنچه بدان عادت کرده ایم، مخلوط نکنیم. عقل ابزار سنجش است که انسان با بهره گیری از اطلاعات و شناخت جوانب کار به سنجش می پردازد.
انسان با توجه به دایره مجهولات فراوان و ارتباط با عالم غیب، ناگریز دست به دامان وحی می شود و سعادت خود را در پیروی از دستورات دینی می داند. این چه ربطی به پیروی از شهوات و تمایلات دارد که چون انسان مایل به شهوات است، نباید آنها را ممنوع کرد؟

رقصی که موجب تحریک جنسی شود و بین زن و شوهر نباشد، حرام است و این نیز از جهت عقلانی بسیار روشن است که روابط جنسی باید منضبط شود و تحریک بیجا پر از مفسده است.

و بر خلاف تصور شما در صدر اسلام نیز ابزار و آلات موسیقی بسیار بوده است و مطالبی در نهی از نیز بیان شده است.

البته اینکه انسان نیاز به شادی دارد و پیامبر و اسلام نیز با شادی مخالفت نداشتند، کاملا روشن است و اینکه مدل شادی ما این قدر با امور حرام مخلوط شده که تصور شادی بدون حرام برایمان سخت شده، مشکل از فرهنگ و تمدن زمانه ماست.

جواب ها به نظر محکم و منطقی نیست و نمی توان پذیرفت الان رقص جنبه عقلایی دارد که رقص درمانی و کنترل فشار جسمی روحی و.. را میتوا نام برد اصلا ادا و اطوار و نظم در رقص مثل حرکات و نظم در نماز نیست

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات